Gå til innhold

Husker det var en debatt for en stund siden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om at ei kjente noen som var kjærester, men bodde ikke sammen, og hadd fått baby. Mamman mottok stønader... Noen mente dette var lov, andre ikke? ER det lov? Kjenner nemlig noen som skal bo på hver sin kant av landet for en stund... vet ikke om de skal søke støtte når hun blir "alene", men jeg kom til å tenke på denne debatten... hva er lov, og hva er ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE lov. Da ville jo alle med pendlermenn feks fått stønader som aleneforsørger. Stønader er for de som er 100 % alene. Man kan ikke ha et personlig forhold til barnefaren.

Skrevet

Da jeg begynte på universitetet var det ei i klassen min som var sammen med bf, men de gikk på skole på hver sin kant av landet det første året. Ho jeg vet om fikk os da, de var helt åpne til tk om dette, men fikk det likevel. Jeg har inntrykk av at det ikke er lov, men tror hva som blir sett på som aleneforsørger varierer litt fra tk til tk. De er gift og har tre barn i dag, og ho fikk støtte det ene året de bodde fra hverandre.

Men jeg lurer på, man må jo være bosatt i den aktuelle kommune for å få bhg-plass, så mulig man regnes som aleneforsørger når man har hver sin adresse selv om man er sammen?

Ble litt nysgjerrig selv her nå ;-)

Skrevet

jeg fikk beskjed av NAV om at hvis jeg var sammen med bf og grunnen til at jeg ble "alene" var at han studerte på andre kanten av landet, men at vi alikevel var kjærester så hadde jeg ikke krav på sødnader som aleneforsøger - selvom jeg i det daglige ville fungere som nettopp det. Syntes forsåvidt det er logisk nok - eller kunne som noen nevnte i en annen tråd her om akkurat det samme, enhver familie hvor pappa pendler motta aleneforsørger stødnad..og det blir jo litt feil...-man er jo da to om å dele utgiftene selvom man ikke bor sammen.

Skrevet

Men hvis man bor på hver sin kant av landet, i hver sin leilighet, med hver sine regninger og andre utgifter, nei da forstår ikke jeg hvorfor man ikke skal regnes som aleneforsørger.

Det er jo nettopp det man er!

Bortsett fra sexen og det faktum at man elsker hverandre så...

Skrevet

Det tror jeg hadde blitt fryktelig dyrt for staten ;o) Det er sikkert mange par der den ene eller andre kunne tenke seg å dra vekk å studere, jobbe etc. for en periode, skal staten bekoste dette for alle? Hva med de som av ulike grunner ønsker å leve som særboere? Problemer er vel å finne ut hvor grensen går for når det er greit å ikke bo sammen, selv om man er kjærester og har barn sammen. Av og til må regelverket være ganske bombastisk, så får heller den enkelte saksbehandler utøve et visst skjønn, bare så dumt at det er så milevid forskjell på praksis mellom kommunene. Å bo hver for seg for å studere el. er som regel et valg man tar, og det er det lånekassa er til for, selv om forsørgerstipendet kanskje skulle vært litt høyere. Men som sagt, jeg skjønner noen ganger at man velger å gjøre det slik (sånn som hun med mann i Afrika som hun må forsørge, hadde skjønt om hun søkte om stønader, selv uten NAV's velsignelse).

Skrevet

Tror dette bare er nok en av de reglene nav har som er åpne for personlige vurderinger hos saksbehandleren man får...

Skrevet

Nå er det her mange år siden, men jeg var sammen med bf og ble gravid. Vi bodde ikke sammen og jeg fikk os. det tk mente var at vi kunne ikke være sammen mer enn annenhver helg og en ettermiddag i uken. Men det var den gang, vet ikke hvordan de vurderer det i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...