♥ Mrs.B-07+09♥Fødeklar =) Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 har vært en tur på føden i kveld fordi jeg de siste dagene har fått mye vann i kroppen. jordmor tok ul og tror dere ikke den lille rakkaren ligger i seteleie!!!!!!!!!!!!!! jeg er 34+3 i dag og fikk beskjed om at sannsynligheten for at han snur seg selv nå er liten. har fått time til manuell snuing om 14 dager har noen prøvd dette? hva er sannsynligheten for at de klarer å snu han? er det vondt? har så mange spørsmål.....må vel begynne å innstille hodet mitt på det muligens blir keisersnitt. håper noen vet litt om hva jeg kan forvente meg... stoooor klem
milly:) Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Ei venninne av meg fikk samme beskjed, men når hun møtte opp for "snuing" var babyen både snudd seg av seg selv OG hodet festet... det var vel i uke 36 at alt var "i orden".. Hva syns du om å ta keisersnitt da?
Gjest Skrevet 4. august 2007 #3 Skrevet 4. august 2007 Hvis de ikke greier å snu ham, må det ikke nødvendigvis bli keisersnitt. Hvis han fortsatt ligger i seteleie når det nærmer seg estimerer de størrelsen på fosteret samt bekkenmåling av deg for å sikre at det er plass nok ved en vaginal fødsel.
2gullklumper Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 Ikke for å skremme deg, men nå skal du få høre min opplevelse..Jeg har selv fått snudd min gutt pga seteleie.De klarte å snu han, noe som i seg selv var fryktelig vondt. De brukte 2 forsøk på dette. Det som så skjedde var at jeg låg med registrering for å sjekke tilstanden til barnet, det var liten variasjon i hjertefrekvensen. Jeg hadde heller ikke kjent noe spark eller tegn til liv etter snuingen, så etter 7 timer på sykehuset ble det bestemt hastekeisersnitt.... Gutten min hadde besjet i vannet, navlesnora rundt halsen og infarkt i morkaka, fikk beskjed om at det ikke er sikkert han ville overlevd en uke til i magen. så her blir det store protester viss det blir foreslått vending av forster hos meg igjen. Men dette var kanskje en litt spesiell opplevelse, men greit at folk vet den siden av saka også....
Sommerfugl78 Skrevet 4. august 2007 #5 Skrevet 4. august 2007 Jeg er 35+5 nå og den lille ligger i seteleie. Skal til legen igjen om ni dager. Har den ikke snudd seg til da blir det visst snuing samme dag. Det er vel mindre og mindre sjanse for at den snur seg av seg selv jo lengre tid det går mot termin. Men plutselig kan det skje! Jeg leste et sted at det er ca 50% sjanse for at vendingen på sykehuset skal bli vellykket. Jeg lurer på om det kan hjelpe babyen om jeg ligger på høyre eller venstre side om natten...? Noen som har hørt noen råd om det?
♥ Mrs.B-07+09♥Fødeklar =) Skrevet 4. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 4. august 2007 jeg klarer ikke tanken på vaginal setefødsel.....jeg er veldi liten av vekst og i tillegg har jeg veldi angst for å revne. derfor bør jeg nok begynne å innstille litt på keisersnitt..........jeg er litt i sjokk enda men vil heller gå gjennom et planlagt keisersnitt enn å risikere totalruptur eller generellt det å revne mye....
babykos71 med en flott PRINS. Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 Jenta mi lå i tverrleie......Var inn til snuing ja, ikke noe vondt og det skjer i kontrollerte former. De ser hele tiden på ultralydapparatet at babyen har det bra........Men hun snudde seg tilbake igjen i kjent gammel favoritt leie.....Noe som faktisk er ganske vanlig for tverrleiebabyer...... Måtte ligge en liten stund etter snuing, noen timer.......... Lykke til........ Ikke noe å grue for. Jeg fødte faktisk vaginalt, de dyttet hun ned med riene......gikk helt fint.
Babyheaven OVERTID:( Skrevet 4. august 2007 #8 Skrevet 4. august 2007 Hei:) Jeg går nå i min 39 uke,og vesla mi ligger i seteleie. De vil ikke engang prøve å snu henne pga risikoen det er,og de er sikre på at hun ikke snur seg selv nå også. Var til vekstestemering tidligere i uken og da veide hun ca 3500g. skal tilbake for ny estemering på mandag. Har bestemt meg for å føde vaginalt,da det er det beste for henne.Dessuten så har jeg IKKE lyst på ks i det heletatt:) men ønsker deg lykke til,og håper din snur seg:)
milly:) Skrevet 4. august 2007 #9 Skrevet 4. august 2007 Skjønner godt at du heller vil ha et kontrollert keisersnitt enn setefødsel- selv om det som oftest går veldig bra med setefødsler!! Det er noe jeg også ønsker om lillegull skal ligge i sete.. (å ta ks).. det som også man vil unngå er hastkeisersnitt, så kanskje det er det beste... jeg er også egentlig litt skeptisk til snuing... om du bestemmer deg for keisersnitt, kanskje det beste er å la han være.. det ordner seg nok skal du se!!!
Gjest Skrevet 4. august 2007 #10 Skrevet 4. august 2007 Skjønner godt at du er bekymret for ruptur. Jordmor/lege kommer til å snakke med deg om dette, og sammen kommer dere nok til å bli enige om hva som er det beste for deg. Lykke til :-)
MaryPopp☆2-barnsmor Skrevet 4. august 2007 #11 Skrevet 4. august 2007 da jeg var gravid med sønn min lå han i seteleie frem til 4 uker før termin.. da snudde han seg, men festet aldri hodet. han kom 1 uke før tiden.. er nå i uke 34, og jenta vår har siden 3D UL i uke 28 sittet i seteleie. Jordmor sa sist kontroll at et gammelt kjerringråd for å snu babyen var å stå på alle 4 og røre litt på seg.. Tenkte ikke noe mer over dette rådet.. men så for et par dager siden hadde jeg og sambo'n sex.. på alle 4 ( uten at jeg tenkte på dette angående snuing.. ) De de siste par dagene har faktisk babyen sparket annerledes i magen enn de 6 siste ukene.. Så tror det gamle kjeringrådet funket jeg gitt.. Får håpe det iallefall.. Skal sjekkes om 2 uker uansett!! :-) Så damer; sex på alle 4 så ordner det seg.. ;-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 Synes dette er dårlig gjort av sykehuset,- å bare gi deg en time til manuell snuing i stedet for å foreslå akupunktur! Ville anbefale deg å lese det her: http://www.mozon.no/alternativt/akupunktur/lettere+f%F8dsel+med+akupunktur/art349368.html "I fjor høst behandlet Normann ved Balderklinikken i Oslo syv gravide. Hos fem av dem snudde fosteret seg i riktig stilling etter behandlingen. Utenlandske studier har vist at mellom 60 og nærmere 90 prosent av gravide med fostre i seteleie opplever at fosteret snur seg etter behandling med akupunktur og kinesisk burot." Akupuntur er mye bedre en manuell snuing...babyen kan bli stressa av snuinga, og jeg synes det er rart at de gjør det allerede når du er 36+3. Har du fått noe informasjon om snuing av sykehuset? For det er ikke barebare, og det er valgfritt å ta det. Ser du bor i Trondheim, så antar at det må finnes noen som driver med slik akupunktur der...verdt forsøket å finne det. Kan hende min baby ligger i sete eller tvert, og er ikke jordmor/lege sikker på hodeleie de neste ukene kommer jeg til å kreve UL, og viser det seg at min er i sete blir det akupunktur, og hjelper ikke det blir det keisersnitt selv om jeg har stort bekken.
happybirthday Skrevet 5. august 2007 #13 Skrevet 5. august 2007 Jeg er også liten av vekst. Ble ved en tilfeldighet oppdaget at babyen lå i seteleie i uke 37, og fikk umiddelbart time noen dager etter for forsøk på vending. Grudde meg fælt, men akkurat den biten var ikke så ille. Litt ubehagelig. Først lå jeg i 20 min med slik CTG-registrering, samtidig som jeg skulle markere hver gang jeg kjente liv. Så kom en lege inn og forsøkte vending utenfra, men dette lyktes ikke. Babyen bare spratt tilbake til utgangsleie (sittende i seteleie med bøyde knær). Etterpå måtte jge også ligge i 20 min med CTG-registrering og skulle markere hver gang jeg kjente liv. Jeg har også svært skrekk for seteleie, så jeg fikk innvilget ks selv om de mente at jeg fint ville klare setefødsel, siden jeg har født vaginalt to ganger tidligere (men da ikke i seteleie). Men jeg fortalte om min store redsel for at noe skulle gå galt med babyen på veg ut, så det gikk greit å få ks. Selv om jeg vet at det ikke er mange prosentene det går galt med på setefødsel, så var /er jeg livredd for at jeg skulle være blant de prosentene. Og da ville jeg aldri klart å tilgi meg selv dersom det hadde skjedd, siden jordmor og lege helt og holdent lot valget mellom ks og seteleie være mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå