Gå til innhold

Kan man kreve tidlig UL om man har to barn med samme "feil"?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har født en gutt med cystenyre som døde og en gutt som bare har en nyre (han lever fint uten den ene:-))

Kan jeg "kreve" at legen min henviser til tidlig UL?

Når 2 av vår 2 barn har "feil" på nyrene så blir jeg redd for at denne baby også har avvik på nyrene.

Fortsetter under...

Vi fikk å vite at der var feil på nyrene under den vanlige UL i uke 19 og med nr 2 var vi på tidlig UL i uke 12 hvor de så nyrene. Viste seg med nr 2 i uke 19 at den ene nyre ikke var koblet til urinveissystemet.

Alle organer er ferdig dannet i uke 12 så det er muligt å se dem.

Det virker rimelig at du burde få en ekstra ultralyd, snakk med fastlegen din om det. Det går sikkert i orden.

Men det er også viktig å tenke gjennom konsekvensene av et eventuelt negativt resultat på en tidlig undersøkelse.

Jeg har selv opplevd å få barn med alvorlig kromosonfeil og synes det var vanskelig å velge ekstra undersøkelse ved graviditet nummer 2.

Heldigvis gikk det bra.

Tro meg jeg kjenner konsekvensene. Har gått igennem det tidligere.

Vår første barn hadde cyster på begge nyrene og ville derfor i beste (verste) fald kun lever få minutter etter fødslen før han ville ha bli kvalt da lungene ikke ville være utviklet. Vi valgte senabort i uke 20. Noe av det mest grusomme jeg har opplevet.

Fikk tidlig Ul med barn nr 2 og han hadde kun en nyre som fungerte, men der er jo heldigvis intet problem.

Årsaken til jeg vil har tidlig UL er for å undgå en senabort om barnet ikke er levedyktig. Forestiller meg en abort tidligere i svangerskapet kanskje er litt mindre komplisert enn en senabort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...