·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 4. august 2007 #1 Skrevet 4. august 2007 Ikke le om dere gjør det, for hva vet jeg om hva som er farlig, hehe... Det som gjør meg litt bekymret er om dette kan ha sammenheng med noen tabletter jeg bruker som kan gi høyt blodtrykk. Tenkte som så at det blir mer spreng på blodårene og de sprekker lettere? Høres helt ulogisk/bak mål ut eller?? Det har skjedd to ganger på tja 2-3 mnd, siste gang idag. Det skjedde når vi var ute å spiste og jeg la "press" på gaffelen for å trykke den ned i en grønnsak, og kjente det som noe stakk i fingeren min og ser på den, så ser jeg blodutredelsen med en gang.... Er dette farlig? (dette blit jo j*** dumt om det ikke er det, hehe) jeg skjønner det ikke er så farlig i seg selv å sprenge blodkar, men om det ligger noe bak som gjør at jeg sprenger de så lett, jeg tenker på.. Noen som vet/kan noe om dette?
venter x3 Skrevet 4. august 2007 #2 Skrevet 4. august 2007 Hmm... Jeg vet ikke, men det er jo de med tynt blod som blør lett.. Medisin mot blodtrykk skal ikke gjøre blodet tynnere,. Men hadde du gått på albyl eller marevan osv, så ville jeg tro det var derfor. Preparater med acetylcalisylsyre vil også ha en viss blodfortynnende effekt. Ta det opp med legen din tror jeg.
·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 4. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2007 Det er ikke medisin mot høyt blodtrykk, men de tablettene jeg tar kan gi høyt blodtrykk... Men sprenger man lettere blodårer fordi blodet er tynt da? "Blodåre veggene" er vel like tykke de, selv om blodet er tynt? Tusen takk for svar uansett, skjønner ikke dette jeg, hehe....
oui-oui Skrevet 4. august 2007 #4 Skrevet 4. august 2007 Hei! Sønnen min er syk akkurat nå, han har fått diagnosen ITP ( idiopatisk trombocytopenisk purpura) - blodplatemangel på godt norsk. Symptomene på denne sykdommen er blåmerker og hyppige blødninger fra slimhinner. Kan godt hende det du opplever ikke har noe med dette å gjøre, men med en kjapp blodprøve kan du sjekke blodplatenivået, sånn for sikkerhets skyld..?
·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 4. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2007 Ja syns det er litt små ekkelt dette... men så er det ikke værre enn at jeg ikke gidder å ta meg bryet med å gå til legen. men nå har jeg vært såååå slapp etter jeg fikk snuppa (litt over to år siden) så skulle nok hatt meg en helsjekk... Men så er det jo bare gamlinger som gjør det!? jeg er da ikke gammel, hehe... Joda jeg skulle nok hatt meg en tur. men tanken blir vanligvis at herlighet, slapp etter fødsel er jo vanlig og sprenge et blodkar i ny og ne er vel heller ikke så uvanlig? Så ender det jo ofte med at man ikke "bryr" legene med sånt tull......
venter x3 Skrevet 4. august 2007 #6 Skrevet 4. august 2007 Tynt blod er bare en måte å si det på, finnes latinske ord for det også :-) Men ta deg en sjekk, blodplater, trombocytter, INR osv. Er ikke bare gamlinger som sjekker seg :-)
oui-oui Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 ... og hvis det får deg til å føle deg bedre (eller i hvertfall yngre) så er visstnok ITP mest utbredt blant barn og kvinner mellom 20 og 40 :-)
·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 4. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2007 Å? Hehe, ja da så, hehe... Har bikka 30 vettu, å da blir man livredd for å virke gammel, tihi. Kanskje jeg skal ta meg sammen å ta meg en sjekk, kan hende det ikke "bare" er noe smått som skjer, men noe underliggende.. Tusen takk for svar:)
·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 4. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2007 Flere som kan vite noe om dette så jeg får enda en "god" grunn til å ikke dra til legen.......
·۰•●Neva & Katinka●•۰· Skrevet 5. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2007 Flere som kan vite noe om dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå