Gå til innhold

Reglene for hvem som skal hente og levere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen vet som hva de går ut på 100%? Jeg har hørt at det i bunn og grunn er samværsforeldren som skal stå for henting og levering men at det da skal deles økonomisk utifra inntekt.

Per dags dato har verken mor eller far lappen å det forventes av mor at jeg skal ta av meg all levering. Det er 16 mil per vei så det gjør det vanskelig for meg å få dette til å fungere i min hverdag. Jeg har forslått å ta av meg henting på fredag å at moren da ordner med henting på søndagen. Dette er ikke aktuelt for henne. Hun mener at jeg som stemor må nødt til å stille opp her. Jeg mener at jeg er samarbeidsvillig nok ved å tilby meg å kjøre den ene veien å mor skaffe kjøring den andre veien. Hun har en kjæreste med lappen så han kan fint kjøre den andre veien syns jeg. Men det er visst ikke aktuelt.

Noen som vet hva reglene sier om dette?

Det går minst 1500-2000kr i mnd i bare levering og henting å vi mener at dette bør deles. Enklest hadde det jo vært om v hadde kjørt en vei hver. Men mor mener at vi også skal betale vis hun skal kjøre.

I tillegg har jeg en liten datter som hater å kjøre bil å henne må jeg ha med meg når jeg henter og leverer stebarnet. Å hun hater å kjøre bil så langt så det er et helvete hver gang når hun må sitte 4 timer i strekk annenhver fre og søndag.

Det har alltid vært far som har tatt av seg henting og levering siden bruddet, men nå ønsker han at dette kan deles på en eller annen måte.

Gjest marie-s
Skrevet

Det der hadde ikke jeg godtatt om jeg var i din situasjon og jeg er kun bimor. Jeg er enig med deg at kjøringen må kunne deles. Ellers så er nok reglene slik at utgiftene ved henting og bringing skal deles på samme måte som bidraget (se nav sine sider). Du sier det koster deg 1500-2000 pr mnd, om bidraget da er fordelt med 2/6 på mor og 4/6 på far vil det si at hun må betale fra 500-666 i mnd for at dere skal gjøre all kjøring.

En annen ting også jeg la merke til var fraværende far virket, hva om han henter/passer din (eller deres?) datter om du må kjøre hele veien? Du trenger strengt tatt ikke å gjøre noe som helst, la far og mor begynne å ta bussen for å hente og levere.

Skrevet

Det ble litt feil skrevet at det koster bare meg, det koster oss for vi har felles økonomi. Far er med fordi mor ikke liker at jeg henter alene.

Dessuten befinner mor seg på forskjellige steder hele tiden så vi henter nesten aldri på samme plassen å jeg er ikke kjent oppi der i det hele tatt så derfor er det enklest at far er med å viser vei.

Gjest marie-s
Skrevet

Men med tanke på deres andre barn ville det nå vel vært bedre om far og mor tok buss til og fra hver sin gang.

Jeg blir litt overrasket på dette forumet over hvor fort man forsvarer fedrene, for de gjør vist aldri noe galt om du skjønner hva jeg mener. Dersom du sier fra at du ikke vil kjøre mer og overlater alt slikt ansvar til faren og moren så er nok sjansene store for at det finner ut av det på en annen måte, men så lenge du kjører så virker det jo som om begge bare overkjører deg.

Skrevet

Far henter her til samvær, og jeg henter hos han etter samvær. Men vi er også fleksible, om det en gang imellom passer bedre å gjøre det på en annen måte. Reiseutgiftene har vi til nå delt likt, enten ved at vi besørger hver vår vei eller ved å betale den som har hatt "bryderiet". Men sjekk lovverket, jeg er ikke inne i lover og regler på dette feltet.

Det høres ut til at din kjærestes eks er vant til å tvinne han rundt lillefingeren. Det viser ikke akkurat så mye respekt når dere må kjøre rundt til ulike plasser for å hente eller levere, det burde jo være et minstekrav at dere når henne hjemme. En annen ting jeg reagerer på er at hun forlanger at kjæresten din er med, når dere er så velvillige at du både henter og bringer. Da burde hun jammen ha vett til å holde kjeft, og kunne la kjæresten din være hjemme med barnet ditt. For en 4 timers kjøretur to ganger annenhver helg er faktisk mye for et lite barn.

Skrevet

Har han ikke sertifikat han som er far, eller har han ikke bil? Går det ikke offentlig transport? 16 mil, blir ikke det sånn ca? 3 timer hver fredag og hver søndag?

Jeg hadde ikke tatt meg av kjøringen om jeg hadde et annet lite barn å passe samtidig, alt som heter soverutiner og spiserutiner må nå bli totlat forrykket om en skal drive med sånn kjøring, dessuten er det jo ikke særlig spennende for den vesle å sitte så mye i en bil annenhver helg.

Om ikke de som faktisk er foreldre til dette barnet som reiser faktisk gidder å bry seg med at det får møte sin far, så tviler jeg sterkt på at jeg hadde stått så sterkt på. Avstanden går nå mer i forhold til at en ikke har fullt så ofte samvær, men heller konsentrerer seg om ferier og langhelger. Kan ikke være særlig bra for barnet det gjelder heller dette her.

Mitt råd til deg er å få slutt på denne samværsordningen, og ikkem inst få orden på hvordan det gjøres, møtes på halvveien, eventuellt tog eller buss. Dette hadde jeg aldri villet være med på, det høres jo bare helt totalt upraktisk ut.

( ps. Tar et lite forbehold om at 32 mil er så langt som jeg ser det for meg, men jeg ser for meg 3-4 timer hver hente og bringe tur)

Skrevet

Så lenge utgifter vedrørende henting og bringing er høye skal utgifter deles. Hvis mor nekter kan dere sende inn brev om dette og evt få refundert en del av bidraget.

Du strekker deg ganske langt, noe som er flott, men man skal kunne være fleksibel i slike sammenhenger da, mor. Du er nødt til å tenke på deg og dine. I utgangspunktet trenger ikke stemor å hjelpe til, men vanligvis faller slike ting naturlig når man deler livet med noen med barn fra før.

Jeg hadde bedt far innkalt til megling og da fått alt konkret på papiret vedrørende pendlingen av barnet. Altså kreve sin rett på hjelp av mor, noe loven tilsier de skal. Punktum!

Da tar han med kvitteringer for en mnd og gir klar beskje at mor for stå for halvparten av henting og bringing eller betale halvparten av utgiftene det koster dere.

Skrevet

Det står ikke noe om alder på barnet,men ville anta at barnet etterhvert kan ta buss eller tog. Men jeg som stemor hadde satt meg i mot en slik ordning. Har selv barn som hater åkjøre bil, og ville tatt hensyn til dette barnet. Men også til det andre som må sitte i bil med masse hyl og skrik. Og stressede voksne.

Her går det inn i bidraget. slik at far får et høyere samværsfradrag enn han skal ha. Også fordi far kjører forbi barnehagen når det er hente dag, og skal forbi her jeg bor når det er levering. Det betyr jo at han ikke har utgifter på dette.

Utgifter skal deles, og den info.kan dere få i en brosjyre på tk. Ta den med å lever til mor, så kanskje hun skjønner at dere mener at dette skal deles.

Skrevet

Reiseutgifter i forbindelse med samvær, særlig når det blir slike størrelser det her er snakk om, skal ikke blandes inn i bidragsdelen, men deles forholdsmessig etter inntekt, dersom mor og far ikke kommer frem til en annen avtale. Det står i barneloven.

Men vær forberedt på motstand, for denne biomoren høres ikke helt grei ut. Min sambo måtte til mekling og påpeke hva loven sa svart på hvitt, for å få gehør (biomor kunne ikke nekte når det var en nøytral tredjepart som bekreftet dette, selv om hun hele tiden før hadde nektet når far kun tok det opp på tomannshånd med biomor).

• 2 uker senere...
Skrevet

Han har nettopp mistet lappen så derfor blir det jeg som må kjøre. Jeg syntes at jeg strekker meg langt nok ved å ta av meg den ene veien. Men jeg orker rett og slett ikke ¨å ta av meg all kjøringen. Jeg jobber fullt i uka å har lang reisevei for ¨å levere hos dagmamma(midletidig løsning,prøver i herdig ¨finne en dagmamma i nærheten) så jeg kjører hver morgen 06.45 å er hjemme kl ca 19 hver dag så det sier seg selv at både vesla mi og jeg blir sliten av all kjøringen.

Derfor har jeg sagt til mor at jeg ikke orker å stå for all kjøring. Dessuten så bidrar jeg ved kjøring av min egen datter(selvsagt) når hun skal til far annenhver helg. Han har heller ikke lappen men tar enten buss eller får samboeren sin til å kjøre, men jeg da kjører den andre veien. Så for oss fungerer det kjempebra ved å kjøre en vei hver. Men vi bor i oslo og min datters far bor i Asker så det er jo ikke så lang vei i forhold til min samboer og hans eks. Men uansett så føler jeg at jeg ikke kan stille opp mer enn det jeg gjør. Så det hadde vært kjempefint dersom mor her hadde ordnet den ene veien.

Vi skulle egentlig hatt datteren hans denne helgen men vi fikk ikke komme å hente henne før vi kunne love at vi kjørte henne hjem på søndagen, noe vi ikke kunne love. Så derfor fikk ikke far sett datteren sin denne helgen. Mor nektet ¨å lette på rumpa å få til at enten noen i familien hennes eller at kjæresten hennes kunne kjøre.

Vanskelig situasjon dette :(

Må nok innkalle til et møte på familievernskontoret ja, men tar ikke dette evigheter da? Da får jo ikke far sett barnet sitt før denne meklingen er over :(

Skrevet

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg, fordi du må ta støyten for din manns dumhet. Får litt følelsen av "far har mistet sertifikatet, men det har ikke noe med saken å gjøre, biomor er vanskelig". Det er far som skal hente og levere barnet, og det er ikke biomor som skal ta støyten for at far har mistet sertifikatet. Jeg synest biomor strekker seg langt om hun leverer barnet, selv om hun tar betalt for det. Skulle bare mangle, skulle hun bruke opp bidraget hun får fra far til bensin for at far skal se barnet? Det faller på sin urimelighet. Likevel bør barnet være på fast plass når det skal hentes og biomor bør akseptere at du kommer alene, fordi barnet ditt ikke liker å kjøre bil og far må være hjemme. Håper også din mann setter pris på at du henter og leverer barnet hans og at han ser at det er flere enn han som må lide for at han har mistet sertifikatet sitt.

Skrevet

Men biomor nekter å få ordnet kjøring noen av veiene, så syns ikke hun strekker seg i det hele tatt. Dessuten så er det far som har kjørt hver eneste vei siden det ble slutt fordi hun rett og slett nektet å bidra noe. Men uansett så burde det deles, for i barneloven står det jo at reiseutgiftene skal deles. Å hittil er det far som har tatt av seg alt for ellers har han ikke fått se datteren sin.

Når far til mitt barn flyttet 12 mil unna meg så kjørte jeg den ene veien. Skjønner ikke helt problemet med det, poenget er at barnet skal frem og tilbake å dfet beste er jo om foreldrene samarbeider. Seff kunne jeg vært vanskelig å sagt at siden det var han som flytta så får han ta seg av all kjøring. Han hadde også på denne tiden mistet lappen(altså min eks) men hans samboer kjørte den ene veien å jeg den andre.

Eksen hans bor hjemme hos sin mor med kjæresten sin så hun lider nok ingen nød i lommeboka.

Skrevet

Vi leverer begge to. Jeg leverer til far fredag (2 timers kjøring en vei) og han leverer til meg på søndag. Vi betaler kostnadene selv. Det moren krever der høres helt vanvittig ut for meg og jeg hadde ikke gått med på det. Jeg hadde foreslått at dere tar en henting/ levering hver ved hvert samvær og sagt til henne at det er opp til henne hvordan hun vil løse det for sin egen del bare barnet blir hentet/levert til avtalt tid. Om hennes kjæreste har lappen, kan man vel rimelig sett kreve det samme av han som hun krever av deg? Ellers er vel dette en oppgave bioforeldrene bør ta ansvar for å løse selv og jeg syns ikke det er rimelig av henne å blande seg inn i deres forhold og begynne å kreve slikt av deg. Da får heller din samboer ta det opp med deg om han selv syns det er rimelig. Kanskje han burde stille litt krav til mor her?

Har dere det bra forresten? Her går det så som så. Blir rettsak om samvær da desverre, så det er veldig tungt, men det går nok bra. Ellers prøver vi å finne oss hus, men til nå har det vært litt håpløst. Lite ute på markedet. Men det kommer nok noe. Snuppe har begynt i barnehagen og det går veldig bra :-)

Skrevet

Jeg synes det er rett og rimelig at mor ordner skyss den ene veien. Slikt bør man dele på. Og har hun en kjæreste, kan de godt kjøre sammen og hente synes jeg.

Vi henter/leverer på skolen, så vi har egentlig ikke dette problemet. Men ettersom det er kun stefar som har bil, har han stått for det meste av kjøringa hvis det har vært aktuelt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal tro det jeg leser..eller om du lurer oss lesere.

Er du virkelig så naiv som det som leses? eller prøver du å få oss lesere inn i en hefig "stakkars deg" debatt?

Hvis det er sant som du skriver så bør du kanskje ta deg selv litt i nakken. Jeg har ikke hørt på maken.

Skrevet

Skulle mor bruke opp bidraget hun får fra far til bensin for at far skal se barnet (og barnet se sin egen far, samt at mor/stefar får avlastning)? Det faller på sin egen urimelighet.

Fars bidrag ville jo da kun være tid brukt på kjøring og samvær, plus penger brukt på kjøring og samvær.

Mens mor og stefar ville få alle utgiftene det fører med seg å ha et barn boende. De ville jo da komme like dårlig ut (nesten) som et par med barn!!

Skrevet

Se på brosjyren "Reisekostnader ved samvær" som finnes på Barne- og likestillingsdepartementet sine sider.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostna der-ved-samvar2.html?id=87798

Her står blandt annet:

PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN:

Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.

Dvs: Man kan selv bli enige om en løsning, men blir man ikke enig er det samværsforeldren som fysisk må sørge for henting og levering. Bostedsforeldren kan bli pålagt å medvirke. Dette vil typisk være tilfelle der barnet selv skal reise med tog/buss/fly. Bostedsforelder kan da bli pålagt ved dom å levere og hente barnet på flyplass/togstasjon/busstopp.

Dette følger ikke direkte av lov, men av rettspraksis.

Reisekostnadene skal deles etter forholdet i inntekt dersom ikke foreldrene er enig om noe annet. Dette følger av barnelovens § 44

Skrevet

hadde ikke gått med på dette. til nød hadde jeg sagt meg villig til å kjøre annenhver samværshelg, og slik hjulpet samboeren min med hans del av ansvaret. for de kan jo like gjerne ha både hente og leveringsansvaret annehver helg. ville nok føl meg litt rauser ovenfor min kjære som var i en lei situasjon, enn hva jeg hadde følt meg ovenfor en fremmed kvinne som overhode ikke var samarbeidsvillig.

Skrevet

hehe stakkars meg?? Hva mener du? Prøver ikke å få noen til å syntes synd på meg jeg. Syns bare at dette er en slitsom situasjon, å hadde du vært i den selv så hadde du kanskje skjønt det.

Men nå har de vært på familievernskontoret å kjøringen skal deles å mor må bidra like mye så problemet er per dags dato løst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...