Gå til innhold

IVF med BMI på ca 42- noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 1,67 høy, og veier 115 kilo og jeg må ned til 90-95 kilo (under BMI 35) for å få offentlig prøverør, og har lyst å prøve meg privat om de tar overvektige med BMI over 40. Får man det på privat klinikk, og i så fall hvor? Jeg bor i Osloområdet men kan reise om det trengs for å få det til! :) OG har noen erfaringer med å få det til med slik overvekt?

Takk for alle gode råd og tips!

Fortsetter under...

Skrevet

Prøv Klinikk Hausken i Haugesund, du! Lykke til !

Skrevet

Hei! Takk for tips, har mailet klinikken nå for å høre hva de sier! :)

Er det andre overvektige med BMI rundt 40 erfaringer så del dem gjerne! :)

Skrevet

Jeg fikk offentlig prøverør selv om jeg hadde BMI over 35...ingen nevnte vekt ved første forsøk før den dagen de befruktede eggene skull settes inn....den kvinnelige legen som satte inn var så sur og muggen og sa at ved neste forsøk måtte jeg gå ned i vekt...ikke tall med nevnt, ikke ble det nevnt at de hadde en BMI grense på 35 før 6 uker før andre forsø da fikk jeg vite gensa og jeg var akkurat på grensa...

Fikk da økt dose hormoner....vel ved første forsøk hadde jeg 6 egg ved andre forsøk bare 1!! Så økt homondose og vekt har ikke så mye å si...er min tro da...det klaffet ikke på 2 forsøk heller...men månden etter mislykket forsøk, satt spiren av seg selv.......

Skrevet

Hei du!

Jeg er ikke aktiv her inne nå, men satt å leste noen innlegg da jeg ville svare på ditt.

Vi hadde et forsøk i des-06 og jeg hadde da(og nå dessverre) en BMI på 40.(1.83 høy og 140kg)

De godtok meg til forsøk, men forsøket gav kun 1 egg og de anbefalte sterkt at jeg gikk ned 10% før jeg prøvde igjen. Og det er ingen hemmelighet at det er vanskeligere å regulere medisiner med så stor overvekt og jeg er forøvrig en ganske aktiv overvektig..så prøver å leve sunt...

Det var også vanskelig å hente ut egg(som de prøvde pga ett egg) pga fettet er ikke bare utapå oss vet du, men også inni oss og rundt eggstokker og livmor. Så de kom ikke helt godt til...

Dette er vanskelige ord å få servert, men nå har jeg tatt de til meg og starter kampen! jeg vil ikke leve som ufrivillig barnløs og tenker som så at dersom jeg går ned først, er kroppen min bedre rustet til å tåle graviditeten bedre..(pluss også kanskje slippe unnna en ny SA el MA) SÅ det jeg egentlig sier, som er min personlige mening, er at jeg skulle ønske vi hadde spart de pengene ved IVF og heller prøvd å redusere vekta før vi i det hele tatt prøvde på den måten...

men men....gjort er gjort. Erfaringen er jo grei, men når oddsen er så lav pga hormoner og overvekt, er jeg jammen ikke sikker på om jeg hadde gjort d sammen en gang til... Når man først er der at man trenger hjelp til dette, bør forholdene være de aller beste, dette er ikke et fasitsvar på å få barn dessverre...og oddsen vil han helst ha med seg!

Jeg ønsker deg uansett lykke til og håper du finner en løsning du er fornøyd med...:) det er tross alt d viktigste...

P.s Vi var forresten på Volvat Majorstua. ( summen ble m/medisiner og uttak 22 000kr...............)

Klem

Skrevet

vi valgte forresten IVF pga en tett eggleder og sjeldne eggløsninger.....PCOS....

Annonse

Skrevet

jeg er i dag 164 høy og veier 92 kg. Når vi var til utrednig for 4 år siden så var jeg enda noe tyngre. Dette hadde ikke så mye å si for om vi fikk prøverørs hjelp, men jeg ble anbefalt å gå ned for å ha best mulige vilkår.

Jeg var så flink å klarte faktisk å kvitte meg med 17 kilo og jaggu fikk vi det ikke til på egenhånd.

Nå sitter vi her og vil gjerne ha en til, og jeg vet jo at det vil bli mye lettere hvis jeg klarer å kave meg nedover igjen, men denne gangen har det vist seg å være veldig vanskelig. Vi har nå tatt vår første pergo kur og venter spent på om den virker.

Jeg har ikke denne gangen heller hørt noen om at jeg ikke får gjennomføre eller støtte hvis ikke pergo virker.

Skrevet

Hei jenter! Jeg har nok også innsett at jeg må ha vekk de 15-20kg for å få dette til. Tusen takk for deres historier alle sammen, det motiverer å høre hvordan det går med dere! :) Så, målet er at de skal av før vinterferien! Lykke til alle sammen, og god helg! :)

Skrevet

Det er såpss mange komplikasjoner, man trenger mer medisiner osv..

Jeg hadde lap ved 90 kilo (170cm høy) og legen sa det var vanskelig pga alt fettet på magen.

Det er faktisk ikke såv anskelig å gå ned iv ekt.. jeg klarte selv 30 kilo på litt over et år.

Men man må kanskje finne ut hvorfor man spiser som man gjøre... og legge om kostholdet. Jo jeg vet sykdommer osv.. er selv isulin resistent (har du testet deg Frøya?) noe som gjøre det vanskeligere.

mend et er mulig.

Og husk på senskader pga overvekt.

Jeg fikk slitasjegikt i knærene i fjor.. overvekten har nok sin del av skylden...

Skrevet

Hei

Ja det fins det. jeg er like tung. som deg, og har begynt med sprøyter i dag. skal til medicus i tr heim. skal til ultralyd på tirsdag.Det er vel langt unna men,jeg må betale alt selv 24000 for utaket og innsetting, og 15 000 for medisiner, det som er over det i medisiner får jeg dekket. jeg er så spent på om det blir noen egg. lykke til

Skrevet

var det vondt og ta ut egg,når du var så overvektig

Skrevet

Hei! Jeg har ikke blitt testet for det,men fikk Metformin av gyn med en gang vi var i gang med utredning og har hatt stor glede av dem. Blir ikke trøtt av å spise på samme måten som før, noe som jo tyder på at jeg iallefall langt på vei er/var insulinresistent.

Skrevet

Så spennende! Jeg har fått mail fra Hausken i Haugesund i dag om at han mener at siden jeg har regelmessig EL skal ikke vekten ha noe å si og at jeg kan komme til han. Merkelig at de har så forskjellige meninger??

Annonse

Skrevet

Frøya har mans jekekt at egglederne dien er åpne, og at alt er somd et skal rudnt el?

Og at eggget virkelig hopper?

Men for din egen del.. prøv å forandre kosthold. Hvis du virkelig er insulin resistent er low carb virkelig viktig.

Ikke minst fordi man spiser sunnere, mindre sukker og ved å gå ned i vekt kan man forhindre diabetis type 2.

Jeg trodde aldri jeg kom til å klare å gå ned i vekt, men plutslig fallt alle brikkene på plass takket være metformin og low carb.

Skrevet

Hei! Jeg har tatt røntgen av eggelderne og de er åpne (har ikke fått lap pga vekten). har vært hos gyn flere ganger rundt EL og hun så at posene vokste og ble borte, men har også hatt cyster som har vært der en 2-3 mnd av gangen, så jeg vet ikke om det betyr at en del egg ikke slipper, men blir cyste? Hun jeg har gått hos har ikke tatt seg tid til å forklare så mye, selv om jeg spør og graver..Jeg prøver spise low-carb men sliter med å få det til når det blir lange dager på jobb osv. så får ta med skikkelig i nakkeskinnet og ta med mat på jobb :) Spiser du Fedon-aktig eller helt over på Aitkins?

Skrevet

Hei! Veide 106 (170cm) i vinter da vi startet opp på privat klinikk. Sendte samtidig søknad til Riksen. Der fikk jeg brev om at jeg var for tung, og måtte gå ned mins 10 kg. Hadde da snakket med de på den private klinikken som også anbefaltemeg å gå ned i vekt, selv om det ikke var påkrevd - altså forskjellige signaler..

Har nå gått ned 18 kg. ved å omlegge dietten min, og være noe mer i aktivitet (trente 4 ganger i uken før jeg startet på diett). Jeg har satset på lavcarbo, og å gå en tur HVER morgen. Dette funket helt fantastisk på meg, så dette anbefaler jeg.

Lykke til!

Skrevet

Fedeon aktig men min egen stil da jeg er KRESEN i matveien samt jeg har informert meg og er ikke helt enig med Fedeon.. g han er for streng for min del ;)

Skrevet

Ja, jeg sliter også med å holde såppas treng diett. Spiser du fullkornspasta etc?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...