Gå til innhold

Høyt blodtrykk før svangerskap

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste litt gjennom tråden om Høyt blodtrykk. Selv har jeg gått på medisiner i snart 4 år. Byttet over til Aldomet i mars pga vi planlegger å begynne prøvingen snart. Er deres erfaring at hvis man har høyt blodtrykk fra før, at det da blir høyere under svangerskapet? Det kan vel også falle?

Fortsetter under...

Hei på deg. Jeg er en av de aktive på den lange tråden om høyt blodtrykk.

Jeg har, som deg, høyt blodtrykk, såkalt essensielt (arvelig - det finnes ingen sykdom hos meg som gjør at det er høyt...)

I begge mine svangerskap har blodtrykket mitt bedret seg. I første svangerskap ble jeg lagt inn i uke 26 p.g.a. at babyen vokste for lite, like etter begynte blodtrykket mitt å stige. Babyen ble hentet ut i uke 27 + 2, veide 650 gram.

I andre svangerskap viste det seg også at babyen vokste for lite i magen, men blodtrykket mitt var upåklagelig helt frem til lillegutt ble hentet ut i uke 31 + 4. Han veide 1284 gram, så han var nesten dobbelt så stor som storesøster. Jeg har gått på en mix av Trandate og Aldomet i begge svangerskap.

Vet ikke hvor mye du har lest av den andre tråden, men det går bra med begge barna våre. Et fantastisk legeteam som har tatt action når det har vært nødvendig, samt utrolig dyktige leger og sykepleiere på nyfødtavd. på Ullevål skal ha all ære for at vi har to friske og flotte barn!

Spesielt storesøster, som hadde dårligere utgangspunkt enn lillebror, siden hun ble født ekstremprematur, og var så bitteliten da hun ble født. Hun er snart 4 år, og hun har ingen mèn etter den tidlige starten. Hun er riktignok fortsatt liten og nett, men ikke ekstremt. Jeg var også liten og tynn da jeg var liten, så det kan like gjerne være arvelig....

Ingen synsproblemer, ingen kognitive problemer (så langt iallefall), i barnehagen mener de hun er akkurat som enhver annen 4-åring.

Svaret mitt ble litt mer enn det du spurte om; det er et ordtak som sier at det hjertet er fullt av renner munnen over med.....

Lykke til med prøving utover, håper den sitter raskt, og at du får lettere svangerskap med færre bekymringer enn det jeg har hatt. Det er mange med høyt blodtrykk som ikke opplever det jeg har opplevd, men som har et tilnærmet normalt svangerskap uten de store komplikasjonene.

Sørg imidlertid for at fastlegen din henviser deg til svangerskapspoliklinikk så fort som mulig etter at du har blitt gravid, slik at du får oppfølging av ekspertene. Hvis noe ikke går etter boken, vil man lettere oppdage det og følge det opp, og evt. ta action i tide slik at det går bra med deg og babyen : )

• 2 uker senere...

Hei! Jeg har vært medisinert for høyt blodtrykk i 9 år. Blodtrykket mitt går ned når jeg blir gravid, og i forrige svangerskap trengte jeg ikke bruke medisiner i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hvordan det ville gått mot slutten av svangerskapet, da jeg født i uke 25. Nå er jeg gravid igjen, ca 4+4 og har ikke vært hos legen ennå. Jeg har brukt Aldomet siden vi har vært prøvere en liten stund, og er nå spent på om jeg kan trappe ned eller slutte. Hadde vært deilig! Har så mye bivirkninger av Aldomet. Lykke til med prøvingen, og håper blodtrykket ditt blir lavere med en graviditet.

• 1 måned senere...

Brukte Lodoz i ett års tid før jeg ble gravid, sluttet med det ved positiv test. Blodtrykket holdt seg faktisk fint helt til uke 22 (eller kanskje litt før). Tror det er fordi man vanligivis får lavere BT enn normalen i denne perioden.

Bruker Aldomet for øyeblikket og er veeeldig trøtt, og har litt problemer med munntørrhet. Ellers alt vel.

Grete

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...