Gå til innhold

Bare frilek nå i august og september?

Anbefalte innlegg

Jenta mi på to år har gått i barnehagen i ett år, og trives veldig godt. Men nå i august og det meste av september er det bare frilek pga innkjøring av 8 nye barn på avdelingen. Er dette vanlig? Det er jo igjen 6 barn på to år på avdelingen som savner samlingsstundene sine, turene etc.....Jeg merker allerede nå at jenta mi savner noe mer, selv om frilek i seg selv ikke er noe galt, altså......

Fortsetter under...

Nå er det så mange barn borte fra barnehagen (ca 20 stk om dagen mot 90 stk normalt) at alt som heiter rutiner har sklidd heilt ut. Ingen samlig denne uka siden dei har slått sammen små- og storavdelingene. Men syntes det hørtes merkelig ut at det ikkje er normale dager under innkjøringa. Det er vel meininga at dei nye skal komme rett inn i barnehagens rutiner vel? Ville rett og slett spurt personalet om ikkje dei nye skal lera rutinane og...

Jeg synes jo det er slapt hvis de ikke har noen former for opplegg i hele to måneder! De nye barna må jo få muligheten til å komme inn i barnehagens rutiner, det er jo det innkjøring handler om. Og ingen samlingsstund? Her hadde vi samlingstund fra dag 1!

Jeg hadde sagt ifra til personalet.

At de kutter ut turene de første ukene er helt normalt, nye (små) barn trenger først å bli trygge innenfor barnehagens område før de begynner å utforske omverdenen.

Men det burde kanskje gå an at noen av de største tar en tur sammen med 1 av de voksne noen dager?

Samlingsstund og andre faste rutiner på avdelingen bør de så absolutt ha fra dag 1.

Kanskje du kan si fra at datteren din savner samlingsstund?

frilek er jo kjempeviktig for barnas utvilking! Tenk på alt de lærer gjennom frileken!

men når det er sagt så syns jeg det høres merkelig ut om de kutter ut faste rutiner i oppstartsperioden.. det er jo meningen at de nye barna skal komme inn i barnehagens rutiner og dagsrytme, og da virker det veldig rart å kutte ut dette..

Turer kan jeg forstå.. vi avventer også turer helt i starten. De nye små har mer enn nok med å bli kjent og trygg på uteområdet og inne i barnehagen. Samlingsstund kan man fint ha med nye barn også! Samme med litt forming etterhvert. Vi pleier å bruke august til tilvenning og bli kjent, også fra september har vi litt mer prosjektarbeid. Og selvfølgelig masse frilek:)

Syns du skal spørre ped.leder hvordan de tenker, og hvorfor!

ped.leder

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...