Gå til innhold

Noen som har guppy fisk trenger hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

i går da vi skulle legge oss så hadde fiskene i akvariumet fått 4 unger

tror vi har 2 hunner og 2 hanner igjen (guppy) 2 er døde alt :(

+vi har 2 gullfisker...en er snart 2 år og en kjøpte vi for 1 mnd siden.

da vi våknet i morres så var ungene borte ! tror dere at gullfiskene har tatt å spise de små ungene eller har de andre gjort det??

vi skrur av lyset i akvariumet om natta og det står på om dagen..

men skal det kanskje stå på hele døgnet det lyset??

Skrevet

Det kan like gjerne være foreldrene som har spist ungene sine, som at gullfiskene har gjort det. Sånn er fisker desverre.

Skrevet

så hvis de får flere unger så blir de spist opp like etterpå av foreldrene eller de andre...da kommer vi aldri til å få mange fiske i akavriumet da jo :(((

Skrevet

har hatt guppy mange ganger og har å opplevd at foreldrene spiser ungene sine, kan derfor være lurt å ha dem i et eget karr til dem er blitt passelig store=)

Skrevet

Mener å ha hørt at man skal skille dem ja.

(må man vel gjøre med all akvariefisk)

Skill dem til de er store nok,så blir det nok maaaange etterhvert;)

Skrevet

Ja vi får kanskje gjøre det neste gang..

hvor ofte får de unger da??

Skrevet

Hei. Guppyer er faktisk kjent for å spise avkommet sitt. Men vi har fått masse yngel i vårt kar som overlever til tross for dette. Må bare sørge for at akvariet er godt nok beplantet. Gullfiskene spiser også yngel. En god regel er at den minste fisken, aldri er mindre enn den største munnen. Når du ser at en av hunnene får kul på magen så kan du sette henne i et fødebur. Dette får du kjøpt på dyrebutikken. Så lar du yngelet være der til de er passe store.

Angående lyset så er det ikke lurt å la det stå på hele tiden. Så bare fortsett å slå det av på natten.

Lykke til. :)

Skrevet

Eternity

tusen takk for opplysningen, da skal jeg be sambo kjøpe et fødebur til uka hehe...

tror vi har 3 planter i karet..og vi har 80 liters kar...må vi kanskje ha mere planter??

Skrevet

spørs om de er oppspist ja,neste gang skal du tatt babyfiskan i egen bolle:)

Skrevet

sambo har vært å kjøpt fødebur...og nå sier han at han ser en babyfisk alt, jammen godt at han har vært å kjøpt fødebur til de...

ser jo nesten ut som alle 3 skal føde for de er jo så store rundt magen hihi...

Skrevet

M@sander

Jeg ville nok satset på å ha noen flere planter i et kar på 80 liter. Spør på butikken om det er noen som vokser litt sent, men som ikke er så vanskelige å holde. Planter er med på å holde kvaliteten på vannet god også. Vi har et kar på 100 liter og har vel 6 planter + flyteplanter. Men dette er jo også litt smak og behag. Så du spurte om hvor ofte en guppy kan få yngel. Ca en gang i mnd faktisk.. Så om du klarer å ta vare på noen yngel hver gang har du snart mer enn nok fisker. Men husk at yngelet må ha mat oftere enn de store fiskene. Og en ting til, husk å ta ut hunnen så fort dere tror hun er ferdig m å føde. Har man guppyer og andre levendefødere er gjerne karet fullt av fødebur... Har vært der selv..:)

Skrevet

Kjøp et lite "flytebasseng" som du flytter hunfisken oppi når du ser at det nærmer seg tida, evt når de oppdager de første ynglene. Koster ikke mye, Prøvde å finne bilde av det, men fant ikke. Husker ikke om det har et spesielt navn, skjønner du :) Men det fungerer slik at det flyter oppå vannflaten i akvariet, også er det delt opp i topp og bunn ved hjelp av en rist. Når yngelen blir født, svømmer den ned gjennom denne rista og blir værende der, slik at mora eller andre fisk ikke spiser dem. Når hunnen(e) er ferdig med å føde, så slipper du den voksne fisken ut av bassenget, mens yngelen blir værende, helt til de er så store at de ikke blir spist opp :)

Den typen fisk yngler jo hele tiden, så det er nok ikke lenge igjen til neste kull! Jeg hadde akvarium da jeg gikk på ungdomsskolen, var utrolig artig. Hadde opp mot 50-60 yngel på samme tid i en periode.. Er litt å passe på, men kjempegøy :)

Skrevet

Åh, skulle kanskje lest alle svarene før jeg svarte sjøl :P

Men nå veit jeg i alle fall at det heter fødebur :)) Hmm, har lyst til å sette opp akvarium asså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...