Gå til innhold

Treng vi virkelig et mellomnavn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia! Jeg har mange navn jeg liker men vil egentlig ikke ha et mellomnavn... bare førstenavn, mitt etternavn, og så faren sitt etternavn. Forstår at mange bare liker å ha to navn men fortstår ikke poenget hvis du bare aldri bruker mellomnavnet lell. Vi er i en tid der alle har mellomnavn... lurer på om jeg skal gjør det også bare fordi at jeg føler jeg må?!? Hva syns dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes rett og slett at du absolutt ikke skal gjoere noe som helst bare fordi du foeler du "maa"! Gjoer det DU foeler blir riktig for deg/dere to, og det dere har lyst til. Det er deres eget barn det er snakk om, og der maa dere kunne bestemme helt selv i full frihet. Stol paa dine egne kriterier og tenk bare paa hva som er best og riktig for dere og den lille.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor i all verden føler du at du må ha et mellom navn?

det er jo langt i fra alle som har et da, det er jo du/dere som bestemmer dette.

Jeg skal ikke ha mellom navn til mitt barn.

i all verden...

Skrevet

Er ikke noe for mellom navn...Hva skal man med et navn som sjeldent eller aldri blir tatt i bruk... Bare heft for barnet!!

Skrevet

Mine barn har ikke mellomnavn, men to etternavn slik som ditt barn skal ha og det kjenner jeg også mange andre barn som har. Jeg har ikke inntrykk av at "alle" nå har et etternavn, og personlig liker jeg bedre et fornavn av gangen! Synes absolutt ikke at dere skal ta to fornavn dersom dere ikke liker det.

Skrevet

Et mellomnavn er faktisk egentlig et etternavn. Ville bare si i fra om det.

Skrevet

Altså, det du vel snakker om her, er et andre fornavn. Siden du skriver at barnet skal ha både ditt og farens etternavn. Så lenge det ikke er bindestrek mellom ditt og farens etternavn, så er ditt etternavn et mellomnavn.

Et mellomnavn er alltid et etternavn, hvis det er et fornavn, så er det snakk om et andre fornavn.

Til ditt spørsmål: Nei, du trenger absolutt ikke gi barnet mer enn ett fornavn! Det holder i massevis! Våre barn har "bare" ett fornavn, og ett etternavn, og klarer seg svært godt med det. Totalt fire stavelser.

Skrevet

Selvsagt trenger man ikke det! Jeg har selv hatt et veldig kjedelig "Trine Olsen"-aktig navn i hele mitt liv, og har alltid ønsket med et flott mellomnavn... Mine barn skal ha mellomnavn, så får de bruke det om de vil.

Skrevet

Hva p... skjedde med nicket mitt? Jeg har da aldri hatt "cindy72"? Det er utrolig mye rart som foregår på BIM ofr tiden, feilmeldinger etc, men at nicket endres av seg selv synes jeg er rart.

Skrevet

neinei, man MÅ da ikke ha mellomnavn! Det er smak og behag, noen gjør det pga familietradisjon, noen kanskje for å vise kulturelle røtter, andre igjen for å komme til kompromiss mellom or og far. Vil dere ha ett navn og enes om det, så er det ingen grunn til å ha fler.

(men i folkeregisterforstand, er det strengt tatt ditt etternavn som blir mellomnavnet, med mindre dere skal ha bindestrek)

Skrevet

Man må ingenting. Det er bare dumt hvis du ikke egentlig vil ha det.

Dette med mellomnavn, altså et familienavn som ikke er mellomnavn, er et skandinavisk fenomen. Har opplevd en masse problemer pga mitt mellomnavn andre steder i Europa. Ville bare si det.

Skrevet

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR! Som noen av dere merket så skrev jeg vist feil og brukte feil ord. Jeg mente om vi trenger to fornavn. Jeg er fra USA og der har meste parten av de jeg kjenner et navn slik som Therese Marie Johansen. Da kaller de Marie for mellomnavn men dere kaller det vist for å ha to fornavn da?!? Unnskyld! Det ble litt misforståelse med ord.

Noen av dere trenger ikke å bli så sur og frekk da... hele grunnen til denne sida er jo for å spør om råd, er det ikke? Alle mine venner forstår ikke hvorfor jeg ikke skal ha et mellomnavn eller to fornavn som dere kaller det. De sier at tenk deg hvis barnet hvor heter feks. Therese Johansen og hvis det er flere på skolen med samme navn. Da er det bedre med Therese Marie Johansen.

Jeg viste ikke at det var så vanlig i norge å gjør det slik jeg hadde tenkt... med å ha et fornavn, mitt etternavn og så far sitt etternavn.

Takk igjen for svar og råd. I hvertfall til dere som var snill og virkelig hjalp meg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...