snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 3. august 2007 #1 Skrevet 3. august 2007 Noen som har vært borti denne hudsykdommen? Det arter seg som irritert hud/eksem som utvilker seg rundt munnen, ved nesevingene, og gjerne ved øyekroken (ut mot hårfestet). Først kviselignende, eller blemmer, så tørker det ut og skaller av. Huden blir tynn og sår. Jeg har slitt med dette siden påske og det er irriterende, til tider litt sårt, og ikke minst stygt! Legen sier det må behandles med antibiotika - tablettkur og salve. Men dette kan vi ikke begynne med før etter svangerskap og amming. Legen sier dette ikke er svangerskapsrelatert, men jeg kan huske at jeg hadde en kortere periode med "uren hud" i sist svangerskap og, uten at det ble diagnostisert. Mange jeg har snakket på apoteker forteller om gravide damer med hudproblemer. Noen som har noen råd til meg? Tips? Noe som kan gjøres for å forbedre dette? Vil gjerne ha erfaringer!
prøvekluten+3små Skrevet 3. august 2007 #2 Skrevet 3. august 2007 jeg har og hatt mer uren hud i svangerskapet,og da særlig i DETTE svangerskapet..jeg,som ikke hadde hatt en kvise etter fyllte 16 år,så plutselig ut som en fjortiss igjen i starten av svangerskapet..har gått endel ver nå,men har fortsatt kviser oftere enn før jeg blei gravid.. du kan ikke bruke slike rensekremer og sånt da?hjelper ikke?
Mamsen til Pjokken Skrevet 3. august 2007 #3 Skrevet 3. august 2007 Jeg har vært plaget av perioral dermatitt i ca 10 år nå. Først ga en hudlege meg kortisonsalve, og det gjorde eksemen bare verre. Så fikk jeg en annen lege som skrev ut tetrasykliner, det er den antibiotika-typen som skal ta knekken på dette. Da var det ganske ille hos meg! Det så jo helt fjernt ut med alt det røde rundt nesa. Etter en 2 mnd kur så var det HELT borte, helt fantastisk. Men etter 2 år så kom det tilbake, ny og lengre kur... Så var det borte helt til jeg ble gravid med førstemann, da kom det tilbake mot slutten av svangerskapet. Måtte jo da holde ut til etter amming før jeg kunne ta ny kur. Nå er jeg gravid med nummer 2, og ser antydningene allerede. Legen din har nok rett i at det ikke er relatert til svangerskapet, men hormonene som svirrer i kroppen da kan utløse det på nytt spesielt dersom man har vært plaget før. Det du kan gjøre nå er å begynne så smått med "smørbar" antibiotika, jeg fikk en liniment som heter Dalacin. Det holdt det litt i sjakk, men var ikke så virkbart som tetrasykliner/antibiotika. Dalacin skal brukes med forsiktighet under svangerskap og amming, så hør med legen din først uansett. Lykke til!
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 3. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 3. august 2007 Kutta ut alle produktene mine en stund. Brukte Elisabeth Arden sin Eight Hour cream på tørrflekker og som nattkur innimellom, EA sin rensekrem/skum og EA sin klimakrem (dagkrem). Så ikke forskjell... Prøvd litt forskjellig nå, men uten å se at det slår ut den ene eller andre veien. Puh! Nå er jeg på Vitapan om natta samt en sink og kobberstift fra A-derma, som skal være antibakteriell... Ser ut som en klovn når jeg skal legge meg om kvelden. Bruker ikke sminke på huden (kun maskara og av og til gloss).
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 3. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2007 Ah! Det går altså an å gjøre litt? Men er Dalacin reseptbelagt? Har du hørt om Skinoren? Var nevnt på Lommelegen... Tusen takk for erfaringene dine!
Mamsen til Pjokken Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 snella snella, ja det finnes absolutt håp for oss med perioral dermatitt. Men håpet finnes i form av resept... :-( Dalacin er også reseptbelagt, men hør med legen din når du er på neste kontroll, kanskje du kan bruke den litt for å dempe det en smule mens du venter på å kunne ta tetrasyklin-kuren. Den er det eneste som tar heeelt knekket på f... #¤% skapen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå