Gå til innhold

Noen som har erfaring med å bare amme på ETT bryst? Hjelp!!! (samme som på skravle)

Anbefalte innlegg

Jeg sliter, og har det ikke særlig godt akkurat nå...

Martin er nå 8 uker gammel og det går veldig opp og ned med ammingen, hovedgrunnen til dette er at det gjør grusomt vondt å amme med det venstre brystet, det høyre er helt fint, der går ammingen som en lek. Jeg sitter å gråter av smerte når jeg prøver å amme med det venstre, dette fører til at jeg vegrer meg for å amme.

Jeg har hatt problemer med det venstre brystet siden jeg fikk Yacob for 4 år siden, det var vondt å amme og han kastet opp (mitt) blod etter å ha diet på det venstre brystet.. Jeg presset meg selv til å amme som normalt i 2,5 uker. Da brant huset mitt ned og jeg mistet melken i en uke pga stress og sjokk. Jeg fikk igang igjen produksjonen, men da ville ikke Yacob lenger ta brystet, kun flaske og etter 10 uker ville han heller ikke ha mm på flaske, kun mme. Så da sluttet jeg å pumpe.

Jeg savnet nærheten og kosen ved å amme, dessuten er jo amming mye enklere enn alt styret med flasker som skal steriliseres osv.

Denne gangen SKULLE jeg greie ammingen. Men jeg har alt annet enn flaks. Martin ble smittet med e-coli på føden, så han var svak og trøtt var ikke interessert i mat som nyfødt. Etter 9 dager ble han lagt inn på intensiven og fikk mm i sonde. Jeg pumpet meg hver 3. time døgnet rundt for å opprettholde produksjonen. Da han var ca 3 uker gammel fikk vi så vidt begynt å amming igjen, men siden det ikke var plass til meg på sykehuset ble det mye flaske og lite pupp.

Da vi endelig fikk han hjem igjen tok han både flaske og pupp like fint, men jeg hadde vondt i venstre bryst, og ble veldig sår på høyre bryst, valgte stadig oftere å pumpe fremfor å amme.

Jeg har 'fullfpumpet' frem til nå, har kanskje ammet en til fire ganger i døgnet. På kvelden har Martin fått mme, noe som har fått han til å sove godt.

Jeg er lei av å pumpe, vil heller amme, og av en eller annen grunn 'tar' ikke pumpene ordentlig lenger, jeg må pumpe lenge og kraftig for å få ut melken, og ofte bruke nesespray fordi det ikke kommer noen utdrivnings refleks.

Gradesvis har jeg gått mer og mer over til å amme, noe som fungerer supert på høyre bryst, mens det å amme på venstre bryst er et smertehelvete. Smertene har forøvrig blitt værre etter at en mann mistet balansen og krasjet inn i meg, han traff meg rett i puppen med albuen... dette er ca 6 uker siden, puppen blir bare vondere og vondere.

Jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg har lyst til å avslutte hele ammingen, for min egen del, men jeg vet at jeg vil hate meg selv for det, fordi jeg virkelig ønsket å amme. Dessuten er Martin svak og det er ingen tvil om at mm er det beste for han... Hadde han vært frisk og sterk ville jeg sansynligvis gått over til mme..

I går var jeg hos legen, som var på ferie så det var en ung, mannlig turnuslege som rett ut sa at han ikke hadde særlig peiling på bryster og amming. Han konfererte med andre leger over telefon og brukte netter flittig. Han kunne ikke finne noe galt med selve brystet, men det gjorde de ikke på sykehuset for 4 år siden heller.

Han kom frem til 3 alternativer

1. Slutt å amme (fikk resept på Dostinex), men fikk også beskjed om å tenke grundig igjennom det før jeg evnt sluttet, siden det ikke er noen vei tilbake.

2. Amme på ett bryst, 'tørke ut' det venstre brystet og kun amme på det høyre. Han sa at dette ikke var noen ideell løsning, men kanskje den beste om jeg ville fortsette å amme. Han sa at jeg ikke skulle stimulere det venstre, og ta intill 2 pinex mot smerter ved spreng og mot feberen (jeg får feber om det går for lenge uten at jeg får tømt brystene). Pumpe eller håndmelke skulle jeg bare gjøre når det var så ille at jeg ikke greide mer...

3. Fortsette på samme måte som til nå, pumpe det venstre og amme på det høyre, eller prøve å amme på begge, men da ta pinex før amming eller pumping av venstre bryst...

Jeg vil prøve alternativ nr 2 så lenge det er mulig, men allerede i går støtte jeg på problemer, det venstre brystet produserer enorme mengder med melk, nesten dobbelt så mye som det høyre, det tok ikke lang tid før jeg hadde masse kuler i brystet, feber, smerter og etterhvert ble brystet kjempe hardt. Jeg tok en varm dusj og håndmelket litt. Jeg innså at det ville bli umulig å få sove med spreng i brystet, så før jeg la meg pumpet jeg ut en del uten å tømme brystet. I natt ammet jeg bare på det høyre, fikk ingen utdrivningsrefleks på det venstre, amme innlegget var like tørt på morgenen og brystet var enormt og hardt da vi sto opp. Jeg tok en pinex og lot brystet få luft mens jeg ammet det høyre, i håp om at overskuddet kanskje ville lekke ut. Det ble minimalt som lakk ut..

Jeg ringte til helsestasjonen og snakket med helsesøster, hun sa at jeg ikke kunne kutte tvert på det venstre brystet, da ville jeg få brystbetennelse. Fikk beskjed om å fortsette å pumpe, men ikke pumpe ofte, og ikke tømme det, kun få vekk kulene. Har fullammet på høyre bryst i dag, har måttet gi Martin 20ml mm på flaske to ganger etter å ha ammet, men ellers har det gått bra.

Jeg vil forsøke å fortsette med dette til over helgen i det minste, selv om det kommer til å bli mye pes.

Men jeg skulle gjerne ha hørt andres erfaringer med å kun amme på det ene brystet, har det fungert bra i lengden?

Hvordan har brystene vært etter at man har sluttet å amme?

Hvordan fungerte det å 'tørke ut' det ene brystet?

Tok det lang tid? Og var det veldig vondt mens det sto på?

Klarte dere å unngå brystbetennelse i det brystet dere ikke ammet på?

Dette ble langt, men ting er veldig vanskelig akkurat nå...

For min del hadde nok det beste vært å slutte med hele ammingen, men jeg vil prøve dette for Martin...

Fortsetter under...

Kan ikke svare på alle spørsmålene dine fordi jeg bare ammet fra det ene brystet på et MYE senere tidspunkt, men det gikk altså greit - null melk i venstre og masse melk i høyre.. ble litt "skjev" med ett stort og et lite bryst :0)

Melken forsvant gradvis pga hø pupp er både min og barnas favoritt!

Jeg tror du må fortsette å tømme det brystet du vil slutte på innimellom - kanskje la babyen amme 1 gang i døgnet og gradvis mindre etterhvert... evt bare pumpe og kaste? viktig at barnet suger mye og ofte på det brystet du vil opprettholde produksjonen på!

Ønsker deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...