Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet flere utsagn på disse sidene i retningen, "jeg liker ikke motenavn, vil heller ha tidløse navn på barna". Hva menes med det? Betyr tidløs her egentlig, navn som man kjenner godt og som var vanlig på den tiden man selv vokste opp, altså da tidens motenavn. Det nærmeste tidløse navnet jeg finner på ssb er Erik og Ola, det er navn som har holdt seg ganske jevnt på statsikken. Ellers er det mye bratte kurver, både opp og ned. Det er vel når folk går lei av et navn og slutter å kalle barna vanlige navn, at statistikken endrer seg brått.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke Kristian og Andreas også ganske tidløst? Dvs har vært like populære til "all" tid (jeg var nettopp på kirkegården skjønner du...). Men har ikke sjekket statistikken.

Det er vel mest logisk at det går i bølger, vi vil ikke kalle barna våre det samme som våre jevnaldrende og foreldre, men derimot besteforeldre kanksje? Navn som vi ikke allerede har assosiasjoner til.

Skrevet

Ida

Ingrid

Kristin

Kaja

Kristian

Andreas

Sverre

Magnus

Lars

Martin

Emil

mange navn som blir brukt i alle generasjoner, og som "alltid" er like "fine" for å si det på en enkel måte..

Skrevet

Jeg betrakter også mange av de kongelige navnene for "tidløse", navn som:

Elisabeth

Victoria

Maria

Edvard

Alexandra

Oscar

William

Georg

Caroline

Marie

Sofia

Albert

Christian

Fredrik

Philip

Charlotte

August

Dette er navn som går langt tilbake i historien og som er kjente og veletablerte - navn som alltid vil leve fordi de er en del av Europas historie. Dette gjelder selvsagt også den norske kongenavnene, som Magnus, Ingrid, Olav, Håkon etc.

Skrevet

Der er jeg enig med deg, Läkerol, jeg har også lagt merke til at Erik er kanske det mest tidløse navnet. Med tidløs tenker jeg at navnet er noenlune jevnt populært gjennom tidene.

De andre som nevnes her er navn som er kjente/har vært veldig populære, men ikke det jeg kaller tidløse, da det har vært bølgedaler også på disse navnene. I så fall er jo de fleste vanligere navnene tidløse.

Nei, de aller fleste navn svinger med tiden, spesielt jentenavn. Guttenavn oppfatter jeg som mer tidløse, f.eks kjenner jeg gamle og unge Andreas-er og Mathias-er, mens det er ikke så mange gamle Thea-er og Ida-er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...