Gå til innhold

Slår navnetoppen inn i like stor grad i by/land?

Anbefalte innlegg

Jeg er født i 1978 og vokste opp i en liten kommune på østlandet. På barneskolen var det ikke en jente som hadde navn fra navnetoppen, men 2 av guttene i klassen hadde 3 navn fra navnetoppen. Det var Lars Stian og Bjørn. Da jeg begynte på ungdomskolen kom jeg i klasse med 2 jenter med navn fra navnetoppen, det var Katrine og Marianne. Så jeg forstår ikke helt når man "advarer mot" navnetopp navn, for det er ulikt hvordan disse slår inn fra plass til plass. Vi har navn jeg ser på som litt sossenavn som er veldig populært og vanlig i Bærum og på vestkanten i Oslo, men som man knapt finner ute i distriktene.

Hvordan er det med ditt årskull even. barns årskull, er det mange barn med navn fra navnetoppen det året du og dine barn ble født?

Fortsetter under...

Jeg er født i 1977 og gikk i en klasse med 15 elever på barne-og ungdomsskolen. I denne klassen var det 2 som het Kristin og 3 som het Kristian, samt at det var 1 Katrine og 1 Camilla. Både Kristin, Kristian, Katrine og Camilla lå inne på topp 10 i 1977 jf. SSB. Altså hadde 7 av 15 elever i min klasse poppisnavn.

Da jeg begynte på turn var vi 12 jenter på partiet, av disse het 4 Kristin og 2 het Anne - som også lå på topp 10 (både 70- og 80-tallet). Det vil si at 6 av 12 hadde "samme" navn.

Jeg er født i 1979 og heter Lene.

Har ALLTID kommet i klasse med en annen jente som heter det samme.

Ellers hadde jeg på barneskolen to Lindaer i klassen, en Camilla,en Monica, en Espen to Stian alle fra ti på topp lista.

Ungdomssklolen var det ikke noe bedre.Kom ttpåtil to ,ed navnet Elisabeth også i klassen da.

Så du kan si det slik..mine barn får IKKE ti på topp navn.

Jeg er fra by da, tror muligens det er litt anderledes i litt mer landlige strøk, men jeg vet ikke.

Vi var meg (Hege, nr 2 i 1970) og en Monica (nr 4 i 1970) i klassen på barneskolen. På ungdomsskolen begynte Trond og Morten ( nr 7 og 8 i 1970) i klassen. Mange av de andre hadde vanlige navn, men ikke topp ti. Kristin og Andre var gjengangere som mellomnavn. Selv om jeg altså har et veldig poppisnavn for mitt årskull har jeg aldri i løpet av skole, utdanning eller jobb møtt særlig mange andre som heter Hege (- hallo, hvor er dere??) og jeg har alltid hatt den rare følelsen av at Hege, det er bare meg det.... ( har et uvanlig etternavn da.) Barna mine har sjeldne navn, men de har allikevel støtt bort i noen med samme navn som de selv allerede. Jeg tror det er mange tilfeldigheter som avgjør dette. Jeg vokste opp utenfor en småby, men bor nå i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...