Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på en småbarnsavdeling i barnehage og lurer på hvor grensen går for hvor tungt jeg kan løfte?? i forhold til hvor langt jeg er på vei.... Jeg er 23 uker på vei nå. Har alltid vært fysisk sterk og klarer å løfte enda, synes ikke det er slitsomt for ryggen så lenge jeg løfter riktig, men jeg kjenner det stramme i magemusklene noen ganger...

Noen som har noen "fasitsvar" eller tanker rundt antall kg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanskelig å vurdere. Det kommer jo an på muskelstyrke og grad av treningshyppighet du hadde før du ble gravid. I litteraturen står det jo unngå løft de 3 første og 3 siste måneder. Selv var jeg noe restriktiv på løft i første tri. For 3 dager siden løftet jeg ei jente opp på hest, hun var ca 17 kg( jeg er kommet i uke 15). Kjente det i magemusklene at dette var nok i meste laget. Men tror det går greit med småbarnsavdeling dersom du ellers er i god form og ikke har noe bekkenløsning. Dersom vi ikke kunne løfte noe, hvordan skal man da kunne håndtere flere barn- jeg tenker på de som får baby svært tett...

Skrevet

hei! jeg har hørt at man kan løfte som man har gjort før, så du har sikkert løftet disse barna en stund, tror ikke det er noe problem hvis du ikke føler deg helt utslitt og dårlig..

Skrevet

er helt enig med smootha, dessuten sa gynekologen til meg at det var helst pga kroppen vår og ikkje babyen vi skulle ungå løft, frem til dei siste ukene da skal vi være forsiktige

Skrevet

Max ti kilo fordelt på begge armene, har jeg hørt fra flere!

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Skrevet

Hei Bdancer:)

Jeg har og jobbet i barnehage en stund(siden 98-hjeeelp tiden flyr!!) og kjenner godt til problemet ditt..kjenn på kroppen!jeg setter meg mye mer ned nå enn å løfte dem opp. Kroppen sier i fra når det blir for mye,men den kan si i fra på veldig ubehagelige måter som f.eks. blødninger osv..

Og si ifra til kollegaer at du ikke orker å løfte..f.eks opp på stellebord, ut av vognen osv..det er jo ubehagelig stilling å løfte sånn med vond rygg og stor mage..be heller andre ta de løftene?max kilo spørs jo veldig på hver enkelt kropp og styrke eller?

Lykke til!

Skrevet

Jepp jeg har blitt flink til å sette meg ned på huk for å trøste barna enn å løfte de opp.... de eldste klarer jo å klatre oppi vognen sin selv og har en "trapp" opp og ned fra stellebordet... men de som ikke kan gå enda må man jo løfte - og vi har noen som er noen kraftige plugger hehe

Skrevet

Har hørt 5 kg når man er så langt på vei som meg (26 uker) men synes det hørtes veldig lite ut....

Skrevet

Legen min sa "bare ikke begynn å løft piano".

Så jeg tror nok vi kan løfte mye mer og tyngre enn vi tror uten at det er noe farlig :-)

Skrevet

Alt kommer ann på deg selv tror jeg. Din form, styrke, løfteteknikk osv.

Jeg skal helst ikke løfte noe, pga ryggen. Har vært sykemeldt, jobber på småbarnsavd i bhg, siden jeg ble gravid, å blir vell det ut hele svangerskapet. Da elste sønnen var ett år fikk jeg skiveutglidning å legen gav meg klar beskjed om ikke å løfte mer enn ett kg, lett det nei.

Skrevet

hei. jeg har hørt ca 10 kg. men vet ikke om dette stemmer. jeg jobber i helsevesenet og har hest. dvs mye tunge løft- alt er bra her.. men rådfør deg med jordmor=)

Skrevet

Første gangen jeg gikk gravid så passet jeg veldig på at jeg ikke skulle løfte tungt, mens denne gangen så tenker jeg ikke så mye på det som sist..

Må jo løfte min datter på 15 mnd mange ganger om dagen..Og hun veier 12 kg, det jeg prøver å unngå er å bære henne langt.Eks som inne på butikken osv...Det blir litt tungt.Og så er jeg blitt flinkere til å la min mann løfte henne for meg hvis han er i nærheten.hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...