Gå til innhold

Til dere som venter nr 3 el mer...


vipsen*en av hver*

Anbefalte innlegg

Heisann.. jeg er gravid med nr 2 og lurer på en ting.. hvordan var første fødsel i forhold til den andre?? husker jo hvordan min første var og hvor laang tid den tok... Begynner de likt?? min begynte ved at vatne gikk... håper noen kan svare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venter barn nr 4, ingen av mine 3 fødsler var like. Nr 1 var med keisersnitt, nr 2 med epidural og nr helt vanlig. Så jeg har resonert meg fram til at det går som det går :)

Men de to siste så stoppet veene opp og jeg fikk vee fremkallende drypp.

Bekymrer meg ikke så mye til fødselen, går som regel bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to ganger med et mellom rom på 21 mnd. Ganske forskjellige fødseler - men like fine! 1.mann kom 5 dager før termindatoen, vannet gikk overraskende etter en spasertur, men ingen veer. Fikk dagen etter drypp som satte igang veene kl 0800 og han ble født fett før kl 1400. Nr 2. kom 2 dager etter termindatoo og der begynte fødselen sakte men sikkert med gradvis økende veer. Vannet gikk aldri, så det måtte jeg få hjelp til. Kom inn på fødestuen kl 9, stille og rolig var vi på cafè og gikk tur og kl 13 ble vannet tatt. Kl 14.30 ble barn nr 2 født.

Nå venter jeg nr 3 og er ganske spent, men også veldig trygg og rolig på at dette skal gå så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine var raske og greie fødsler. Første kom to dager over termin og tok under tre timer. Med nr 2 gikk jeg 19 dager over termin, og det var etter at de hadde flyttet terminen fra en uke. Jeg måtte settes i gang med drypp. De målte rier med et apparat, men jeg merket ikke noe og riene var ikke sterke nok til å sette igang en fødsel. Det hele var ikke dramatisk i det hele tatt, og et par timer etter de første riene kom, var han ute. Men jeg vet at alle fødsler er en unik hendelse og trenger ikke være like. Et eksempel er min søster som hadde en grusom fødsel med førstemann, både hun og barnet holdt på å dø. Han satte seg fast i fødselskanalen og det tok hele tok flere døgn. Han var mørkeblå da han kom ut. Men med nr to gikk alt greit og hun fødte på under tre timer.

 

Jeg har født etter lamazemetoden og da lærte jeg at jo mer man gruer seg, desto mer motsetter kroppen seg fødselen. Den første fødselen var fæl fordi jeg ikke hadde kontroll selv, jeg klarte ikke puste og måtte bli fortalt alt jeg skulle gjøre av jordmor. Men da jeg hadde lært om Lamaze, hadde jeg kontrollen selv gjennom hele forløpet og det var en helt annen opplevelse. Barnet var svært stort, og jeg tror jeg kan takke Lamazemetoden for at den gikk så raskt og greit.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...