~Vimsemor~ Skrevet 2. august 2007 #1 Del Skrevet 2. august 2007 Venter om 5 uker vårt tredje og helt sikkert siste barn. Vil så veldig gjerne få til denne hersens ammingen denne gangen. Kort oppsummert er min historie slik: Da førstemann ble født fikk jeg gode ammeråd på sykehuset. Men jeg har veldig store bryster og veide en god del mer enn jeg gjør nå, slik at det var vanskelig for snuppa å få skikkelig tak. Jeg ble sår og øm, og fikk råd på barsel om å forsøke å avlaste ammingen med å pumpe. Jeg fikk hjelp med pumping, men lyktes ikke med selve ammingen. Jeg reiste hjem fortsatt uten å ha fått til amming, og fikk tak i en pumpe for å avlaste alle de mislykkede ammeforsøkene. Etter et par uker ble jeg syk og ble innlagt med brystbetennelse; fytti h... så vondt! Legene slet med å finne rett behandling og antibiotika. Det var mye famling og noen av rådene jeg fikk, viste seg å være direkte feil. Etter noen dager fikk jeg vite at jeg hadde en infeksjon forårsaket av gule stafylokokker, og at jeg sannsynligvis hadde fått i meg bakteriene på sykehuset. Etter å ha funnet rett penicillin fikk jeg intravenøs behandling, ble bedre og kunne reise hjem. Men etter kort tid ble jeg igjen syk og innlagt med samme diagnose. Midt oppe i dette var ammingen fullstendig mislykket, og etter å ha forsøkt en periode ga jeg helt opp og bare pumpet melken og ga barnet på flaske. Overskuddet leverte jeg til morsmelkmottaket på Ullevål, og veslejenta fikk morsmelk til hun var nesten ett år. Men det hele var en forferdelig negativ erfaring, og jeg opplevde den mislykkede ammingen som et stort nederlag. Da andremann ble født fortalte jeg på barselavdelingen om mine dårlige opplevelser, og fikk igjen gode råd. Jeg fikk også være en ekstra dag på barsel. Men det samme gjentok seg; med store bryster var det vanskelig å få riktig tak. Da symptomene på tette melkeganger og betennelse igjen meldte seg ga jeg opp. Jeg fikk nok en gang behandling med penicillin, fikk tak i pumpe og ga vesla melk på flaske. Og overskuddet ble levert til morsmelksentralen. Oppsummert - har gitt begge ungene morsmelk i omtrent ett år og har levert morsmelk i bøtter og spann til Ullevål. Men erfaringen er med på ku-nivå enn som mamma. Følte meg skikkelig mislykket. Denne gangen ønsker jeg inderlig at ammingen skal lykkes. Jeg har gått ned mye i vekt siden de to første ble født, og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å få dette til. Er det noen som har gode råd eller noen solskinnshistorier jeg kan klamre meg til? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9984344-noen-som-ikke-fikk-til-amming-f%C3%B8rste-gang-men-som-har-f%C3%A5tt-det-til-med-senere-barn-en-solskinnshistorie-pliiiis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Go`mamma`n... Skrevet 2. august 2007 #2 Del Skrevet 2. august 2007 Førstemann amma jeg kun i 12 dager.....Det endte med en real brystbetennelse, som gjorde h... vondt.Ga opp hele amminga. Nå 5 år etter, har vi ei lita tulle på tre måneder. Hun har bare fått pupp, siden dag 1. Har egentlig ikke noen god story, men jeg ville bare få det til....Og vi koser oss begge to:-) Så, ja, det er mulig å få til :-) Stå på, detta klarer du :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9984344-noen-som-ikke-fikk-til-amming-f%C3%B8rste-gang-men-som-har-f%C3%A5tt-det-til-med-senere-barn-en-solskinnshistorie-pliiiis/#findComment-9985267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå