Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt tredje barn i februar. Men på grunn av to tidligere akutte keisersnitt som følge av svangerskapsforgiftning har gynekologen min bestemt at jeg skal ha et planlagt keisersnitt 14 dager før termin. Altså blir det i januar. De sier det er store sjanser for at det skjer igjen. Førstemann kom 2 mnd for tidlig, og andre 3 uker. Så da kan det jo fort bli akutt igjen. Er det noen andre som har hatt svangers.forgiftn. ? Det har vært ganske alvorlig begge gangene for meg så må si jeg er ganske redd....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9980434-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg skjønner AKKURAT hvordan du har det..Jeg fikk en sønn for 16 mnd, tre uker før tiden fordi jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning. Jeg var innlagt to uker etter fødsel fordi de ikke fikk ned blodtrykket, og babyen ble født meg hjerneblødning og lå tre uker på intensiven. Det gikk fint med begge oss, men jeg er nå 13 uker på vei med nr 2 (ikke planlagt), og jeg er LIVREDD for at dette skal skje igjen, og denne gangen tidligere. Spesielt siden jeg allerede har fått forhøyet trykk og proteinspor i urin. Jeg innbiller meg at jeg må legges inn tre måneder før tiden og at babyen kommer veldig prematur, eller kanskje må forløses for tidlig til å overleve fordi jeg kommer til å være for syk til å gå lenger. Som du ser, du er ikke alene. Hvis du har lyst å maile litt for å snakke litt om dette, så synes jeg det er veldig koselig. Jeg har det på akkurat samme måte og tenker på det flere ganger hver dag.

Tigern med februar spire i magen

Hei ! Ja da skjønner jeg at du er redd. Gikk bra med begge mine gutter. Men er en traumatisk opplevelse. Og så er det jo faktisk ganske alvorlig. Er ikke så mange år siden de ikke klarte å gjøre noe med det hvor kvinnene ikke overlevde. Heldigvis har de kommet lenger i dag og det går jo nesten alltid bra ! Trenger jo ikke være noe selv om du har fått prot. i urinen. Men de sier det at hvis du blir fort gravid igjen så er det lettere å få det igjen. Men hvis det gikk over 3 år så skulle det nesten være umulig å få det to ganger. Det gikk 6 år mellom mine...jeg fikk det likevel. Men heldigvis da bare 3 uker for tildlig. Men han som kom 2 mnd før klarte seg bra han. Men var mye syk som liten. Det har vel noe med at de er litt mer mottagelige for bakterier og smitte sikkert. Men det er viktig at du blir godt fulgt opp av lege. Prøv å ikke tenk så mye på det. Tror stress kan gjøre det verre. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg får høyt blodtrykk igjen så blir jeg lagt inn. Men vi får bare stole på legene at de gjør det de kan og at alt går bra. De er jo flinke i dag. Jeg bor på Notodden. Skal ta keisersnitt i Skien. Hvor kommer du fra. Har du e-mail, Min er [email protected]

Mvh Ragnhild (som jeg heter)

Hei begge to..

Ja jeg går også og er redd for svangerskapsforgiftning..

Jeg fikk et barn 4 uker før termin. Det er 5 år siden nå.. Redselen for å få det igjen satt så godt i, at jeg ikke ha turt å bli gravid igjen før nå.

Jenta mi hadde det bra da hun ble født, med akutt KS. Men jeg hadde utviklet HELLP syndrom og var skikkelig dårlig. Det tok nesten et år før jeg var "i form " igjen synes jeg...

ER i uke 12 nå..

A.

Hei på dere!

Jeg hadde svangerskapsforgifning med min første som er tre år nå. jeg gikk da 9 dager over tiden jeg da så satte dem i gang men blodtrykket steig og steig og jeg hadde den hodepina og var i skikkelig dårlig form.

Men det gikk fort over etter at babyen kom ut........Håper jeg ikke får det igjen jeg har termin 6 februar.

Ikke noe moro å oppleve det du opplevde. Nå har jeg hatt store blødninger, men heldigvis så dunket hjertet som bare det på ultralyden. Er nå sykemeldt. Sånn begynte de to andre svangerskapene også....så jeg syns dette ser skummelt ut. Men håper på det beste. Jeg er i uke 13 nå.

Annonse

Jeg har en sønn på 13 mnd. Jeg fikk skikkelig svangerskapsforgiftning da jeg var gravid med han. Fødte 3 uker før termin, masse masse ødemer, infeksjon under fødsel, høyt blodtrykk... Nå venter jeg mitt andre barn 2.feb. Legen min har sagt at det er lite sansynlig å få svangerskapsforgiftning to ganger på rad. Hmm, hørtes jo ut som det er fullt mulig her da!

Jeg også fikk beskjed om det. Men det skjedde. Og nå tror de at det er store muligheter for at jeg vil få det igjen...derfor keisersnitt. Men i de fleste tilfeller så skjer det ikke to ganger. Så det går nok bra med deg. Lykke til : )

helt ærlig tror jeg ikke de bestemmer keisersnitt pga mulighet for svangerskapsforgiftning, iallefall ikke bare derfor. du måtte hatt keisersnitt uansett når du har hatt to fra før. det er ikke lov i norge og føde normalt etter to keisersnitt. risikoen er for stor at arrvevet ryker under fødselen osv. jeg har selv hat tre keisersnitt. etter to keisersnitt sa de at jeg ikke hadde flere sjanser. nr tre fikk jeg med planlagt ks og nå venter jeg nr fire som også hentes med ks. men det forklarer sikkert legen nærmere hvis du spør.

Det er fullt mulig at jeg måtte ha gjort det uannsett. Fikk beskjed om det at de anbefalte ikke mer enn 3 ks. Men ble jeg gravid med nr 4 så måtte de jo som de sa....men de lurte på om jeg ikke ville sterilisere meg nå når de først måtte åpne likevel...det er en stor påkjenning for kroppen å ta ks. Skulle ønske jeg kunne ha fødd normalt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...