Gå til innhold

Fastende blodsukker på 6.1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med et svært svingende humør etter måltider, svetter og skjelver.jordmor målte blodsukkeret mitt til 6.1 etter at jeg hadde fastet i 14 timer. Hun sier det er normalt og at jeg ikke trenger gjøre noe mer med det. Jeg er 170 cm og veier 98 kilo. Er i uke 30.Har gått opp 2 kilo i svangerskapet.

Er så redd for å få diabetes.Det ligger til familien.....'

Hva skal til for å få tatt en sukkerbelastningsprøve ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke ta en sukkerbelastningsprøve. Blodsukkeret ditt er helt normalt. Dersom du merker at du blir tørst, går mye på do, mister appetiten og sover mye/ er sliten og trett, kan dette være tegn på diabetes. Siden du ikke har disse tegnene, skal du bare ta det helt med ro!!!!

Skrevet

Da jeg var på kontroll hos legen, tok han fram et skriv hvor det stod at alle gravide med en bmi over 27 bør ta sukkerbelastningsprøve, og din bmi ligger noen poeng over grensen. Ikke at det trenger å bety noe, min bmi er høyere enn din, men jeg hadde 4.1 på fastende mage og 4.6 etter at jeg hadde drukket sukkervann og ventet 2 timer. Legen min sa at dette lå godt under grensa, for fastende lå den på 6.5 eller noe sånt, og det betyr jo at du ligger nær opp mot den da.. I og med at du har diabetes i familien, så hadde jeg krevd bedre utredning, om det var meg dette gjaldt. Å få hjelp til å regulere dette er ingen skam, det bare til nytte for deg selv og babyen!

Hva slags mat spiser du? Om du spiser usunt, så kan jeg skjønne at du får sånne reaksjoner etter at du har spist, for man kan bli sur og skjelven om man spiser mat som får blodsukkeret til å gå raskt opp og ned igjen. Som sagt, du trenger jo ikke å ha sv.skapsdiabetes.. Jeg hadde ingen tegn på det, men jeg ville gjerne ta testen for å sjekke om det var noe, sånn at jeg kunne gjøre noe med det.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Går du annahver gang til lege og JM?

Kanskje du kan spørre Legen om å få en sukkerbelastning?

Dersom du har mye diabetes i familien og samtidig er litt overvektig bør du kanskje uansett tenke på hva du spiser? Jeg har litt høyere BMI enn deg. Fikk relativt tidlig beskjed om å være forsiktig med unødvendig sukker. Diabetes kosthold er vel også forsiktig med frukt og karbohydrater i brød,pasta etc.

I og med du bare har gått opp 2 kilo i uke 30 har nok du gått ned i vekt så kan jo virke som du spiser sundt. Spiser du nok? Høres rart ut med det ubehaget du har etter du har spist. Jeg ville tatt opp dette med legen min. Kanskje på tide med en blodprøve test ?

Dette var bare masse synsing fra meg ... tror jeg ville tatt en tur til legen og sjekka opp jeg

Skrevet

Jeg spiser vel greit sunt tror jeg. Sikkert for lite frukt og grønt, men ikke helt ille.

Jeg kan våkne om natta med hjertebank og føle meg svimmel og uvel.Så står jeg opp og spiser og alt roer seg.

Har kjøpt meg blodsukkermålingsapparat i dag.

Når bør jeg sjekke ? Bare fastende om morgenen ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...