Gå til innhold

Ha babyen når de syr igjen?

Anbefalte innlegg

Snakket med JM og hun sa jeg kan få ha babyen hos meg mens de syr igjen. Men far kan ikke være der sammens med oss.

Hadde dere valgt å la pappaen få ha babyen og gå med JM og stelle og sånt, eller ha baby selv?

Får uansett ha både mann og barn med på oppvåkninga.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9978216-ha-babyen-n%C3%A5r-de-syr-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ha ks i oktober. Jeg har tenkt at det kan bli en viktig og verdifull stund for samboeren min den tiden JM og han har sammen med baby mens jeg syes, for å binde bånd m.v. Synes det er synd hvis jeg skal ha baby hos meg mens jeg syes og han blir "stuet" vekk på gangen. Jeg tenker slik at det er like stor dag for han, og det er nesten sånn at jeg gleder meg litt til han får den halvtimen eller hva det tar med veiing, måling m.v sammen med babyen vår. Så kommer de da opp til meg på oppvåkningen og da har de liksom knyttet et visst bånd. Jeg er opptatt av at sambo skal få så stor del av dette som mulig......er litt redd for at han skal føle seg tilsidesatt - derfor ser jeg det som utrolig verdifull tid mens jeg syes.

Nå venter jeg en gutt, så det blir en liten "guttetid" for dem sammen med jordmor. Pappa's første møte med lillegutten sin...

Slik har hvertfall jeg vurdert det.

Ja si det? spurte ikke om det.. kan jo hende jeg misforsto da.

Da jeg fikk Lucas hadde sambo han masse fordi jeg måtte opereres etterpå, tror han satt veldig stor pris på å kunne få litt alenetid med babyen. Er jo bare snakk om 30-40 min uansett (om alt går som det skal).

Får diskutere det litt med sambo før vi bestemmer oss.

Mulig jeg er treig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor din tilstedeværelse skal virke negativt for "båndet" mellom far og sønn! Det er vel dere tre som skal "bindes" sammen som en familie, ikke sant? Om vi får velge vil vi i høyeste grad prioritere å være sammen alle tre. Hvis babyen av en eller annen grunn må forlate operasjonssalen før jeg er ferdig sydd, skal såklart far følge med ham.

For å si det sånn:

Babyen er ikke interessert i noen bortsett fra mamma.

Rutinene i sykehus der jeg fikk ks var slik at jeg fikk se babyen før de tok han ut for en sjekk, sammen med faren. Jeg fikk se han igjen en liten stunde før de reiste opp til barsel mens jeg ble sydd sammen og så på overvåking.

Må si jeg hadde nok med meg selv, så tror at mannen min nytet de timene han hadde han helt for seg selv. Jeg savnet ungen ikke.

Annonse

Tror hvert sykehus har litt ulike rutiner her, jeg da. Nettopp vært til samtale på sykehuset. Fikk her beskjed om at jeg kunne få babyen med en gang på brystet om jeg ønsket det først (dersom alt selvsagt var ok med babyen), før jordmor og far dro ut sammen for å stelle babyen mens jeg ble sydd. Virket mer usikkert om de fikk komme tilbake til opr.stua etterpå, da. Men de kunne iallfall komme tilbake når jeg var på overvåkningen

For meg tror jeg at jeg har nok med meg selv mens de syr, så etter at jeg har fått hilse på babyen, så skal far og jm få lov til å ta henne med for stel og vask slik rutinene er her (tror det sto på e papirene jeg fikk, ja).

Far har et barn fra før som kom på normalt vis, så for han blir dette en kjempespennende opplevelse, og han gleder seg veldig til å få en liten stund alene med tulla først. Tror det blir en stooor opplevelse for han, og etter å ha hatt ungen i magen i månedsvis, så unner jeg han de minuttene han får alene med henne. Etter det er det vår tur å bli kjent og knytte bånd sammen alle tre.

Mitt KS-tilfelle var et hastekeisersnitt så jeg var ikke mentalt tilstede da lillegutt ble født, men det jeg ville si var at mannen min derfor fikk tre timer alene med lillegutt før jeg kunne se dem på barsel og snakker om den tiden som det flotteste han har opplevd. De bare så på hverandre avbrutt av noe blunking. Sykepleieren kom inn for å sjekke at alt var i orden for det var så stille hos dem. Mannen min merket ikke at tiden gikk en gang, for han kunne ikke se seg mett på det lille ansiktet. Jeg tror ikke at babyen bare er interessert i mor, men at far kan gjøre en like god figur som en mor. Det er vel kjærligheten som er viktigst!

Barnet må jo stelles og sånt, og det er vel like greit at det gjøres mens du sys igjen som i løpet av den tiden på oppvåkningen eller? Uansett kan jo ikke du delta i det likevel...

Jeg fikk jenta opp til meg etter at hun var tørket og kledd. jm satt ganske lenge og holdt henne så vi kunne se henne etc. så gikk jm og far opp på barsel og stelte og målte, og pappaen fikk en god time med henne helt muttens alene. Jeg tror han syntes det var en veldig fin opplevelse!!!! Tror han opplevet et samme som mannen til Chianti70. De så og så og så på hverandre......

jeg hadde planlagt KS sist, og alt gikk problemfritt for seg. Likevel hadde jeg MER enn nok med meg selv da de sydde meg. (Fikk litt panikk av at det ble litt tungt og puste, og jeg begynte å "kjenne etter kroppen min" da spenningen med å vente på at babyen skulle komme ut var over, og da merket jeg at jeg jo var "lam"... Var på nippen til å hyperventilere, men hadde ei utrolig flink dame som stod og passet på meg og leste signalene på et blunk, ho visste akkurat hvordan hun skulle hjelpe meg og få meg på bedre tanker). Jeg visste ikke at jeg kunne velge å ha barnet hos meg mens de sydde, men ville ikke vurdert det en gang, synes det var like naturlig at pappan tok han med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...