Gå til innhold

Ofte amming om natta og varierende om dagen...

Anbefalte innlegg

Det har hendt oftere i det siste at lillegull skal amme hver 2.time på natta, og dagen etter kan han sove mye og amme bare hver 3-4.time. Så kan han bytte og sove 6 timer før amming om natta, men fortsette med hver 2.time etter det utover dagen.

Har vært slik veldig varierende ii en uke nå, så det er jo ikke noe økedøgn. Er dette bare normalt? Han vokser godt, ikke veid han siden 6 uker, men vi ser jo at han legger på seg normalt. Han er 3 mnd.

Det jeg lurer på er om dette er normalt? Eller er det jeg som er for ettergivende med puppen? Burde jeg la han vente litt med puppen når han skal spise så ofte? Synes det blir feil også.... Men så sier mamma at det ike er normalt å amme hver 2 time.

Noen ganger går det kanskje bare en time mellom også....

Fortsetter under...

Ikke så mange her midt på natta kanskje:)

Men til d du spør om...

Jeg syns ikke du skal vente med puppen, lillevennen må få mat når han vil ha mat.

Har hatt d på samme viset som deg, og det er utrolig slitsomt. Har grått mine modige tårer mange kvelder.

Men jeg biter tennene sammer, og syns sakte med sikkert at ting går seg til. Jeg vil så gjerne amme, så jeg strekker meg langt for å holde ut.

Det er ikke unormalt å amme hver annen time. Men han burde kanskje få en litt bedre rytme.

Tror jeg ville forsøkt å gi han mat minst hver 3. time ila dagen, hver dag i noen dager. Kanskje han da etterhvert blir fyllt opp slik at nettene blir roligere.

Snuppa mi på 7 uker får en skvett mme fra flaske på kvelden, da sover hun faktisk litt lengre perioder på natta :) DEILIG! Hun drikker kanskje bare 30-40 m, men d hjelper. Mme er nok litt mektigere enn mm, som er veldig lettfordøyelig, og dermed ikke metter så lenge som vi kunne ønske :) Hun er litt lat å die også, så det er mulig hun ikke får i seg så mye av den fete melka som kommer til slutt, som hun kunne ha gjort.

Les mer om dette på www.ammehjelpen.no også :)

Slettes ikke unormalt å amme hver 2. time (og oftere!), nei!

I tillegg er det vanlig med en økeperiode rundt 3 mnds. alder, så hvis han har trappet opp hyppigheten så kan det godt være årsaken.

Det beste er selvsagt å gi ham så mange måltider som han ber om, så tilpasser melkeproduksjonen seg til hans behov.

Rundt tre mnd. er forresten en fin tid å begynne å lage litt fastere rytme på, så du kan jo evt. prøve å vekke han oftere på dagen (f.eks. hver 2.-3. time), slik at han kanskje etterhvert får inn et fast mønster med den lengste soveøkten på natta. Å stå opp til samme tid hver morgen, og ha kveldsstell til omtrent samme tid hver kveld, med de samme rutienene, er også smart.

Når mammaene våre hadde babyer (dvs. oss), så var det ikke "lov" å amme oftere enn hver 4. time. Derfor "mistet" de fleste melken - det er nemlig kun et mindretall som klarer å opprettholde nok melkeproduksjon med så sjelden amming. Når babyen får regulere det selv, og får mat når den ber om det, så legger de fleste seg på 2 - 3 timer mellom, med STORE individuelle variasjoner. Mine barn har f.eks. hatt "spiseperioder" på noen timer i løpet av dagen hvor de spiser og spiser og spiser med veeeldig kort mellomrom, for så å sove en lang økt. Normalt det også, så lenge de trives og legger på seg normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...