Gå til innhold

Hva forventes av en nyutdannet sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nyutdannet selv, og jeg lurer på hva dere som har vært i yrket en stund forventer av oss "ferskinger"? Skal vi kunne alt?

Skrevet

Jeg ville hvertfall forventet en viss grad av ydmykhet:) At man ikke turer frem og er "jeg-kan-alt", hehe:) Spør når du lurer, prøv gjerne og let deg litt frem i litteraturen (via data på jobb?). Ha lest gjennom prosedyrene før du utfører noe, og be gjerne noen bli med deg første gang om du føler deg utrygg:)

Det er lov å være usikker og det er supert at man spør:)

Lykke til i en givende jobb!

Skrevet

Nei, forventer ikke at dere kan "alt". Men forventer at dere viser oppriktig engasjement, nysgjerrighet og selvstendighet nok til å ville oppsøke kunnskap om det dere ikke kan, i stedet for å se hjelpesløs ut og ikke gjøre forsøk på initiativ selv.

Det er f.eks forskjell på å si: "nei, det kan jeg ikke" og så stå der passiv og overlate hele jobben til andre uten å vise interesse for å ville sette seg inni det, i forhold til å si: " nei, det har jeg ikke vært borti før, men jeg er veldig interessert i å lære det. Kan ikke du bli med meg og vise meg hvor utstyret er og vise meg hvordan det skal gjøres først, evt. komme med noen tips. Og så kan jeg etter hvert prøve selv neste gang":

Den siste reaksjonen viser for det første at du er bevisst din egen begrensning, men at du er svært interessert i å tillegne deg kunnskap og erfaring. Vi har alle vært nye og usikre, og jo mer man lærer, desto mer forstår man hvor lite man kan og at man stadig har noe å lære. Så ydmykhet også i tillegg til initiativ er to viktige egenskaper som langt på veg oppveier manglende erfaring og kunnskap. Men selvsagt, om du viser at du har en del teoretisk kunnskap, så taler jo det til din fordel da. Praktisk erfaring sammen med vilje til å stå på, får man jo etterhvert likevel. Og så en siste ting: ikke gi inntrykk av at noen jobber er for mye "drittjobb" for deg, bare fordi du er utdannet sykepleier. Alle sine jobber er like viktig, fra hjelpepleieren til assistenten til legen og i det hele tatt alle. Også du som sykepleier må kunne ta "drittjobbene", ikke bare de såkalte sykepleietekniske tingene (selvsagt under forutsetning at det faktisk er tid til det da. Noen ganger er man bare nødt til å prioritere, fordi noen ganger må du droppe typiske "hjelpepleieroppgaver" pga tidspress, fordi selv om du som sykepleier fint kan ta over deres oppgaver, kan ikke alle sykepleieroppgaver delegeres til en hjelpepleier. Og dermed må en prioritere, skal en få tid til alle de oppgavene som ikke kan delegeres bort)

Skrevet

Det blir slettes ikke forventet at dere kan alt nei. Ihvertfall ikke de stedene jeg har jobbet. Men jeg forventer at du spør hvis du lurer, ikke lat som du kan noe hvis du er usikker. Da blir bare kollegaene dine utrygg på deg. Vi har selv vært der du er nå, og vet at du vil bruke lang tid på ting vi gjør raskere, men det er helt greit. Sykepleier-yrket er et såpass vidt felt at man blir god på det man jobber med, og det andre kommer i bakgrunnen. Så man blir litt som ny bare man bytter arbeidsfelt også.

Man forventer jo selvfølgelig at du kan grunnleggende pleie og obervasjoner. Men ellers er man ganske åpne på at det er nå man virkelig begynner å lære:-)

Lykke til!

Skrevet

He, he nei jeg trår forsiktig over dørterskelen. Er utrolig morsomt å spennende. Men jeg merker at jeg tar jobben med meg hjem, for jeg drømmer enormt mye om natta.

Takk for svar

Skrevet

Heisann!

Jeg er enig med de andre som skriver her. At du iallefall er ydmyk når du begynner et sted og ikke tror du kan og vet alt. Har hatt noen studenter som har vært slik, og de blir ikke noe særlig godt likt. Du skal ikke kunne alt, det er umulig. Kommer også ann på hva og hvor du skal jobbe. Noen spesialfelt er det jo. Jeg jobber innen ortopedi, og der forventes det at du skal kunne stort sett navnet på de fleste bena på skjelettet og en pre, per og post operativ forbredelse. Osv. Men det må du nesten finne ut av der hvor du skal jobbe. På et sykehjem forventer de at du kan mer av alt, og du får et større ansvarsområde dersom du er eneste spl på jobb på kveld osv.

Lykke til som sykepleier ;)

Skrevet

Jeg jobber også på ortopedisk post:-) Jeg trives veldig godt med det. Jobber du på et stort eller lite sykehus? Syns det er spennende med utviklingen som er innenfor vårt fagfelt for tiden. Spennende å se hvor mye de kan gjøre som dagkirurgi etterhvert.

Skrevet

For det første: som sykepleier blir man aldri ferdig utlært! og det er først nå du egentlig begynner å lære;) og alle har vært nye engang og bør selvfølgelig ta hensyn til det! og samtidig er det viktig at du som nyutdannet spør om det du er usikker på! er lettere å forholde seg til en nyutdannet som "tørr" å spørre, enn en som virker usikker og bare kjører på.. (om du skjønner)..? mitt råd til deg er derfor å spørre om alt du er usikker på! og tro meg - tar ikke så lang tid før du kommer inn i det og føler deg tryggere..;) men svarer er ; NEI - INGEN kan alt..!

Skrevet

Hei Turbo!

Jeg stortrives. Rakk bare å jobbe der et år før jeg gikk i permisjon. Jobba som leder i hjemmesykepleien før, men det orket jeg ikke lenger. Elsker ortopedi, syns det er knallmoro! Masse spennende utvikling på gang ja. Jeg jobber på et middels stort. Vi har en elektiv post og en traumepost. Jeg jobber på traumeposten ;) DU da?

Skrevet

Jeg jobber også på et middels stort sykehus. Vi har både elektive pas og ø-hjelp. Liker godt blandingen av listepas som er kjempemotiverte til å få skiftet ut hofte/kne eller skal rygg opr, og ø-hjelps pas som kommer med lårhalsbrudd, amputasjoner osv. Mange utfordringer der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...