Gå til innhold

komplisert- noen som vil ha et regnestykke å bryne seg på? :)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er student og snart 3 mnd på vei, og har såvidt begynt å tenke på dette med økonomien i detalj. Vet hvordan det fungerer med studielånet og sånn- MEN problemet mitt er at jeg har intet mindre enn 3 jobber til sammen (jobber som treningsinstruktør)..Tjener per mnd etter skatt:

- jobb 1: 3000

- jobb 2: 1500

- jobb 3: 1500

Altså 6000 kr.. Det vil derfor lønne seg med fødselspenger i stedet for å få en engangsutbetaling på 33 000 ikke sant?

Hva skjer dersom jeg sykemeldes? Teller sykepengene som lønn i opptjeningsperioden? (de beste 6 av 10 mnd før fødsel?). Og er det sånn at jeg kan velge mellom 80 % av den gjennomsnittlige månedslønnen å heller ha utbetalinger over en lengre periode?

Og dersom jeg ikke kan utføre jobben min- der det slik at arbeidsgiver er forpliktet til å finne annet arbeide jeg kan utføre?

Mange spørsmål- men håper noen kan svare meg:))

Fortsetter under...

Heisann! Jeg er ikke student så kan desverre ikke gi nå råd ang. det. Jeg er sykmeldt akkurat no og va innom trygdekontoret i går med masse spørsmål. Hvis du blir sykmeldt, får du utbetalt en gjennomsnitt av det du har tjent de siste 3 mnd. Hvis du fortsetter å går sykmeldt helt til fødselen, så bruker de samme summen du fikk utbetalt hver mnd som sykepenger da som fødselspenger. Da bruker de ikke de 6 beste av 10 fordi de har allerede egnet ut hva du tjener når de begynte med sykepengene.

Hvis du ikke kan utføre jobben din så er arbeidsgiveren forpliktet til å tilby annen oppgaver. Hvis du er sykmeldt så må du møt med sjefen etter 6 eller 8 uker (husker ikke akkurat hvor mange det var) og da må han/hun foreslå andre oppgaver for å prøv å få deg tilbake på jobb... men det er selvsagt opp til deg og legen hva du bestemmer deg for.

Unnskyld at jeg ikke kan hjelp mer enn dette. Jeg anbefaler å stikk innom trygdekontoret og snakk med en rådgiver der. Det er det de er der for :) Lykke til!

Man får også kun regnet de 6 beste av de 10 siste om man har vært arbeidsledig i løped av opptjeningstiden. Ellers ser de på siste lønning eller ett snitt av de 3 eller 6 siste mnd før perm.

Er du fast ansatt i disse jobbene eller jobber du kun på timer? Det har noe å si for tilrettelegging. For om du kun jobber på timer kan de i verste fall slutte å gi deg timer.

Takk for kjempefine svar! Ja, jeg jobber som fast ansatt, slik at timene står på en timeplane for hele semesteret.. Sånn sett, så kan de ikke plutselig slutte å gi meg timer.. Men terminen er i mars, så jeg har jo et problem fra jan til mars, da jeg risikerer å ikke bli satt opp på timer, men uansett ikke kan jobbe fordi det er så tett opp i mot fødsel.. Litt kinkig situasjon, så må nok ta meg en tur på trygdekontoret ja! Men takk for at dere svarte!

Hei

Hvor mye har du før skatt ? Det er det som teller, ikke hva du får utbetalt.

Sykepengene teller som lønn i opptjeningsperioden og hvis du er sykemeldt frem til du går ut i permisjon blir fødselspengegrunnlaget likt sykepengegrunnlaget. Deretter velger du enten 54 uker permisjon med 80 % lønn eller 44 uker med 100 % lønn. Dette er inkludert fedrekvoten.

Det lureste er å jobbe mest mulig frem til du går ut i permisjon eller sykemelding, slik du får høyest mulig grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...