Kanutte og prinsen Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Fikk litt bake-ånden over meg nå, men føler ofte at rundstykkene mine blir litt tørre.... Tips til meg noen??
hamsterpia Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Bytt ut noe av det vanlige melet med havregryn. da blir både brød og rundstykker mye mer saftig.
Kanutte og prinsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2007 Hmm, det skal jeg prøve =) Havregryn finnes jo i skapet også. Takk for tips =)
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 jeg har en oppskrift som jeg pleier å lage horn av. kan brukes til rundstykker også. den er veldig god. så god at sambo nekter å ha pålegg på hornene. spiser de som de er. kan gi deg oppskriften om du vil ha den.
Isilra Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 Kan du ikke legge den ut her uansett? Jeg vil gjerne ha den i hvertfall *elske å bake*
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 det kan jeg vettu. skal begynne å skrive nå.
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 fin grunndeig: til rundstykker,horn, eller annen fin småbakst. gir 8 horn, eller 8 rundstykker. 1/2 pk gjær 1ss smeltet margarin 2dl lunkent vann/melk 1/2 ts salt ca 5 dl (300g) hvetemel 1.del gjæren opp i en bakebolle 2.smelt margarin i en kjele, ta kjelen til side og tilsett melk. (blandingen skal være fingervarm, ca 37 grader) 3. hell blandingen i bakebollen og rør ut gjæren 4.rør inn salt 5.tilsett hvetemel og elt deigen glatt og jevn så den slipper redskap og bolle. 6.dekk bakebollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse. 7. elt den ferdighevede deigen lett sammen og form til det du skal lage. 8. la dem heve under plast til dobbel størrelse eller til et lett fingertrykk går langsomt tilbake. 9.dusj eller pensle med vann like før steking. 10. stekes på 240 grader i 8-10 min midt i ovnen. man kan også lage kuvertbrød,pitabrød, flettebrød eller loff med denne oppskriften. bare gi en lyd om dere trenger framgangsmåte til det.
smågodt prinsessa Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 1/2 pakke gjær.. det er ikke tørr-gjær du mener? det er sånn annen.. sånn firkantet klump? hehe.. er ikke noe bakermester jeg:)
Kanutte og prinsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 1. august 2007 SUPERT!!! Tusen takk =) Den skal jeg prøve. Synes som sagt mine har en tendens til å bli tørre, så gøy å prøve en ny oppskrift =)
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 glemte å skrive 25 gram gjær i parantes. jeg pleier å bruke tørrgjær. fungerer helt fint. bare hyggelig. lykke til med bakingen.
ana baroma Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Du kan godt få oppskriften på mine supergode rundtstykker:) De blir ALLTID gode... ca 40 stk 2 kg mel 1,25 l melk 150 g smør/margarin 1 ss sukker 2 ts salt 2 pk tørrgjær Smelt smør/margarin, hell oppi melken og varm til ca 37 grader. Bland det tørre og elt sammen. Heves i ca 30 min, bakes ut og heves i 45-60 min. pensles med egg, ha på evt valmuefrø eller bare sløyf egg og ha på en skive hvitost. Det blir kanongodt! De skal være litt store, da er det best. Stekes på 180 grader i ca 15 min, eller til de er pent lysebrune. Nammis!!
Kanutte og prinsen Skrevet 1. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 1. august 2007 Mmmmm, dette hørtes godt ut =) Tror jammen jeg må prøve denne oppskriften også - fikk innmari lyst på osterundstykker nå...! Takker for tipset - tror jeg må ha noen bakedager fremover jeg =)
happybirthday Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 Hivs du skal lage pitabrød, få høre hva du gjør da? Blir de hule slik som de som vi kjøper? Slik som hatting sine som også er litt myke (og ikke så harde som mange andre kjøpe-pitabrød er)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå