Gå til innhold

Er GU til lege nødvendig første gang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, ikke dersom du har vært til en GU 1-3 år siden for celleprøve. regner med at du ikke har det siden du ikke liker det. Vil anbefale deg å ta det nå, det blir et år med mye fokus på ditt underliv så best å venne seg litt til det.. Du vet at du kan ta med din partner eller andre dersom du ikke vil være alene med legen mens han/hun undersøker deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være en kan unnslippe, men min lege (dame) sa de tok det første ganger for å sjekket at ting er normalt..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok dete for halvt år siden, og opptil flere ganger ifjor.

Hater den delen.

Håer virkelig jeg slipper, men det er ikke samme lege jeg skal til, og han her elsker disse undersøkelsene... Isj.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat så behagelig, men legen min sa det var får å sjekke at livmoren hadde økt i størrelse, så da synes jeg det er mer en greit å gå gjennom. Det varer jo bare noen små minutter og er sikkert verre for legen enn det er for oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er får å sjekke at livmoren har vokst og at størrelsen på den tilsvarer den uken du er i. Er til deg og ungens beste. Etter denne sjekken trenger du ikke en ny før under fødselen om alt går som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk ingen GU første gangen, og meiner å ha lest mange plassar at dei ikkje meiner det er nødvendig lenger viss alt er normalt.

Untatt viss det er lenge sidan forrige celleprøve eller om det er mistanke om Clamydia.

 

Så då burde du kunne slippe? Si fra til legen din at du er veldig ukomfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er frivillig - men du bør ta det dersom du ikke har tatt chlamydia-test eller celleprøve de siste par årene.

 

Jeg ville IKKE ta det denne gangen, da jeg var redd for å forstyrre noe: Tok testene ifb med forrige graviditet bare 6 mnd tidligere, så jeg føler meg rimelig trygg med tanke på celleprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her på BIM et sted at det ikke er nødvendig hvis man ikke har eller har hatt noen underlivsplager. Det var visst vanlig før, men ikke nå lenger. Når jeg var på 1.svangerskapskontroll fikk jeg ikke tilbud om det engang. Har vært på GU før (for ca 4 år siden) men har aldri tatt noen celle-prøve da min gynekolog sa det ikke var nødvendig når jeg var under 25 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...