Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #1 Skrevet 1. august 2007 Hei! Jeg har kjøpt to dundyner til den lille, men lurer på hvordan man skal vaske disse. Med vaske og skyllemiddel, eller bare vaskemiddel ? Skal dem henges opp til tørk, eller tørke liggende ? 40, 60 eller 90 grader ? Noen som har gode råd ? Og, det holder vel å vaske dynene en gang før bruk ? På forhånd tusen takk for svar
Duracellgirl*prøver* Skrevet 1. august 2007 #2 Skrevet 1. august 2007 Ekte undyner skal ikke vaskes i vanlig maskin, den må spesial vaskes på vaskeri/renseri. Ellers ødelegger man dunen i dyna. Men man kan nok vaske den for hånd vil jeg tro.. for det sies at man kan kjøre den i tørketrommel,men da skal du sende med noen tennisballer.. det slår dyna tørr!!!
bell3, fikk gutt Skrevet 1. august 2007 #3 Skrevet 1. august 2007 De fleste dundyner kan vaskes på 60 grader. Det er veldig viktig at du bruker enzymfritt vaskemiddel til dynen, noe annent vil ødelegge duna. Det er enten milo eller spesial vaskemiddel for dun (koster en formue) så milo er det beste synest jeg. Du må ALDRI bruke skyllemiddel på dun. Da blir de ødelagte. Dundyner og puter SKAL tørkes i tørketrommel med en tennisball eller ren joggesko til å gi de skikkelig bank. Henger du de til tørk eller legger de til tørk blir de helt flate og mister isolasjonsevene sine. De må ikke luftes i direkte sol lys, da vil duna brytes ned. Lufter du de i minusgrader (evt hiver de i fryseren en liten stund om sommeren) dreper du alt av midd som vil samle seg i dyner og puter. Det gjelder alt av dyner og puter..... Dundyner har mye mindre midd i seg enn fiber for duna har et naturlig stoff i seg som midd og slikt ikke liker. Håper dette hjalp deg på veg...
bell3, fikk gutt Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 Vil legge til at jeg har jobbet med dyner, puter, madrasser o.l i 5 år...
Duracellgirl*prøver* Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 oi.. jeg fikk beskjed fra butikken om å sende den på rens og absolutt ikke vaske selv... men da tar de feil da. så flott... Takk.
Gjest Ut på tur Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Står det ingen vaskeanvisning på den dyna du har kjøpt Annonym ? Jeg har også et sp.mål til deg bell3 (flott svar forøvrig, greit å høre fra noen som jobber med ting) Jeg har nemlig snakket med ei som har utdannelse innenfor og jobber med testing av klær. (som f.eks dunjakker) hun sier at tennisball/sko trikset ikke har noe for seg for inne i tørketrommelen vil ballen/skoen falle ned mens plagget ligger øverst i trommelen. Spennende å høre hva du har lært omkring dette Bell3 kan jo også være sånn at dyner osv fyller mye mer i tørketrommelen og dermed får man effekt av disse tingene som slår på produktet.
bell3, fikk gutt Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Det kan sikkert variere fra merke til merke, men alle som vi selger kan vaskes hjemme. Store voksendyner kan bli et problem med plass i trommelen, men så lenge det er barnedyner er ikke det noe problem. Det er forresten påbudt med tydelig vaskeanvisning og innholdsfortegnelse på alt nå for tiden, problemet er at de som regel ikke beskriver annent enn hvor mange grader....... Ikke noe om vedlikehol og stell og vaskemiddel.... det synest jeg er litt dårlig, så hver gang jeg selger en dyne så står jeg og legger ut den leksa til kunden.... 99% av de er veldig takknemlige for det. Viss din forhandler har anbefalt rens, så synest jeg du skal forholde deg til det, for de kjennes best sine egne produkter. Eventuellt kontakte de og høre for sikkerhets skyld....
bell3, fikk gutt Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Hei. Det jeg har lært kommer fra leverandørene til dynene vi selger. Dyner har et mye mykere trekk enn jakker o.l, så det kan ha noe med det å gjøre. Men etter det jeg har lært så vil ballen/joggeskoen tumle rundt og banke dynen. Jeg bruker alltid det når jeg vasker mitt, har ikke prøvd uten, så for alt jeg vet har venninnen din rett..... Forholder meg bare til det våre leverandører har informert om... Men siden hun jobber med testing av klær så har jo hun god greie på det da..... Var kanskje ikke det svaret du var ute etter men jeg vet ikke mere enn det....
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #9 Skrevet 1. august 2007 bell3 :-) Tusen takk for utfyllende svar, dette visste jeg virkelig ikke, så nå skal jeg gå til anskaffelse av tennisball og Milo vaskemiddel! :-)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Må man vaske dynene før bruk? holder det ikke at dynetrekket er nyvasket?
bell3, fikk gutt Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Det er lett å finne ut om du trenger å vaske dynen før bruk. Hold den opp mot lyset og gi den et skikkelig slag. Kommer det mye støv ut av den da bør du vaske den. Viss ikke er det ikke nødvendig. Det er da produksjons støv og stilkene i fjæra som har blitt til støv. ikke noe farlig.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #12 Skrevet 1. august 2007 Ah, så det er egentlig ikke nødvendig å vaske helt nye dundyner som har vært innpakket i poser før bruk ? Holder kanskje å bare vaske sengetøyet da ? Et spm ang det i samme slengen. Er det virkelig nødvendig å være såpass "hysterisk" at man må vaske sengetøyet 2 ganger på 60 grader før dem taes i bruk. Mulig jeg er rar, men synes dette høres unødvendig og littt overhysterisk ut.
egalia Skrevet 1. august 2007 #13 Skrevet 1. august 2007 takk for tips om dundyner! Ang sp. nr 2 om å vaske sengetøyet 2 ganger på 60 grader. dette har jeg aldri hørt om. 1 gang må jo være nok? da blir man kvitt all overskuddsfarge og evnt kjemikalier som henger igjen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2007 #14 Skrevet 1. august 2007 Ja, det var dette jeg også tenkte, kunne ikke falle meg inn å tenke selv at jeg skal vaske sengetøy hele 2 ganger. Men har lest at mange gjør det her inne, og det står tilogmed bakpå embalasjen til sengetøyet jeg har kjøpt på KID interiør! Men jeg holder meg nok til en vask selv. Mener dette bør holde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå