Isilra Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Nå har jeg laget stikkelsbærpai for første gang! Står i ovnen nå.. blir spennende å se *krysse fingrene for at jeg vil like den* hehe Noe må en jo bruke bærene i hagen til...
SokkeLaila Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 ..var det du som lurte på hva du skulle bruke 'alle bæra til her om dagen? Jeg klippa ut en paioppskrift til den tråden.. Er det den du har bakt? Gi lyd om det var godt, da..! Nabo'n har en svær busk full av bær han ikke har tenkt til å bruke til noe som helst!
SokkeLaila Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 ..nei, det var Renate77 som renset stikkelsbær på den tråden..
Isilra Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2007 Var nok ikke meg nei, men var her jeg fant oppskrifta Så er den jeg har brukt. Nå er den tatt ut av ovnen og står til avkjøling.. Spennende!
SokkeLaila Skrevet 31. juli 2007 #5 Skrevet 31. juli 2007 Åjåj! *klapper henrykt i hendene* Da ER det jo den oppskriften, da jo! Den med marengs og det hele..! Håper den er knallgod!
Isilra Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2007 Hehe, stemmer det! Må ikke la meg være "prøvekluten" din da, for jeg kan være ganske sær i matvegen, så om jeg ikke liker den må den ikke hindre deg fra å prøve! Hehe
SokkeLaila Skrevet 31. juli 2007 #7 Skrevet 31. juli 2007 Prøveklut it is! Skynd deg å spise nå, da..!! ,,og dersom du er like sær i matveien som undertegnede, så tegner det bra!
Isilra Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2007 Det smakte faktisk ganske så godt! Med vaniljeis var det nammis! Tilogmed sambo likte det, enda han ikke liker stikkelsbær.. hehe Men vil anbefale å la den steke litt lenger enn de 15 min som er anbefalt, for marengstoppen blir ganske tjukk og jeg kunne godt ha stekt den enda litt lenger. God natt!
Teltpluggen Skrevet 31. juli 2007 #9 Skrevet 31. juli 2007 Du *sebbe*? Kunne du tenke deg å lime inn den oppskrifta en gang til? Evt sende den til meg på mail? Lyst til å lage noe godt til helga! Får besøk;) Mail: [email protected]
SokkeLaila Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 Stikkelsbærpai med marengs 200 g hvetemel 100 g smør 2 ss vann 1 liter stikkelsbær (eller blåbær, tyttebær osv) ca 1 dl sukker 1,5 ss potetmel 4 eggehviter 2 dl sukker Smuldre smør og mel og tilsett vann. Elt godt sammen og la hvile i kjøleskap 30 minutter. Trykk ut i en paiform, prikk bunnen og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. La skrelte stikkelsbær putre med sukkeret til de mykner. Rør ut potetmel i litt vann og rør det inn i bærblandingen. La avkjøle litt. Pisk eggehviter til stivt skum, visp inn sukkeret, litt om gangen, til en tykk blank masse. Fyll paiskallet med bærblandingen og bre marengsen over. Stek ved 180 grader til marengsen har fått god farge, ca 15 minutter. La avkjøle helt før servering. ..smell igang en pai til helgen!
SokkeLaila Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Takk for tilbakemelding! ..så godt å høre at den smakte.. Nå blir det bærslang hos nabo'n, ja! Thi-hi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå