Gå til innhold

Nå er jeg skikkelig fortvila og bare gråter av frustrasjon. Trenger litt støtte og oppmuntring

Anbefalte innlegg

Ja hvor skal jeg begynne??!! Jeg har en gutt på snart 3 mnd som har fått helt puppe vegring. Dette begynte for ca 14 dager siden og han begynte å bli vanskelig å legge til. Jeg måtte lure han med en sprøyte med sukkervann i som jeg dryppet et par dråper inn i munnen for så å legge han til med en gang. Da sugde han så pass hardt at melken kom raskt og han var fornøyd. Han begynte å bli veldig urolig på dagene og ville ikke sove skikkelig. Han kunne våkne kl 06 og bare sove små lurer hele dagen før han kolapset i 24 tiden og sov til kl 06 igjen. Han ble bare vanskeligere å legge og tilslutt måtte jeg bruke sukkervann hver gang han skulle ha mat. SLITSOMT. I den siste uka så har jeg måttet gi en flaske mme på kvelden. Jeg prøver å amme først, men han hylskriker og spenner seg og vil ikke ta puppen. Frem med sukkervann og han suger som bare det, men melken kommer ikke så raskt lenger. Jeg må bare gi opp og gi han flasken. I går så kjøpte jeg en pumpe for jeg tenkte at jeg kan pumpe meg og gi det på flaske. Joda jeg gikk i gang, men inså raskt at dette ikke var så enkelt.

pumpet i 1 time og fikk ut knappe 40 ml fra begge puppene. Skikkelig nedtur syns jeg.

I dag så måtte jeg til med mme kl 15 for da var det full puppenekt her igjen. Han spiste et fullt måltid og var bli og fornøyd og etter en stund så prøvde jeg å legge han til igjen og da tok han puppen. Spiste litt og sovnet. Prøvde å pumpe meg igjen og det ble totalt fiasko. Jeg bruker avent pumpen og den klarer ikke å ta tak i puppen på en måte. Jeg har ganske store mjuke pupper å føler at jeg må presse de helt i sammen for at pumpen skal få tak. Har prøvd å ta ut innlegget i pumpen, men det funker heller ikke. Brystvorten blir sugt helt skjevt inn og det ender med at melken renner ut og nedover meg.

Det jeg i grunnen lurer på er om jeg skal slite med dette lenger? Jeg har veldig lyst til å amme, men jeg har to barn til som hele tiden må gå på nåler hjemme når mamma skal amme og jeg merker stemningen i huset ikke er så bra.

Hvor lenge kan man holde på slik? Merker at han er mer fornøyd etter en flaske med mme.

Noen synspunkter og gode råd å komme med?

Sorry at det ble så langt

Fortsetter under...

Uffameg, det høres ikke greit ut.. *stor klem til deg*. Jeg har ikke vært borti det samme selv, men har lest flere tråder her som omhandler det. Det er også ammehjelpere her som har vært gjennom skikkelig puppenekt selv, iallfall Ellie og snull. Håper de ser innlegget ditt, kanskje du skulle rope på dem.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på ammehjelpen.no og lese om brystvegring.

Vet hvordan du har det, opplevde nøyaktig det samme selv på tre-måneders økinga. Konstant mat-gråting, ingen søvn på dagtid og vegring på puppen.

Jeg har dessverre ingen fasit til deg, ramlet av lasset selv. Men det hører med til historien at vi hadde ammetrøbbel hele veien, og jeg var dødssliten allerede. Nå er jeg blitt en racer ved pumpene, men det måtte også læres:-) Kjenner igjen fortvilelsen over 40 ml etter laang innsats.

Til din trøst: det sies at tre-måneders økinga er den tøffeste! Overlever du denne, kan du surfe inn mot seks måneder og grøt.

Ammehjelpen har dessuten folk som er eksperter på brystvegring. Ring sekretariatet der, og be om navn og nummer til de som har mest erfaring.

Stor klem til deg! Du er en helt som henger i stroppen for gutten din!

Foreslår å bruke Syntocinon nesespray både ved amming og pumping. Den setter igang utdrivningsrefleksen, så melka kommer fortere, kanskje han blir glad da? :)

Får resept hos legen din.

Jeg bruker den ved pumping, og en sjelden gang på kvelden ved amming. Hvis hun er veldig trett og sliten og ikke greier/vil suge igang melka selv og tøyser ved puppen...

Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å lese mitt laaange innlegg:-)

Jeg skal ringe til legen og be om resept på nesesprayen. Har prøvd den før husker jeg på første mann.

Jeg står på her og prøver å holde ut. Travelt når han begynner å hyle allerede på første måltid om morgenen. Men det hjelper med litt sukkervann for å få han til å suge hardt slik at melken kommer. Glemte helt å si at jeg bruker skjold og har brukt det hele tiden. Det samme måtte jeg på de to andre og de og fikk puppevegring om kring 3 mnd's alderen. Jeg har så lyst å amme lenge denne gangen for dette er siste barnet mitt (regner jeg med) og vi skulle kose oss skikkelig.

Jeg var inne på ammehjelpen og las om brystvegring og joda har det akkurat slik og det hørest så lett ut når man leser hva man skal gjøre. Ikke så lett når man sitter og svetter og er stiv i kroppen av frustrasjon

:-(.

Jeg får ta en dag av gangen og prøve å være rolig og avslappet.

Takk for svar .-)

Uff ja, vet om den følelsen av at ting er lett på papiret. Jeg har slitt med tette melkeganger, er jo ikke det samme, men ble fryktelig sliten og lei av å prøve å fikse på det også.. Leste mye om emnet på nett og der høres det jo greit ut å fikse det - men det krever sin kvinne... Stor klem til deg, og håper at dette ordner seg.

Annonse

Ingenting er verre enn når man gjerne vil, men ikke får det til.

Jeg slet også fryktelig med Avent-pumpa de første gangene. Men det ordnet seg, og nå synes jeg den er bedre enn den elektriske jeg leide i starten.

For det første bør du ta ut innlegget. De gjør det bare vanskeligere. Jeg får det bedre til når jeg holder på brystet under pumpingen, og "klemmer" litt. Du må nok bare prøve deg litt frem, desverre, men mener å huske at bruksanvisningen var ganske ok.

Ellers er jeg overbevist om at du kan kvitte deg med skjoldene hvis du bruker feks. tvillingsstilling + riktig påkobling (se ammehjelpen.no). Da vi fikk hjelp på ammepoliklinikken til dette, fikk vesla og jeg til ammingen med en gang, og kunne kaste alt vi hadde av "hjelpemidler":-)

Hei petite M

Jeg øver meg på å bruke pumpen og finner teknikker som hjelper på å få ut litt mer melk for hver gang. Han har vært flink å ta puppen i dag selv om det har vært mange protester fra han.

Hvor gammel var vesla di når du sluttet med skjold? Jeg skulle ønske at min gutt ville ta puppen uten, men har prøvd og prøvd og ikke fått det til. De var enige på sykehuset også at han var et umulig tilfelle :-).

Har hørt at når de blir ca 3 mnd at de er lettere å avenne da? Men først vil jeg bare klare amminga jeg.

Skal prøve tvillingstillingen i morra. Det er bare meg og lille gutt som er hjemme så vi har det stille og rolig så vi kan konsentrere oss om amminga.

Det er viktig å ikke bli stressa og fortvilet når melken ikke renner fort nok og ungen blir sinna.

Drikk noe varmt før barnet skal ha mat/du skal pumpe, Stimulere brystvorten mellom to fingre før du legger til.

Ang pumping, legg en varm klut på brystet før du begynner, stimulere den motsatte brystvorten når du begynner å pumpe på den andre. Når melka renner kan du massere forsiktig og. Ikke ta i for hardt med pumpen, begynn forsiktig. Avent er en helt ok pumpe når man får tak i det, men elektrisk er selvfølgelig mer effektivt.

Jeg vet ikke hvor ofte barnet ditt spiser til vanlig, men hvis du legger inn en pumping mellom to måltider, vil du på få dager øke mengden drastisk. Pumping/amming hver annen time er optimalt for å øke. Jeg har alltid pumpet en del ganger i løpet av et døgn fra første melka kom, fordi jeg pleier å ha mye melk, dette gjør et jeg ligger et lite hestehode foran i forhold til øking, har alltid litt mer en barnet trenger, det er ikke så dumt kanskje.

Lykke til!

Så flott at pumpinga går bedre!!

Når det gjelder min "ammehistorie" begynte den på barsel. Allerede dag 1 fikk vi beskjed av barnepleier om å kjøpe skjold siden jeg hadde "innovervendte" brystknopper, og tulla ikke fikk skikkelig tak. Ikke festlig med 2-3 stk som stod over oss å skulle sjekke hvordan amminga gikk....

Ble spurt på Barsel om jeg visste hvordan man ammet; ressurssterk, og ikke akkurat en ung mor (30), synes jeg spørsmålet var ganske tåpelig - alle vet vel hvordan man ammer....trodde jeg....

Fikk det ikke særlig til med skjold heller - da kom barnepleierne opp med at hun ikke var sterk nok til å suge skikkelig - hadde nemlig litt gulsott, og vi ble innlagt til lysbehandling 1 uke etter fødsel. Ila det døgnet vi var på barneklinikken ble det enda mer stress med amming, og jeg fikk utlevert pumpe med råd om å først legge tulla til (både med og uten skjold), så pumpe. Dette skulle jeg gjøre til hun klarte seg selv.....Altså når hun ble "sterk" nok.

I ettertid vet jeg at alle disse rådene var sludder og vås! Jenta vår var sterk nok i massevis, men fikk altså ikke skikkelig tak.

Etter 6 uker ringte jeg sliten, gråtkvalt og ganske så fortvilet til ammepoliklinikken ; fikk satt opp en time et par dager etterpå pga "krise i heimen":-) (og uvurdelig støtte og videre motivasjon på telefonen)

Barnepleieren som hjalp meg var helt fantastisk. Viste meg altså riktig påkobling, samt lærte meg ett par alternative ammestillinger (bla tvillingstillingen) som funket umiddelbart!!! Vesla supte i seg som gal:-)

Så - svaret på spørsmålet ditt - vi sluttet helt og holdent med skjold da hun var 8 uker. MEN - hadde vi fått skikkelig hjelp med en gang, hadde vi nok sluppet hele ammefortvilelsen..... vet mye om å ha trøbbel med amming, da:-/

Håper virkelig du får det til. Det er verdt litt ekstra innsats i starten, for når alt løser seg er det en utrolig seier!! Vi ammer enda vi - tulla er snart 15mnd, og storkoser seg:-)

Blir snart ikke overrasket lenger når jeg hører om folk som får rare råd på barsel.. Det er merkelig at de skal ha så lite peiling der når de driver med det i hver eneste dag! MErkelig... Selv har jeg vært heldig med en som tok riktig tak av seg selv, men det fant vi ut etter vi kom hjem. "hjelpen" på barsel besto av å knipe fatt i brystet mitt å stappe så mye som mulig av det inn i munnen hans... Tragisk, vet jeg i ettertid.

Takk for at dere tar dere tid til å fortelle deres historier :-).

Puh det er slitsomt dette her :-) Nå har jeg ammet og pumpet meg i noen dager og jeg merker at produksjonen øker. Men sliter fortsatt med at poden ikke vil. Jeg kan amme på ett bryst og han blir lei og jeg bytter. Etter en liten stund så begynner det å renne fra det første brystet igjen så enden på visa er at jeg sitter her klisj blaut *he he luksus problem i grunnen, men når jeg skal pumpe da så har jeg klart å få ut max ca 40 ml fra begge bryst. Får ikke helt teken på det med å pumpe.

Det er rart med det men jeg har hatt akkurat samme problemet med de to andre barna mine. Ingen av de klarte å ta brystet på sykehuset. Det måtte et ekstra par hender til for å legge de til for at de i det hele tatt skulle få et lite tak som de gjerne slapp med en gang pleierne gikk ut av rommet :-).

Jeg må fortsatt gi han mme en til to ganger for dagen for at han skal være helt fornøyd, men det får så være. Jeg tilbyr han altid brystet først og han kan suge litt fra begge bryst før han blir helt krakilsk og blir helt stiv i kroppen. Han får da en flaske på ca 100 ml som han super i seg i full fart og er bli og fornøyd etter på. Etter ca 30 min så kan jeg legge han til brystet igjen og han koser seg skikkelig med å spise litt, men mest kose. Går ut i fra at dette også vil stimulere produksjonen litt selv om han ligger mest å små napper i brystet?

Nei nå er det pumpe tid - frem med nesespray og varm klut så er vi i gang igjen :-)

Ha en fin dag jenter

Så flott petite M at det gikk så greit med deg :-). Jeg sa at jeg skulle prøve tvillingstillingen, men har ikke fått prøvd ennå. Går det greit å legge til alene når du bruker den stillingen? Ammer du på den måten når du er ute også?

Jeg syns det er vanskelig å amme ute blant folk nå når han er så vanskelig og er redd for å ikke få det til. Føler at alle ser på meg når han ilskriker og jeg sitter der helt svett i toppen og sliter.

Jeg har sett forskjellige ammestillinger på ammehjelpen.no og syns det virker så enkelt. Vet ikke om en ammehjelper kan komme hjem til meg for å hjelpe eller om de hjelper kun over tlf??

Annonse

Fikk til tvillingstillingen på egenhånd, men investerte i en ammepute som gjorde det litt lettere. I starten brukte jeg derfor ett par puter for at vesla skulle ligge riktig. Hadde også et lite, sammenrullet helseteppe slik at hun fikk støtte i nakken.

Ammet nok ikke så mye ute.... Tok med meg ammeputen når vi var på besøk, men ellers var jeg hjemme for å amme. Bor sentralt i byen, så det var ikke særlig mas. Men etterhvert som poden klarte å ta brystet riktig, ble det amming ute også, i madonnastilling vel og merke. Som førstegangsfødende er jeg fortsatt ikke helt komfortabel med å amme i andres påsyn, dessverre.

Jeg synes tvillingsstillingen var fin hvis jeg fikk støttet vesla godt opp med puter. Fikk da også armene frie, og ble ikke sliten av å holde henne.

På ammehjelpen.no tror jeg det ligger ute en liste med ammehjelpere som kan ringes. Er ganske sikker på at de også kommer hjem til deg hvis du har en i nærheten.

Ellers bør det jo være noen som har litt peiling på dette på sykehuset? De største har hvertfall ammepoliklinikk.

Føler så med deg i all din frustrasjon. Husker jeg satt å søkte på nettet natt etter natt da jeg hadde trøbbel med såre brystknopper, pumping, lite melk, selve ammingen osv.osv. Var sliten, frustrert og fullstendig utslitt av alt stresset det medførte.

Godt å høre at melka er der i massevis - gutten din blir nok fornøyd skal du se:-)

Heisan!!

Stakkar, jeg skjønner at du sliter.

Gutten min er nå 4,5 mnd. Han begynnte å bli kranglete v ca 1,5-2 mnd. Han sugde fint, det var bare at jeg ikke hadde nok melk. Helsesøster sa at det vil justere seg selv, men det er slik fortsatt, selv om han spiser hver 2 time. Han sluker i seg maten på et minutt og roer seg ikke før han får neste pupp, og når den også er slukt, roer han seg ikke før han får smokken, da er han forøgd i et par timer. Han gikk sakte, men sikkert, opp i vekt og var våken og blid, så det var ikke noe å stresse over sa helsesøster. Men jeg ble utrolig sliten av å amme så ofte, og lillen var helt klart ikke mett, bare litt fornøyd...

For 2 uker siden var jeg og veide han, da hadde han plutselig gått ned 100g siden 2,5 uker tilbake.... Da begynnte vi med grøt.

Han får også flaske hver 4 time(100ml) og pupp hver 4 time, da rekker puppen hvertfall å fylles opp litt tenker jeg.... men neida..... det er slik fortsatt.... Han vil jo ha mere mat etter 2 timer.. (men jeg vil ikke gi han for mye tillegg heller, for da blir det kanskje for lenge mellom ammingen og melken stopper helt opp, + at jeg kan jo ikke stappe i han for mye så han kan risikere voksesmerter??!???)

Jeg vet at jo mere man stresser over ammingen, jo mindre melk kommer.... Så jeg prøver å tenke på ALT mulig annet rart, prøver å slappe helt av i kroppen, når han pupper.

Så selv om jeg ikke har mere melk nå, så er jeg mindre stresset. Og hvis jeg er mindre stresset, kommer det kanskje mere melk...???

Han har nå endelig rundet 6kg og hovedsakelig go og mett, takket vare grøten og litt ekstra tillegg.

Har snakket med venninder og søstre som selv har barn, og de sier at man må slutte å være så hysterisk over fullamming, er det ikke nok så er det ikke det. Man kan ikke gjøre bedre enn sitt aller beste.

Jeg vet ikke om min situasjon hjelper deg noe særlig, men jeg ønsker deg all lykke til.

Hei MamaBear*

Jeg syns at det er rart at noe som er så naturlig skal være så vanskelig for noen!!!!!! :-(. Skulle ha vært enkelt å amme for alle syns jeg :-)

Jeg tilbyr brystet når poden vil ha mat. Jeg tror det er ganske vanlig at de vil ha mat hver 2 time når de er våken.

I dag har jeg ammet hver time når han har vært våken. Han er en stor gutt på snart 3 mnd. Han veier 6070gr og er 63,3 cm lang. Jeg trodde han var sulten i sted etter at jeg hadde ammet han vel og lenge så jeg laget en flaske med mme. Han begynte å supe det til seg, men vi fant fort ut at det ikke var sulten han var for han gulpet skikkelig. Fikk litt ekstra kos med pappa'n og han sovnet i fanget på han, så i dag så føler jeg at jeg har gjort en kjempe god jobb når det gjelder amminga. Han prøver seg fortsatt med å nekte å ta puppen hver gang jeg legger han til men jeg har en sprøyte med sukkervann for hånden og han får et par dråper så suger han så hart at jeg tror puppen skal revne men melka kommer i hvert fall fort da :-)

Og som jeg tidliger har nevnt så skulle jeg prøve tvillingstillingen - prøvde den, men jeg klarte ikke å legge han til så det var mislykket for min del. Får prøve igjen i morra :-)

Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle slite meg ut på å amme denne gangen. Jeg føler at jeg var på grensen for et par dager siden på å gi opp, men når man får gode dager som i dag så prøver man gjerne et par dager til.

Vi får stå på MamaBear og gjør så godt vi kan :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...