Yellowgoldfish Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg har så såre brystvorter av amming og har prøvd alt - tror jeg (håper ikke det men...?) Vært slik i dagevis - prøvd skjell, silikonbrystskjold når jeg ammer, brystvortekrem, ulike ammestillinger, lufting i timevis, osv. Jeg pumper alltid litt melk og tar utover etter amming, og lar de lufttørke noen minutter (eller lenger). Hva har jeg ikke prøvd??? Begynte med NAN i dag - orket bare ikke mer.. Men vil ikke gi opp heller! Hjelp meg!:-0 NB! Det er mitt andre barn - på 4 måneder.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Hvis du er veldig sår kan det hjelpe med Fucidin salve, men den må vaskes av før amming. Det var den som reddet ammingen min til førstemann, da hadde jeg et stort åpent sår på den ene brystvorten.. Ellers så burde du kanskje få hjelp til å se om babyen suger riktig. Man skal nemmelig ikke bli sår hvis de suger riktig.
VinterSol+2 Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 det har hjulpet meg veldig å bruke to forskjellige typer brystkrem. det som virkelig reddet meg da jeg hadde tenkt å gi opp, var å smøre tjukt på med AVENT brystsalve om kvelden, og ha ammeinnlegg på, inne i en tett topp/sportsbh. om dagen smører jeg med en svensk salve "brøstvortskrem" som kjøler og lindrer. det hjelper også å fylle godt, varmt vann i vasken, eller en bolle, og så stikke puppen nedi der!
VinterSol+2 Skrevet 2. august 2007 #4 Skrevet 2. august 2007 åå, ja, også prøv å tømme litt av brystet før du ammer, så du ikke er så sprengt rundt aorta-området. da får barnet bedre tak og det suger bedre, samt at du slipper de verste utdrivningssmertene! håper dette hjalp litt da:)
Nilena Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Hei... jeg fikk barn nr 3 for fire uker siden, og ble sår med en gang... Dette hjalp meg: 1. Dra på apoteket og kjøp deg albueskjell. Legg disse innenfor ammeinnleggene. (NB!! Viktig at du ikke bruker dem om natta, og at du koker dem hver kveld). 2. Kjøp deg Chicco ammeinnlegg på apoteket. Dette er ammeinnlegg som ikke fester seg i brystvorta. 3. Lufttørk så ofte du får det til. Spesielt etter du har dusja og om kvelden før du går til sengs. Jeg brukte albueskjellene i tre dager bare før jeg ble bra. Ikke bruk salver. Det har gjort ting verre til meg. Prøv mitt forslag og se om det hjelper deg. PS! Hvis du ikke lekker melk mellom måltidene, så bruk bare ammebh'n uten ammeinnlegg, men bruk da kun ammebh i ull/bomull.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Ammehjelpen selger noen greier som heter "Nipple Ease" (sjekk webshopen på ammehjelpen.no). Har ikke prøvd dem men de ser helt geniale ut - skal definitivt bestille dem neste gang Ellers hjalp Chicco ammeinnlegg meg også veldig. Og ikke sov med BH/innlegg... bruk bare håndklær hvis du lekker.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 ...ja, angående salver så frarådet de det da jeg var på ammepoliklinikken. De sa det hindret den naturlige legingsprosessen. Vet ikke jeg altså - har hørt mye forskjellig.
ennaH Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Ring helsestasjonen din umiddelbart for å få ammeveiledning. Når du blir supersår, så er det fordi det er noe galt med ammeteknikken. Sånn skal det ikke være! Jeg ser at noen anbefaler albueskjell. De er helt tette, og forårsaker ofte soppinfeksjon. Kjøp heller en teklype, en slik med to små siler i spenn. Brekk av silene og legg en over hver brystvorte, så kommer de ikke i kontakt med stoffet i bh-en/ammeinnlegget. Da får vortene luft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå