Gå til innhold

Hjelp igjen... svartsopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått lekegrinda etter snuppa - som har stått i kjellern til eksen.. og den har masse små svarte prikker på seg og lukter edder og galle... eller iallefall rått og soppete (nytt ord)

hva vasker jeg den med.. produktnavn og hvor jeg kjøper (eller om det er noe man typisk har i huset) hadde vært supert

tusen takk på forhånd stor mage damer

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke jordslag, da..?

Ikke at jeg vet hvordan man best får bort det, men..

Skrevet

hmm.. får prøve litt ymse da :)

Skrevet

Fant dette på Forbrukerportalen, da..:

Jordslag/mugg

Vask plaggene ved så høy temperatur som de tåler – helst 60ºC eller høyere.

Tåler ikke stoffet så høy temperatur, legg det i en løsning av eddik og vann – 2 dl eddik til 1 liter vann. La det ligge ca. 1 døgn. Vask plagget.

..men det gjelder jo fjerning av jordslagflekker på stoff..

Skrevet

jeg ville prøvd med pingu/pingo husvask(litt usikker på skrivemåten). Dette er soppdrepende og det man bruker til å vaske vegger/gulv med før maling for å unngå sopp og råte. Kjøpes i malerbutikker, maxbo, jernia og lignede.

Skrevet

..men, du.. bare en tanke;

dersom det er snakk om myyye mugg/jordslag..;

husk at mugg sjelden er veldig sunt, da..

'Bare nevner det, liksom..'

Annonse

Skrevet

vask med husvask eller kraftvask, og se... Evt snakk med noen som har peiling på det hos en jernvarehandel for eks. Vi har hatt svarte prikker på huset (kommer ofte på hvite hus visstnok), og vaska med husvask. Gikk helt fint. Lukt vil jo gjerne gå vekk dersom den får stå et tørt sted.

Skrevet

Jeg prøver.. går det dårlig så blir det vel ikke økonomisk ruin om jeg må kjøpe en ny - men det er jo litt kjedelig da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...