MinTurNå Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Jeg har time til gynekolog om 2 uker og i mellomtiden har jeg 1000 spørsmål. Bakgrunnen for at jeg bestilte timen til gynekolog er at vi har prøvd i 11 mnd nå og det siste halve året har menstruasjonssyklusen min bare klusset. Det har nå gått 2 mnd siden forrige menstruasjon, og før det gikk det hele 3 mnd.... Kroppen fungerte faktisk aller best like etter pilleslutt... :-/ Er det noen som har erfaring med Pergo og som vet om jeg kan begynne med Pergo uten å ha mensen først? Lurer også på hva jeg kan forvente ved første time hos privat gynekolog. Er det sannsynlig at de tar ultralyd for å se om jeg har cyster eller eggløsning på gang? Håper at det blir gjort noen undersøkelser og ikke bare prat, det er jo ikke akkurat billig med slike privat-timer.
fremtidoghåp Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Tror de tar UL på første time, ja. Bør du sjekkes for PCOS? (Med så lange og uregelmessige sykluser)? Lykke til!
MinTurNå Skrevet 31. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er usikker på om jeg bør sjekkes for PCOS. Jeg hadde regelmessige menstruasjoner de første 5 mnd etter p-pille-slutt. Tror også de var nokså regelmessige før jeg begynte på p-piller. Jeg har jo lest litt om PCOS og kjenner meg ikke så veldig igjen, men det bør sikkert sjekkes. Håper de tar UL på første time. Hadde vært greit å få noen svar snart... Vil så gjerne høre at alt ser bra ut:-)
vilhababysnart Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 Hei!Etter jeg sluttet med p-piller ble jeg gravid etter 3 mnd.Og etter svangerskapet startet jeg aldri med p-piller igjen.I løpet av 2 år uten p-piller var mensen ett eneste rot.Først laaange menstruasjoner, så ingen mens i 6 mnd.Jeg hadde ikke sjangs til å bli gravid med den syklusen.Jeg gikk til gyn, og han tok ultralyd, blodpøver og prøver av livmoren, men ingen tegn på noe galt.Han ga meg primolutt(10 dagers tablettkur) for å få tilbake mensen.Deretter skulle jeg bruke pergotime i tre mnd for å se om det hjelper.I mnd 2 fikk jeg mensen av meg selv og jeg regner med at jeg da har hatt eggløsning, men vet ikke.Nå er jeg ferdig med 2 kur og ingen graviditet.Ser ut som at mensen er ute å kjøre igjen for den kommer 3 dager før den skal hver mnd.Jeg tror jeg må gå på p-piller igjen og så slutte for å prøve å bli gravid.Slik jeg ble gravid sist.Ikke lett dette! Lykke til til deg!
RufseTrolle Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 heisann.. jeg sliter selv jg.. prøvd i laaaang laaaang stund... å når jg enedelig tror det skjer så blir plutselig mensen borte i 1 måne å litt ovber. bare rør å tull..... så du ekke den eneste.... bare vet jeg gir opp snart.... klarer tydeligvis ikke bli gravid jeg da.. hilsen ulykkelig jente..
74skytte Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg sliter med lange, ustabile sykluser. Jeg hadde en periode i fjor at den stabiliserte seg på 40+- dager, men nå er det helt på jordet igjen. Jeg slutta med pilla jan 05 og et har vært rot siden. Jeg har tatt noen Pergo kurer, men jeg har ventet på mensen, eller fått Provera for å sette i gang. Men jeg spurte gyn, og han sa at jeg ikke måtte ha mensen for å begynne på Pergo. Se på Pergotime på www.felleskatalogen.no. Jeg prøvde akupunktur i fjor, men det hjalp ikke meg noe særlig da. Men jeg har hørt at det kan hjelpe, så jeg skal prøve igjen hos en annen. Jeg vet godt frustrasjonen over disse syklusene. Man vet jo heller aldri når el er. Jeg er på dag 48 nå....... Lykke til videre!
mam-mam-mam Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Hei! Skjønner godt at du har mange spørsmål! Nå er det vel like før du skal til legen, men jeg svarer likevel. Jeg har ei datter på 20 måneder. Jeg ble gravid med henne på min andre doble pergokur. Jeg har også svært uregelmessige sykluser, og jeg fikk beskjed av gynekologen min om å begynne rett på pergokur uten å ha fått mensen. Deretter gikk jeg rett på kur nummer to uten pausemåned. Det funket for oss! Men jeg vet at legene sier mye forskjellig. Jeg vil tro at det vil bli tatt UL av deg hos legen. PCO/PCOS påvises både ved UL og blodprøver, så dersom det er mistanke om det, vil sikkert begge deler bli tatt. Når det er sagt, er det ganske vanlig å prøve et år etter at man har sluttet med p-piller. Kroppen trenger en stund på å normalisere seg. Dersom du ikke har noen andre symptomer på PCO/PCOS, så er det jo ikke sikkert at det er årsaken til at dere ikke har blitt gravide enda. Dersom menstruasjonen din var normal før du begynte på p-piller, er det enda mindre sannsynlig at det er PCO/PCOS. Lykker til videre med prøvingen, håper spiren sitter snart! :-)
mamma til tre prinsesser Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 jeg var selv hos gynekolog i dag etter å ha prøvt i et år. han så på min urene hud at jeg hadde pcos, jeg har også veldig lange og ustabile sykluser. tok innvendig ultralyd for å få det bekreftet. skal begynne på primulit i morgen for å få mensen og så pergo. mannen min skal også levere inn sædprøve for å ha det sjekket for sikkerhetsskyld. var veldig greit hos gynekologen slik han forklarte fenomenet pcos, og fint å endelig vite hvorfor vi ikke har blitt gravide selv det siste året, har jo ikke hatt EL. håper bare det ikke tar lang tid nå med hjelp, men har jo ingen garanti for at det skal nå heller.
Prøver_IHH+gullklumpen Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Hallo!! Jeg slat med akkurat det samme som deg. Fikk ikke mens på flere måneder, og hadde da ikke gått på piller på 4 år..... Resultatet var i hvertfall at da vi bestemte oss ved nyttår for å prøve på ORDENTLIG og ikke bare at skjer det så skjer det, var at jeg måtte gå en mnd på p-piller for å få mens. deretter startet jeg på pergo, og fikk fin eggløsning den måneden og et par mnd etter det uten at noe skjedde. Så begynte mensen å komme litt utegelmessig igjen men dette er visst helt normalt i følge min gynekolog. Om du har masse du lurer på, så noter gjerne ned på en lapp før du går til legen. PS.: starter på min 3. kur nå men har ikke skjedd noe her enda jeg tar el- tester hver dag etter endt mens for å være sikker..... blir dyrt i lengden , mne er verdt det om det blir et barn av det til slutt.. Lykke til for deg. Dette går så bra så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå