Gå til innhold

Måtte dere ta klamydia-test på svangerskapskontrollen??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde første time hos legen i dag, og vi snakket litt om hva vi skulle gjøre på neste svangerskapskontroll osv. Da sa han at alle fikk sjekket om de hadde klamydia ettersom det var så utbredt i Tromsø. Hvordan utføres egentlig denne prøven?

Jeg har vært sammen med min kjære i 6, 5 år, og vi testet oss for kjønnssykdommer like etter at vi var blitt sammen. Vi vet med sikkerhet at jeg ikke kan være smittet. Følte liksom at dette var noe jeg måtte gjøre..

Noen som har vært borti lignende?

Fortsetter under...

Når jeg var hos lege ved første kontroll fikk jeg spørsmål om jeg ville ta test på om jeg hadde klamydia og HIV. Jeg også var helt sikker på at jeg ikke hadde klamydia, men valgte likevel å ta testen siden man aldri kan være helt sikker. Begge var negative. Legen sa at dette var en rutinetest, og noe alle gravide ble tilbudt. Og hvis man tenker seg om, kan det jo også være mulig at kjæresten har vært "ute på vift" uten at du vet det.

Jeg spurte om jeg måtte ta testene, og da fikk jeg til svar at det ikke var tvang, men hvis jeg ikke testet meg ville jeg bli behandlet som om jeg er HIV-positiv, eller positiv for klamydia. Dette pga av smittefare.

Og det er jo ikke så veldig morsomt, så det beste er vel å bare ta testene!=) HIV-testen er en blodprøve og klamydia tar man enten ved gynekologisk undersøkelse eller urinprøve av urin som har ligget i blæren i over 2 timer.

Her jeg bor er det rutine med HIV test, men har ikke hørt noe om klamydiatest. Vet at jeg ikke har det (da det ikke er så lenge siden jeg ble testa), men mannen min har kronisk klamydia som ikke er smittsom (forstå det den som vil hvordan den ikke er smittsom, jeg gjør det i alle fall ikke).

Da jeg var hos legen for å få graviditeten bekreftet, tok jeg urinprøve, og da kjørte vi bare på med blodprøver for å utelukke alt som kan være skadelig for fosteret på noen måte.

Legen min sa at de kunne se det aller meste på disse prøvene. og dersom det var noe galt ville jeg få tilbakemelding på det.

Ellers så har jeg aldri opplevd å få respons på blodprøver som ser greie ut, dersom jeg ikke har ringt selv og spurt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...