Lykkelig mamma... Skrevet 30. juli 2007 #1 Del Skrevet 30. juli 2007 Kan ikke dere som har barn som nesten er tørre dele fremgangsmåten med oss andre? Det er jo sikkert 1000 måter å gjøre det på, så det hadde vært interessant å fått innspill og tips og idéer!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 31. juli 2007 #2 Del Skrevet 31. juli 2007 vi startet jo med potte/do gåing i oktober,så han viste godt hva det var,og skyntes det bare var morro. Han får gå uten bleie så ofte han vil nå,har sagt ifra i bhg også. Sier ifra sikkert vært 5min til han at han må gå på potta eller do å tisse å bæsje om han må det,som regel klarer han det uten uhell,men av og til kommer det noen dråper,å da roper han ut,DOOOOOO!!! hehe =) Vi slet med å få han til å bæsje på potta/do,tror han hadde opplevd at det hadde sprutet vann i rumpa da han satt på do,har bæsjet en gang hjemme å det var før jul,men på potta,men var flink i bhg før ferien,så da jeg så han holdt på å skulle bæsje,uansett om han hadde bleie eller ikke,så sprang vi på potta,å jeg satt å "tok i" sammens med han,med litt rare ansiks utrryk,da løsnet det,og han bæsjet på potta,n¨å vil han ikke bæsje i bleien kun på potta eller do,med papir nedi doen da=) Jeg roset han så langt opp i skyene som det gikk ann da han bæsjet på potta første gang,roser enda,men gikk gradvis ned,så han ble flinkere selv,og kan jo ikke rose han i alle år fremover heller da:) men mye ros i starten,første uke roset vi masse,masse,så over til å si kjempe lykkelig,ååå..såååååååå flink du va nu!!! =) så ser vi at han blir super stolt selv =) Håper å få han bleie tør i løpet av sommeren,før høsten setter inn for fult. Vi bruker bleier på han om vi skal inn til byen,eller være der en stund,eller på besøk hos folk,men enda da sier han at han må på do,og vi spør selv om han har bleien =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bj8hhh Skrevet 1. august 2007 #3 Del Skrevet 1. august 2007 Hei, Tulla mi er ferdig med bleie både på dagen og natten. Sønnen min var også helt ferdig med bleie før han var 2 1/2 år. Vi begynner med å sette barna på do ved hvert bleieskift når de er ca 1 år. Vi lar de da aldri sitte lenger enn de selv vil. Tvang har aldri fungert hos oss.Noen ganger kom det tiss eller bæsj men som regel kom det ingenting. Når barna har vist tegn til at de skal bæsje så har vi alltid tatt de på do i stedet for å la de bæsje i bleia, noen ganger rakk vi det, andre ganger ikke. Begge mine barn sluttet å bæsje i bleien da de var ca 18 mnd. Ellers så har jeg alltid satt de på do når jeg selv skal på do og selv om de har hatt på bleie så minner jeg de på at de skal si i fra når de må tisse. Tilslutt så var det bare å ta av bleien for den tisset de aldri i allikevel :-). Når det gjelder natt bleien så tisser hun alltid før hun legger seg og vi er veldig raske til å sette henne på do med en gang hun våkner, dette gjorde vi også når hun sov med bleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loise Skrevet 4. august 2007 #4 Del Skrevet 4. august 2007 Jenta mi sluttet i juni (2 år og 2 mnd). Det begynte vel med at vi merket liksom at hun kunne holde seg, hvis hun "følte for det", f.eks pleide hun aldri å bæsje i barnehagen , ventet til hun var hjemme. Virket som hun hadde kontroll. Det gikk vanligvis flere timer mellom hver gang hun tissa (kjente på bleien), så vi sa til henne at vi skulle begynne å gå på do, og det var greit.( Har ikke hatt noe pottetrening før, men potta har stått ubrukt på badet lenge.) Gikk da uten bleie når hun var hjemme, på ettermiddagen og i helgene. Gikk som regel veldig bra, få uhell. Kunne være noen uhell om kvelden hvis hun holdt på med noe og var litt "lei". Enkelte dager tissa hun i buksa hele dagen, og det virket ikke som hun brydde seg om det heller. Da begynte jeg å lure om vi ikke bare skulle droppe hele greia, men vi fortsatte, og det gikk veldig bra. I barnehagen gikk hun med bleie, men tissa ikke i den. Gikk på do og tok den av, tissa og tok den på igjen. Personalet måtte spørre henne i begynnelsen om hun ville på do, og da ble hun med. Sa ikke fra selv den første uka. En dag jeg skulle kle på henne om morgenen før barnehagen, sa hun at hun trengte ikke den, og pekte på bleia. Så da kom vi i barnehagen uten. Siden har det gått veldig bra. Må gå litt bomturer når hun vil bæsje da, sier at hun vil, men så har det gått over når vi kommer oss på do, men sånn er det vel med de store også :-) Hele avvenninga tok tre uker. Det er vel veldig forskjell når de er klare selv, tror det er viktig at ungen er med på det. Lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå