Gå til innhold

Er ferritin(jernlager) på 8 veldig lavt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte og sjekket på svaret hos legen. De har jo sluttet å måle blodprosent og ikke målt jernlager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg ligger blodprocenten på 9,5 og jeg må ta tilskudd. Sån flouredix eller no? Spørr på apoteket. Det er natur greier, så det er ikke så alvorlig egntlig. Men jeg har blitt piggere siden jeg startet. Spørr legen din om hva du skal gjøre.

Skrevet

Jernlager er ikke det samme som HB.

Jernlager på 8 er lavt. Rart ikke du har fått beskjed om det.

Skrevet

Hei

Jeg har hatt ferritin på 8,5. Det er lavt, men ikke "krise-lavt" i følge lege og jordmor, men det er en fordel om du tar jerntilskudd. Du kan prøve Hemofer, men anbefaller Amino jern fra helsekost butikken. Den koster litt, men du tar bare en tablett om dagen og pluss at den ikke gjør magen hard eller løs.

Skrevet

Hei.

Ja, jeg vet at jernlager ikke er det samme som Hb. Har ikke time hos legen ( en annen lege siden min faste har ferie) før den 2.8., altså på termindatoen. Har kjøpt meg Hemofer tabletter, kan ta 1-3 pr. dag stod det på esken. Tenker jeg tar 2 siden jeg ikke har snakket med legen, men bare med sekretæren. Synd det ikke er blitt målt jernlager før siste uka av svangerskapet. Ikke rart jeg har vært så utrolig slapp,- og tungpusten ikke minst!

Skrevet

Jeg har et lager på 3. Det er veldi lavt! Men jeg tok det når jeg var 8 mnd på vei, og da var det visst heller ikke unormalt lavt. Fordi det tappes på det lageret gjennom hele graviditeten. Jeg hadde i tilegg lav blodprosent nå, 9,2, så jeg begynte å ta jerntabletter på 100 mg.

Skrevet

Jeg hadde ferritinnivå på 4 seks uker etter forrige fødsel i 2005. Hadde mistet mye blod under fødsel, så det var antakelig årsaken. Fikk da beskjed om at det var veldig lavt og jeg måtte ta jern. Tror ferritin skal ligge et sted mellom 20 og 50, men husker ikke.

Blodprosenten skal ligge på mellom 12 og 15 hos en gjennomsnittskvinne. Det er noe annet enn ferritinnivåene. Jeg har alltid hatt litt lave ferritinverdier, mens blodprosenten min har det sjelden vært noe feil med.

Men jeg vil også si at jeg fikk beskjed om at de måler ikke ferritin etter en viss uke tidlig i svangerskapet. Dette fordi mor har økt blodvolum når hun er gravid, så et prøveresultat vil bli utvannet og falskt lavt. Det er dermed ikke sikkert du har så lave verdier egentlig som 8, men du har bare mere blod i kroppen. Sånn forklarte de det for meg når jeg ble gravid igjen.

Skrevet

Ferritin skal ligge mellom 10 - 100 ifølge dagens gjeldende verdier. Ferritin under 10 regnes som lavt og skal behandles med jernsupplement. HB (blodprosent) er ikke det samme, men har man en høy ferritin - vil en ikke ha behov for jerntilskudd selv om hb ligger noe under normalområdet (11,5 - 16) Har man derimot lav ferritin OG lav HB bør man ta tilskudd som feks Duroferon - eller evt hemofer som er mildere mot magen 3 ggr daglig.

Gravide med lav ferritin bør alltid ta tilskudd siden en alltid mister blod ved fødselen.

For at jerntablettene lettere skal tas opp, ta de sammen med appelsinjuice. Unngå melk og kaffe rett etter da dette kan nedsette effekten. Grønne grønnsaker og innmat (feks leverpostei) er noen av matvarene som vi kan få jern ifra.

(Jeg henter mine referanser fra laboratoriet hvor jeg jobber, samt regulæret som legene våre daglig går ut i fra):-)

Skrevet

min ligg da vitterlig på 29,blitt fortalt at d e bra.

Skrevet

Jernlager på 29 er jo strålende.....

Skrevet

Dette gjelder HB, men jeg vet ikke om det kan ha noen innvirkning på ferritin også?

Men uansett, hadde HB på 9,9. Har nå tatt Floradix flytende (god!) i 4 uker nå og idag hadde jeg en HB på 12,5.

Føler meg mye bedre og er ikke så slapp og trøtt lengre.

Løp og kjøp! :o)

Skrevet

Jeg kjøpte Hemofer tabletter, og 3 tabletter inneholder BARE 27 mg tilsammen jo!! Dette er vel ikke noe å "styrke" seg på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...