Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #1 Skrevet 30. juli 2007 Hvor mange av dere kjenner noen som røyket gjennom svangerskapet,som fikk barn som hadde tatt noen skader av det?
ulydia Skrevet 30. juli 2007 #2 Skrevet 30. juli 2007 Av dei som eg veit at har røyka under svangerskap/amming, er det ei som fekk ei jente med milde astmaplager. Faren til jenta har òg astma, så kanskje det var ein medverkande årsak? Elles så kjenner eg ikkje til fleire som har fått "røykeskadde" barn.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2007 #4 Skrevet 31. juli 2007 Kjenner ei kjerring som er storrøyker. Hun har tre barn. Alle har astma, to kronisk. Alle har vært inne på sykehuset opptil flere ganger. Man skulle kanskje tro hun lærte etterden første, men nei da! Min svigermor røykte under svangerskapene. Begge sønnene hennes har astma og allergier. Min far røykte. 2 av 3 har astma og allergier. Kjenner egentlig ikke noen som røyker når de er har vært gravide. Jeg ville hatt vanskelig for å kalle dem mine venner tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Da er virkelig ikke du en venn. Skal ikke venner støtte hverandre da? det var det jeg trodde en venn var.
Mam&Ama Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Kjenner noen som røyka under svangerskapet og når barnet begynte på skolen så viste det seg at den hadde store skrive/lese vansker..
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Lese og skrive vansker kan nå komme uansett da... Så selv om man kjenner til et barn med lese & skrivevansker , skal man ikke sette stygg øynene i mora , å si ...Ja der kan du se , siden du røkte under svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Hei! Nei kjenner ikke noen. Det rare er også at 5 venninner av meg gikk gravide med 3 måder mellom den første og den siste som ble født. En av dem røkte i svangerskapet, så mye at jeg var ordentlig bekymret. Hun fortalte det ikke til lege og jordmor. Ikke nok med at hun fikk det største barnet, men hun var også den friskeste og gikk i jobb til permisjon. Etter fødselen sa jordmoren på sykhuset at morkaken viste et godt eksempel på en som ikke røkte. Jeg forstår ikke dette, skulle jo tro at dette skulle gi utslag. Barnet har også vært frisk hele veien.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Ingen.. Og bare for å kommentere det med astma osv.. I min samboers familie/slekt har nesten alle skrive/lese-vansker og astma/allergier. Og ingen av mødrene til noen der røyket. Så selvom et barn har astma/allergier eller har skrive/lese-vansker så trenger faktisk ikke det bety at mødrene røyket mens de var gravide. Samme med min venninne det, hun har sterk astma, og moren hennes har aldri engang tatt et trekk av en røyk.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Såklart er det flere som røyker under svangerskapet som får helt friske barn. Men dette er noe som har blitt forsket på i flere år både i Norge og utlandet, og da regner jeg med det er riktig når helsevesenet sier det er anbefalt at folk stumpe røyken under gravideten.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #11 Skrevet 14. august 2007 Nja.... Røyking under svangerskapet kan føre til for tidlig fødsel. For tidlig fødte barn sliter ofte med lese- og skrive vansker.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #12 Skrevet 14. august 2007 Hei ! Til deg ovenfor. Hva er ikke farlig i svanerskapet. Jeg har i det hele tatt vanskelig med å finne noe å spise for alt er jo farlig. Tenk hvordan det var tidligere, rart at det ble velskapte barn i det heletatt. Er lut lei av alle pekefingre mot alt mulig. Når jeg ser rundt meg er det ikke noe som tilsier at det er røykere som får barn som er syke. De har ikke overvekt av barn med f.eks asma og i tillegg vet vi jo at mye er arvelig. Jeg tror vi er i ferd med å bli helt hysteriske. Tror at det er sunt at vi stresser ned å tenker også litt på hvordan vi selv også har det, har vi det ikke bra så har ikke barnet det. Mener ikke at man ikke skal ta hensyn, men når jeg hører at det er mange som sliter med stress og abstinenser for å slutte å røyke, lurer jeg virkelig på om det er det beste å slutte i en slik situasjon som i seg selv er stressende.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 Jeg har ikke så mange pekefingre å komme med. Men bruk av rusmidler, alkohol og tobakk bør man faktisk avstå fra ettersom man vet med sikkerhet at dette er skadelig. Man er ikke hysterisk selv om man ønsker det beste for barnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå