Gå til innhold

utsatt studiestart, semesteravgift, lånekassen???

Gullgrisen m/ novemberspire

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo klin umulig å komme gjennom til lånekassen på telefon for tiden, så jeg forhører meg litt her i mellomtiden:)

Jeg avsluttet min master oppgave i vår og har for å få penger fra lånekassen i fødselspermisjonen kommet inn på psykologi på Blindern. Nå viser det seg at jeg ikke kan søke om permisjon ettersom jeg ikke har vært student på Blindern før, men at jeg må søke om utsatt studiestart. Da får jeg ikke anledning til å betale semesteravgift.

Må man betale semesteravgiften for å få fødselsstipend??? Eller holder det å sende inn gjeldsbrevet samt blankett G??

Har termin på onsdag så greit å få ordna ting snart:) Håper det finns noen glupe hoder her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg sendte mail til lånekassen og spurte om dette med semesteravgift, og fikk tilbake at det ikke er nødvendig å betale semesteravgift for å få fødselsstipendet:) Så det holder å sende inn gjeldsbrev og blankett G:)

Skrevet

Ahh supert! Takk:)

Prøvde å sende mail selv, men bare fått sånne standard svar som egentlig ikke svarer på det jeg spør om:)

Da er det vel bare å vente på at gullungen skal komme!

Skrevet

Ja de sender jo sånne lange teite svar som er klippet fra nettsiden dems, men nederst i mailen sto det helt klart og tydelig..Du trenger ikke å betale semesteravgift for å få utbetalt fødselsstipendet.

Det hadde jo holdt i massevis i stedet for hele den lange lefsa..hehe, men fikk i alle fall svar da:)

Du får ha lykke til med fødsel og baby:) Kanskje den kommer med fullmånen i natt:)

Skrevet

Hei!

Jeg er i samme situasjon som deg, og sendte epost til lånekassa for å spørre om utsatt studiestart er det samme som permisjon - vil jo ikke risikere å miste rettighetene mine pga at jeg ikke får søkt om permisjon fra UiO! Dette var svaret jeg fikk:

"For å være berettiget fødselsstipend må men enten være aktiv student eller ha permisjon fra studiet.

Utsatt skolestart er ikke det samme som permisjon.

Du må derfor snakke med lærestedet om dette."

Jeg satser derfor på å betale semesteravgift så jeg ikke risikerer å gå i noen felle...

Skrevet

Men når du har permisjon så slipper du å betale semesteravgift, det må du kun gjøre hvis du skal være student! Har snakket med både skolen min og lånekassen om dette.

Men selvsagt så kan det jo være at du må betale semesteravgift når du tar permisjon midt i studieåret, jeg har termin rundt skolestart så jeg har tatt permisjon fra 1.august 07 til 1.august 08, så det er kanskje noe annet..?

:)

Skrevet

Skal ikke være nødvendig å betale semesteravgift dersom du har permisjon, nei. Så regner med alt er i orden med din situasjon!

Problemet mitt er hvorvidt man får søkt Permisjon fra et studium man ennå ikke har begynt på... For å søke permisjon fra UiO må ha vært student der minst ett semester virker det som - nye studenter må derimot søke om "utsatt studiestart"...

Hvorvidt dette bare er en klønete formulering fra UiO sin side har jeg ikke oversikt på, men ifølge Lånekassen er iallefall "utsatt studiestart" noe annet enn permisjon.

Skrevet

Uff så teit! Håper det ordner seg for deg også:)

Skrevet

Cackleberry: Har du fått ordnet det slik at du betaler semesteravgift da? De jeg har snakket med på UIO har bare sagt neineinei...

Skjønner plutselig ingenting av dette her. Var i kontakt med UIO i vår og da sa de at det ikke var noe problem å søke permisjon, men nå har de da plutselig snudd. Og lånekassen er fortsatt umulig å nå på telefon.

Arg...termin i morgen og bare tullball.

Skrevet

Jeg satser på å møte opp første skoledag, og betale semesteravgift. :) De har da ingen rett til å nekte meg å betale semesteravgift bare fordi jeg er gravid...men skjønner såklart at de ønsker seg reelle studenter. Jeg kommer nok til å prøve å lese litt og (hvis jeg klarer) ta eksamen i de fagene hvor det ikke er krav om oppmøte.

Merkelig at det skal være så vanskelig å finne ut av dette her! Man blir litt kasteball i systemet, og får stadig ulike beskjeder utifra hvem man snakker med virker det som... Håper du finner en løsning! :)

Skrevet

Ja huff..er no styr dette her.

Står i de papirene jeg har fått at det sendes ut giro for semesteravgift i midten av august, og at det på den står kode til Studweb. Får bare satse på¨å være "student" da. Prøve å melde meg opp til fag før 16 august.

Er vel sånn at det ikke gjør no om man stryker i forhold til fødselsstipend er det ikke??

Lurer forresten på om Lånekassen egentlig har noen som tar telefonen hos seg...helt håpløst å ikke engang ha køordning! Jaja..syte syte :)

Skrevet

Såvidt jeg har forstått det så gjør det ingenting om du stryker nei! Fødselsstipendet får du likevel ser det ut som. Er ikke greit å orientere seg i dette med fødselsstipendet når man ikke får søkt permisjon på skikkelig vis. Skjønner ikke helt hva UiO tuller med der...og de er veldig til å understreke at det er studentens ansvar å sørge for å ha oversikt over Lånekassens regler. Syns virkelig det kunne vært litt mer samordnet! (Syter litt jeg også...hehe)

Skjønner at du er litt småstressa... er ganske stressa selv - håper bare babyen ikke kommer før termin (21. august...) siden jeg har obligatorisk iformasjonsmøte 15. august!

Hehe - spørs om Lånekassen har feriestengt telefonen sin i all hemmelighet... ;) Plagsomt med disse kundene som ringer og spør om ting, sikkert.

Lykke til med fødselen! :) Er det din første? Vet du hva du får?

Skrevet

Nytt svar fra UIO idag:

"Dersom du søker om utsatt studiestart grunnet fødsel så vil det komme

frem i godkjenningsbrevet fra oss at du har fått utsatt studiestart

grunnet nettopp dette - anbefaler deg å høre med Lånekassen om dette vil

være godkjent.

Dersom dette ikke er mulig, anbefaler jeg deg å kontakte oss igjen i

begynnelsen av kommende uke, da ansvarlig for permisjon og utsatt

studiestart da er tilbake på jobb fra ferie - hun har garantert være

borti denne problemstillingen før."

Får håpe at den ansvarlige for utsatt studiestart har peiling da:) Jaja ordner seg vel på et vis, bra jeg har en jobbemann å falle tilbake på :P

Når lånekassen har ferie er det greit det finnes bimmere i samme situasjon hvertfall:)

Er vår første ja, og vi ville ikke vite kjønn så her er det meste nøytralt. Gleder oss veldig, nå er det vel maks to uker igjen:)

Hva med deg?

Skrevet

Kan håpe det er mulig å få et fornuftig svar fra UiO i neste uke da ja...

Si fra hvis du finner ut noe mer! :)

Spennende å se om dere får gutt eller jente da! Vi venter vårt andre barn - har en liten gutt på snart to år fra før. Bare tre uker igjen til termin nå! Vi vet heller ikke kjønn (i likhet med forrige gang), så her er det nøytralt hentesett og for øvrig litt gutte-dominert arvet garderobe... Så får vi gå ut og handle baby-rosa etter fødselen hvis det trengs! ;)

Skrevet

snakka med lånekassen dag (de svarte faktisk på telefon!!!!)

Da fikk jeg beskjed om at så lenge jeg var tatt opp til studie så skulle det gå greit å få fødselsstipend, selv om jeg måtte søke utsatt studiestart.

Så da satser jeg på at det går greit, hvis ikke blir det klageskriving.

Skal uansett betale semesteravgift for rabattenes skyld:) Giroen der kommer visstnok i slutten av neste uke.

Skrevet

Ojsann! Er lånekassen tilbake fra ferie altså? Bra du endelig kom gjennom - får håpe alt går greit nå da, så du slipper klageskriving!

Lykke til med fødselen! Håper det ikke drøyer for lenge :)

• 1 måned senere...
Skrevet

dytter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...