Gå til innhold

Nå har jeg endelig fått mitt tredje barn

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha skrevet om det tidligere her inne, men dagene har gått uten at jeg har blitt ferdig til å sette meg ned og fortelle om hvordan den tredje fødselen gikk. Jeg gikk 16 dager på overtid denne gangen også. Terminen var 1. juli, men dagene gikk og gikk og ingenting skjedde. Jeg ble ganske deppa etter hvert, fordi jeg skjønte det gikk mot igangsetting. Jeg har jo hørt så mye negativt om igangsatte fødseler så jeg var skikkelig sinna på kroppen min som ikke kunne sette fødselen igang av seg selv denne gangen også. Jeg var på overtidsvurdering fredag den 13. juli, fordi alt var bra med babyen da fikk jeg lov til å vente til mandag den 16. juli før fødselen måtte settes igang. Jeg var dritdeppa dagen før jeg skulle settes igang, jeg var redd for at riene skulle bråstarte og bli så smertefulle at jeg kom til å svime av smerter. Men jeg var så heldig at fødselen ble satt igang ved hjelp av en stikkpille. Kl. 11 om formiddagen fikk jeg satt inn en stikkpille i skjeden, den måtte jeg ligge med en time. Deretter fikk jeg stå opp og gå rundt omkring på sykehuset. Legen som satte stikkpillen på meg trodde jeg måtte ha minst en pille til 6 timer senere, jeg ble forberedt på at det kunne ta lang tid å få fødselen igang. Men i 16-tiden om ettermiddagen begynte jeg å kjenne at nå trodde jeg at jeg var i ferd med å få svake rier. Etter en time ble det tydeligere og tydeligere. Kl. 18 var jeg ikke i tvil lenger jeg hadde rier. Jeg var innlagt på gynekologisk avdeling før vi visste om fødselen ville settes igang, jeg kunne ikke okkupere en fødestue før vi visste om jeg kom i fødsel. Kl. 20 gikk vannet. Da dro jeg i snora og jordmor kom og hentet meg inn til fødeavdelingen. Da ble jeg lagt inn på fødestue. Det var rart å oppleve at vannet gikk, de to gangene jeg har født før, har vannet blitt tatt langt ut i fødselen. Men nå gikk det av seg selv, og det var en merkelig følelse. For hver ri en periode silrant det varmt vann ukontrollert ut av meg. Jeg hadde blitt lovt epidural, og anestesilegen kom ca. 20.30 og satte epidural på meg. Deretter forsvant mye av smertene, jeg kjente riene men de ble betydelig mindre smertefulle. Kl. 00.15 den 17. juli ble dattera mi født. Denne gangen fødte jeg på fødekrakk. Jeg sto på knærne i fødesenga og pressa ganske lenge, inntill jeg ble plassert på fødekrakk. Jeg fikk litt lokalbedøvelse i mellomkjøttet før jeg skulle presse ut ungen, men jeg må si at jeg kjente godt at hodet kom ut denne gangen. Jeg kjente at det svei da hodet sto der, men den smerten var veldig kortvarig. Jeg fikk en rift grad 2, men det var det samme som jeg fikk første gangen jeg fødte. Stingene har ikke plaget meg etterpå. Jeg ble altså ikke klippet opp denne gangen. Dattera mi veide 4,5 kg og var 56 cm lang, så ho var stor til å være jente. Denne gangen fikk jeg lov å ha epiduralen på helt til barnet var ute, da måtte jeg få drypp i tillegg helt til slutt for å få riene sterkere. Jeg klippet over navlestrengen selv denne gangen, de to gangene før har det vært mannen min som har gjort det. Noe jeg fikk etter fødselen som var ekkelt var nummenhet på høyre hånda, oppå hånda i tommelen og litt i lillefingeren. De første dagene etter fødselen var jeg skikkelig bekymret for hånda mi, men nå er det bedre. Jeg kjenner ennå at jeg er litt nummen der, men det er mindre fremtredende nå, heldigvis. Jeg dro hjem fra sykehuset den 20. juli. Denne gangen har jeg også masse melk til babyen min, så jeg ammer mange ganger i døgnet, det går så fint. For to dager siden var jeg på helsestasjonen med dattera mi, ho veier allerede 4,9 kg. Så ho legger på seg.

Så nå kan jeg fortelle at selv om jeg måtte settes igang denne gangen, så var jeg heldig. En stikkpille var nok til å sette igang rier noen timer senere og deretter gikk fødselen av seg selv. Jeg slapp å bli satt igang ved drypp. Jeg fikk som sagt ikke drypp før helt i sluttfasen av fødselen. Nå har jeg født tre barn, og jeg vil si jeg sitter med gode erfaringer. Mine fødseler har ikke vært harde og traumatiske. Jeg har hatt epidural alle tre gangene så jeg har blitt spart for mye smerter, men jeg er fornøyd. Nå skal jeg ikke ha flere. Jeg som grudde meg noe så vannvittig til å føde fra jeg var tenåring og frem til jeg fødte mitt første barn, men nå har jeg vært igjennom dette tre ganger og kan si at det har vært fine opplevelser - slett ingen skrekkopplevelser med smertehelvete.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...