Gå til innhold

Trenger hjelp med planlegging...

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om jeg kan ta ut permisjon 1 år fra skolen uten stønad fra lånekassen slik at samboer kan ta ut fødselspenger og full pappapermisjon?

Syns det er fryktelig vanskelig å forstå "systemet"...har tenkt å ringe nav,men tenker at det er greit at vi har tenkt igjennom hva vi ønsker og..

Vi bygger soverom til oss og tenker å sove sammen med babyen muligens det første året..vi må være litt kreative hvis vi skal lage barnerom i tillegg til å ha eget soverom..noen som vet hva som anbefales?soverommet vårt blir på 19-20kvm så har jo litt plass der da:)

Håper veldig på svar:)

God uke til dere alle!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9948365-trenger-hjelp-med-planlegging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg var student da jeg fikk min første og det var ikke lett å få svar på rettigheter fra verken lånekassen eller NAV. Slik vi fikk vite det var det kun de første 6 ukene som er forbeholdt mor, resten kan far ta ut i permisjon dersom dere ønsker det. Han vil da få fødselspenger basert på sin lønn. Du kan da fortsette studiene ved å motta lån + stipend på vanlig måte. Dersom du ikke søker lånekassen og f eks tar deg fri ett år, så vil likevel rentene på lånet du har fra før starte å løpe. Mottar du lån og stipend uten å studere, vil det bli regnet som forsinkelse i studieprogresjonen og du kan bli nektet lån senere. Dersom du velger å bli hjemme en periode med babyen, altså at dere deler permisjonen, vil lånet bli omgjort til stipend for den perioden. Med en gang far overtar vil dette bli regnet som lån. I tillegg har du som student krav på engangsstønaden fra folketrygden, og denne tror jeg du kan motta før fødselen slik at du får gjort nødvendige innkjøp. Dette må du søke om.

Det postitive ved å være student og mamma er at man disponerer tiden så mye friere selv (litt avhengig av type studie selvfølgelig).

Vi delte soverom med førstefødte de første tre årene og det gikk veldig fint. Når man har liten plass så finner man lure løsninger som fungerer. Dere har heldigvis et stort soverom å ta av. Lykke til!

Tuuusen takk for svar CarlaB:)

Det var både oppløftende og mye enklere å forstå hva du skriver enn hva nettsidene til nav,hio og lånekassen skriver...

Nå tror jeg at vi finner en løsning som passer begge, jeg syns jo det er fint at pappan har lyst til å være mye hjemme..men det vil jeg og...

Pappan/samboer er i full gang med å bygge stort soverom til oss tre nå, vi prøver det så lenge alle tre trives med det:)Her durer og bankes det så naboene kommer til å glede seg til babyen kommer og det blir litt ro hehe

Ha en fin kveld!

Bare hyggelig! Jeg husker jeg var ganske forvirret selv da jeg prøvde å få svar på hvordan rettighetene var. Faktisk fikk jeg feil svar fra Lånekassen, men ettersom jeg hadde fått så mange svevende svar hadde jeg bedt om å få svar skriftlig. Dermed hadde jeg heldigvis skriftlig bevis for at Lånekassen hadde feilinformert meg. Tror nok de er flinkere nå, men be gjerne om skriftlige svar, om så bare på e-post.

Dere er heldige som kan bygge stort soverom. Det blir sikkert veldig fint! Deilig å få slikt ferdig til babyen kommer. Vi holder på med during og banking selv, så jeg tror våre naboer også gleder seg:) Selv er jeg glad det er noen måneder igjen før babyen kommer, for ting tar jo tid...

Kos deg med magen! Og håper du er i fin form!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...