Gå til innhold

Trenger hjelp med planlegging...

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet om jeg kan ta ut permisjon 1 år fra skolen uten stønad fra lånekassen slik at samboer kan ta ut fødselspenger og full pappapermisjon?

Syns det er fryktelig vanskelig å forstå "systemet"...har tenkt å ringe nav,men tenker at det er greit at vi har tenkt igjennom hva vi ønsker og..

Vi bygger soverom til oss og tenker å sove sammen med babyen muligens det første året..vi må være litt kreative hvis vi skal lage barnerom i tillegg til å ha eget soverom..noen som vet hva som anbefales?soverommet vårt blir på 19-20kvm så har jo litt plass der da:)

Håper veldig på svar:)

God uke til dere alle!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9948357-trenger-hjelp-med-planlegging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom pappa`n skal ta ut fødselspenger/permisjon må mor være i studier eller jobb tror jeg ganske sikkert det er.... Var i alle fall slik når vi fikk nr 1 i 2001. Pappan var da hjemme det første året mens jeg avsluttet studiene mine og etterhvert gikk ut i jobb. Dersom du fortsetter å studere til høsten og etterhvert går ut i fødselspermisjon vil du få lånet ditt omgjort til stipend og du vil få ca (7-8000) i mnd. Jeg anbefaler deg likevel å sende en mail til lånekassa så får du helt sikkert svar på spørsmålet ditt!

Jeg har alltid hatt ungene på samme soverom det første året jeg, MEN i egen seng. Dette har vært praktisk mtp amming osv, men her kommer det jo ann på hva slags unge man får da og hva som fungerer for de voksne. Noen sover jo hele natta, mens andre skriker hele natta. Et vennepar av oss bygget en halvvegg på soverommet sitt der ungen fikk sin egen krok. Barnet er i dag 5 år og bor fortsatt der. Er jo ikke alle som har stor plass nok til separate soverom. Er vel bare å være kreative så finner dere sikkert en løsning!

Lykke til!

Hei

når vi fikk førstemann ,så studere jeg. og da tok pappan ut hele permisjonen. men han var ikke hjemme, han også gikk på skule.

¨men hadde perm fra jobben sin.jeg tok 100% permisjon fra den lille jobben jeg hadde uten lønn, og da fikk jeg en engangsstønad fra nav.

men du må studere videre viss pappan skal ta hele permisjonen eller ut i jobb. men husk at du kan søke barne tillegg hos lånekassen, då får dere litt ekstra i mnd og det er stipend, ikkj lån.

me har bare to soverom her, så vi skal la den lille sove på" gangen" selv om jeg ammer om natta , skal jeg ikke sove på samme rom. det funka ikkje med første mann og da syns me d e greit å prøve å la den nden lille sove på gangen:)

Tuuusen takk for svar:)jeg klødde meg følt i hodet i går for å finne ut av va som er "riktig"å gjøre..

Nå driver samboer å gjør i stand slik at vi får et stort soverom, tror vi kan sette opp skillevegg o.l. etterhvert som vi trenger det..vi prøver å sove på samme rom alle tre i begynnelsen så får vi se med tiden.

Ang det å være student, betyr det at jeg kan søke om permisjon fra studiene uten å søke støtte fra lånekassen og dermed kan pappan være hjemme og vi kan heller leve på hans lønn(vi har råd til å bare leve på han..)??det spørs vel kanskje om skolen min tillater det?

Jeg skal sende epost til lånekassen og ringer nav i morgen:)

God kveld til dere!

du har rett på studielån , selv om pappan tar ut fødselpermisjon

viss du går på høgskole eller universitet, så har dem info fra lånekassen ang fødsel og permisjon. veldig god veiledning

eg måtte ha en bekreftele fra studieleder om at eg hadde tenkt å fortsette studiene mine. vett ikkj om alle må d

lykke te

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...