Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er helt ny på dette og vet fint lite om hva jeg har krav på og hva som lønner seg å gjøre rent økonomisk. Jeg begynner på siste året på sykepleien nå til høsten, og vi planlegger å bli gravid så raskt som mulig nå. Men lønner det seg å få babyen før jeg er ferdig i junu, eller bør jeg få den etter sommeren slik at jeg har mulighet til å tjene ekstra penger på sommeren (hvis jeg er i fin form da selvsagt)??? Og blir lånet mitt for det siste året gjort om til stipend eller får jeg stipend for det neste året? Må jeg føde før 20.juni for at det gjelder? Mange spørsmål,men håper noen som er litt mer inne i dette har mulighet til å gjøre meg litt klokere...:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9943756-student-og-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisan! kan prøve å hjelpe deg litt :D

alternativ 1.:

det kan være lurt å jobbe litt ved siden av studiet om du har sjans og overskudd. Da vil du opparbeide deg rett til foreldrepenger (jobbe 6 av 10 siste mnd før permisjon) engangsstønad er bare på 33000kr ca og er ikke særlig å skryte av fordelt på 1.år. Dersom babyen kommer på våren/sommeren neste år så kan du ta permisjon fra studiet noe som innebærer at du feks ikke leverer inn bacehlor oppgaven før juni neste år. (du vil uansett da være ferdig utdannet når du er ferdig i permisjon og kan da søke deg jobber om du vil det.) Dersom du tar permisjon så vil du ha rett til støtte fra lånekassen som er ca 8-9000kr i mnd (kommer an på far sin lønn), barnetrygd 970kr og opptjent foreldrepenger fra nav eller arbeidsgiver... da vil man jo ha en god slant i måneden. Denne løsningen har jeg valgt og får faktisk utbetalt tilsammen ca 14000kr i mnd noe vi klarer oss godt med (jeg har valgt 80%lønn og 54 uker permisjon)

alternativ 2:

gjøre deg ferdig med eksamen og studier før babyen kommer og satse på å få jobbet mye om sommeren slik at du får tjent litt godt med penger... dersom du "timer" babyen slik at den kommer på høsten, eks rundt september så kan du gjøre deg ferdig med skolen i juni men så søker du deg inn på et nytt studie fra høsten av. (dette må du ikke fullføre, du kan bare søke permisjon med en gang og vil da motta fødselstipend fra lånekassen, og må ikke ta eksamen etterpå, pengene er stipend uansett.) da vil du motta d samme som jeg skrev over..

jeg har også hørt at det er noe greier med om man får baby om sommeren og stønader der også men det vet jeg dersverre ikke noe om... er jo ikke alltid lett å time graviditeten helt, men det som er greit å vite er at man kan ta tidlig permisjon fra studiet med legeerklæring og innvilget permisjon fra skole, altså mer enn 3 uker før termin. Jeg har termin 27,september men tok permisjon fra 1.mai og leverer inn bachelor oppgaven neste vår (på slutten av permisjonen min, og kan søke meg jobb som ferdig utdannet etter permisjonstiden.) fikk erklæring av legen på at jeg ikke var i form til å fullføre studiet dette året og det var god nok grunn for lånekassen...

hoi.. ble litt langt dette her.. men håper det gir deg noen tips... lånekassen "oppfordrer" til å søke studier og permisjon .. sikkert en måte å få ned alderen på førstegangsfødende :D

lykke til uansett :D

Ser en stor del av spørsmålene her inne gjelder bekymringer ang. fødselspenger i i forhold til arbeidsledighet/studier, hvor mye blir det utbetalt osv.

Hvis du ikke har det alt for travelt med å bli gravid vil det jo alltid lønne seg å få en fast 100 % stilling. Er jo greit å ha en jobb som venter etter permisjonen.

Uansett hva du velger, lykke til :-)

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...