Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #1 Skrevet 29. juli 2007 Er det noen her som tenker på å sjekke ut dette i uke 12-14? Jeg må innrømme at jeg engster meg litt... Noen som vet hvor stor sjanse det er å få et barn m kromosonfeil?
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 hei da jeg var gravid så sjekket de nakkefolden på ul i uke 11,den var litt forhøyet,så jeg måtte på riksen for å ta morkakeprøve..den viste negativ,mistet desverre i uke 14,, det som er er at når vi kommer på ul i uke 18 ca,så er nakkefolden borte, så da ser de ikke om det kan være downs. tror ikke de sjekker det hvis de ikke har mistanke om det. da må du bestille tidlig ul.. tror sjansjen er veldig liten for å få et barn med down syndrom...
Gjest Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Hei! på besøk fra 2 trimester. jeg var inne på UL på riks`n da jeg var 13 uker pga epilepsi,fikk da også målt nakkefold og den lå i grenseland,noe som KAN tyde på down`s tok samtidig blodprøver,fikk svar på de 2 uker etterpå og alt var bra. Disse testene (nakkefold og blodprøver) må taes innen uke 14. Er ikke vanlig å gjøre disse testene på alle gravide i Norge de som er 38+ får tilbud om det tror jeg. Selv er jeg 33, husk at jo yngre du er jo større sjanse er det for at det ikke er downs`s. Husker ikke hvor men ett sted på nettet så står det tabell for risiko for down`s regnet ut fra morens alder.
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 ja,det stemmer det, de regner ut hvor mange prosent sjangse det er,på meg så ville de ikke regne ut for de var så sikre på at det var downs,men prøven viste negativ.. legen sa til oss at 70% av barna med downs er født av mødre i slutten av 20 årene..begynnelsen av 30 årene.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Hvor mye koster en priv. ul? Noen som vet? Hvis man tar kontakt m privat og sier man vil sjekke nakken,-tar de deg villig i mot da? Dette er jo et litt ømt tema, men er selv 28 år og da liksom i "risikogruppen" hvis man kan kalle det det..? Er det ikke bedre å få sjekket det, enn å gå i 6-7 mnd med tanken om "tenk om.." i bakhodet. Synes det er rart man ikke får tilbud om ul mellom uke 12-14.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #6 Skrevet 29. juli 2007 Jeg har hørt at det er de som er 35+ som er mest utsatt for downs. Alle over 40 for tilbud om å sjekke det. (fostervannsprøve)
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 jeg veit ikke hvor mye det koster.. jeg fikk sjekket det siden jeg mistet den ene tvilingen i uke 7. så var jeg på ul flere ganger etter det.. jeg tror de ser på nakken uansett. de sa ikke noe til meg før i uke 11 at nakken så litt stor ut. da hadde hun hatt mistanke om det en stund pluss væske rundt hjertet.. tror nok de tar deg i mot selv om du sier det. du kan bestille det også trenger du ikke si noe om det før du ligger på benken.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Hvorfor vil du sjekke det? Vil du ta abort viss den har downs syndrom? Eg ville ikke ha visst det. ikke aktuelt med abort her i gården selvom barnet skulle hatt det. glad for slik de er. Det er jo det at får du vite det tidlig kan du forberede deg på det. men eg ville ikke beskymret meg slik. barn er en gave, med eller uten down syndrom. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Ja, det er sant. Det kan jeg gjøre. Tusen hjertelig takk for fine svar. Til anonym:Det er vanskelig å ta stilling til om jeg ville tatt abort eller ei.. Men jeg kjenner til flere som enten jobber med eller har egne barn med hjerneskade. Ut i fra det jeg ser og fått høre gjennom tiden, gir meg noen bekymringer og ekstra tanker rundt dette. Mulig at urkreftene ville kommet til meg også, hvis noe skulle være galt med den lille, men jeg heller mot en abort ja. Dvs VI heller mot en abort. Men vanskelig, -la meg understreke det.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Vi har bestillt time til dette i København. Sjekk www.ultralydklinikken.dk Orker ikke å få mye pes pga meningene mine så velger å være anonym, men det blir abort ja, hvis det er Downs eller et annet syndrom. 8 av 10 tar abort hvis de får vite at barnet har downs.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Sjansen øker med alderen. Hos tyveåringene er sjansen 1 til 1500. Hos 40 åringer ca 1 til 100, 41 år ca. 1 til 73, 42 år ca. 1 til 48. Dette er ca tall jeg fikk fra en lege på riksen...
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #12 Skrevet 29. juli 2007 jeg kan bare svare ut i fra min erfaring.. je fikk som sagt beskjed om at de ikke ville regne ut muligheten for at bebyen min hadde downs. de var nesten 100% sikre på det.. tok morkakeprøve.. vi gikk i nesten to uker og trodde at babyen vår hadde downs.. jeg kan bare sien ting at jeg og sambo var ikke enige om hva vi skulle gjøre.. jeg ville beholde og han var ikke sikker. det er ikke mulig å sette seg inn i den situasjonen før du står i den selv.. vi fikk mange ulike meniger om hva vi burde gjøre,, til slutt sa vi at vi ikke vi ikke ville høre mer.. jeg mistet i uke 14,, babyen hadde ikke downs heller... så om dere får beskjed om at de er sikre. ikke ta noe valg før dere får det endelig svaret.. jeg jobber selv med psykisk utviklingshemmede til daglig,ser både de positive sidene og de negative.. så jeg tror selv om dere er sikre på at dere vil ta abort eller vil beholde nå.. så kan det hende dere endrer mening enten den ene eller andre veien..
Kystrøya Skrevet 29. juli 2007 #13 Skrevet 29. juli 2007 Is83: Prøvde å skrive deg en privat melding, men det gikk visst ikke. Synes å huske at du sa du var gravid med tvillinger, og mistet den ene i uke 7 og den andre i uke 14. Kan jeg spørre deg hvordan tiden mellom disse to abortene var? Blødde du og hadde smerter, eller var det som et normalt svangerskap?
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 hei silje .. jeg begynte å blø når jeg var 4+5 uker på vei,men fikk ikke ul før i uke 7.. da hadde den ene akkurat dødd,, jeg fikk beskjed om å ta det helt med ro.. ble sykemeldt.. var på ul tre ganger etter dette,, kom på ul i uke 11. da hadde jeg blødd litt igjen, ble da sendt på riksen fordi de trodde nakken var for stor,, (står om dette lenger opp her). kom på ny ul i uke 13+5 pga brun utflod, skjønte vel selv hva som var galt, hadde en del smerter også. da sa de at den lille levde og hadde det bra.. to dager etter dette våknet jeg med kjempe smerter og en del blod. reiste rett på riksen. tar en time å kjøre.. ble en lang tur. kom på ul og den lille var død, dette kom ikke som noe sjokk, ble lagt inn . skulle få tabletter for å sette i gang fødselen.. men det rakk de ikke. den lille gutten min kom i do.. en grusom opplevelse.. hadde vel det de kan kalle et komplisert svangerskap.. blødde nesten hele tiden,, bare litt. med smerter. var kvalm til den dagen jeg mistet siste gang..
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 29. juli 2007 #15 Skrevet 29. juli 2007 Is83: Er lei for det dere to har vært i gjennom. Du er knallsterk! Bare lurte på en ting? Er du gravid igjen nå?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2007 #16 Skrevet 29. juli 2007 Hei! Du kan sjekke nakkefold mm på Majorstuaklinikken. Koster 1200 for UL.
Kystrøya Skrevet 29. juli 2007 #17 Skrevet 29. juli 2007 Veldig leit å høre Is83. Vet hvordan du har det. Har selv hatt MA, og det var en grusom opplevelse... Så du har min dypeste medfølelse. Håper det går bedre med deg nå.
ls83 Skrevet 29. juli 2007 #18 Skrevet 29. juli 2007 hei jeg er ikke gravid igjen,men prøver. tar det litt som det kommer. men ikke så lett , har det i bakhodet hele tiden, lurer litt på om jeg kommer tilå være redd fra dag 1 i neste svangerskap.
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #19 Skrevet 30. juli 2007 Hei Is83, jeg har også en MA bak meg og er gravid igjen, 20+2 i dag, MA har ligget og lurt i bakhodet hele tiden og den dukker opp av og til enda,så vær forberedt på at når du blir gravid igjen så kommer du til å tenke på den en del. Nå har jeg hatt ett psykisk tungt svangerskap,har hatt diagnose truende abort pga store blødninger (blodansamling i livmor) og vært sykmeldt/aktivt sykmeldt siden 9 mai, er nå 100% friskmeldt etter ferien. 1 dag på jobb i dag. I tillegg er bekymringen for en MA der. Jeg klarte ikke å slappe helt av før jeg var på ordinær UL den 11 juli. Jeg ble veldig oppmerksom på symptomene mine denne gangen, jeg hadde få symptomer sist og enda færre denne gangen. Ikke for å skremme deg at jeg skrev dette men for å forberede deg på at tanken på at det går galt igjen kommer nok til å dukke opp. Jeg har nå innfunnet meg med at den bekymringen kommer til å dukke opp med jevne mellomrom helt til babyen er ute og fødsel vel overstått. Lykke til.............
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2007 #20 Skrevet 30. juli 2007 Støtter deg i valget hvis du tar abort. Dumt at andre fordømmer oss for meningere våre. Har sjøl 4 velskapte og hvis denne siste er sjuk og vi får vite det på forhånd velger vi anakelig abort.Har et tantebarn på 4 med genfeil og en nabo på 12 med downs, så vi veit litt om hva det vil si å få et sjukt barn
ls83 Skrevet 30. juli 2007 #21 Skrevet 30. juli 2007 hei skorpion.. så bra at du er gravid igjen. jeg kan nok tenke meg at jeg kommer til å ha en del tanker og bekymringer, den dagen jeg blir gravid igjen,men jeg får ul i uke 8 på sykehuset her jeg bor, også får jeg videre oppfølging fra riksen i uke 12 og 18.. så det er litt betryggende..
Gjest Skrevet 30. juli 2007 #22 Skrevet 30. juli 2007 det er beroligende å ha mange kontroller ja. Hørte fosterlyd til legen i dag så nå skal jeg tenke positive tanker fremover. Legen fortalte meg at deter uke 9 og 16 som er mest kritisk,hvorfor vet jeg ikke. Nå er jeg halvveis så tallene er jo absolutt på min side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå