Gå til innhold

Sete- og tverrleie???? Blir det KS da?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det avgjørende er leiet til tvilling 1. Tvilling 2 kan snus og herjes med etter at tvilling 1 er kommet ut. Hvis du vil kan du sikkert få KS, men du kan nok også forsøke en vaginal fødsel hvis du vil. Hvis du velger en vaginal fødsel har du masse folk til stede, og du får tidlig epidural (så de lettere kan herje med deg ...). Så blir det KS hvis det er nødvendig.

Har du snakket med lege og jordmor? De vet mer om hva policy er på ditt fødested.

Skrevet

Det er tv 1 som ligger i sete, gyn sa at det ikke automatisk ble ks. Men jed VIL ha ks når tv 1 ligger i sete.

Har jeg noe jeg skulle ha sagt?

Skrevet

Vel, gynekologen din har rett i at det ikke automatisk blir ks hvis tv 1 ligger i sete. Standardprosedyre for å bestemme om det må bli ks er å ta røntgen av bekkenet ditt og vektestimere babyen (over 4 kg er ks, men vi får håpe at ikke tvillingene dine blir så store :-).

Men du burde ligge godt an til å få et planlagt ks hvis du vil, med tvillinger og den ene i seteleie. Noen Märtha Louise-fødsel med musikk og akupunktur på hytta blir det uansett ikke. Hvor langt er du? Er du sikker på at de ikke kommer til å snu seg? Herregud, over halvparten av alle tvillingfødsler i Norge er jo med ks (så vidt jeg har fått høre), det burde være overkommelig å få overtalt fødestedet ditt.

Mine to gutter ligger begge to i seteleie, med hodene tett inntil hverandre på sist UL. Sist UL var i uke 34, og legen trodde ikke de kom til å snu seg. (De har ligget omtrent sånn lenge). Jeg har tenkt å forsøke en vaginal fødsel. Jeg har en datter fra før som ble født vaginalt, og da kom jeg meg veldig fort. Når endelig magen forsvinner har jeg ikke lyst til å bekymre meg for et operasjonssår i seks uker... men må jeg så må jeg.

Skrevet

Uke 32.

Gyn nevnte dette med røntgen av bekkenet. Men jeg er liv redd for hastesnitt eller en fødsel og et hastesnitt. Da ser jeg heller for meg et planlagt ks.

Skrevet

Jeg håper du kan snakke med legen din på fødestedet. Hvis ikke er kanskje det enda en grunn til å prøve å få planlagt ks :-)

Jeg synes for eksempel du skal spørre om hvordan et eventuelt hastekeisersnitt vil foregå. Du vil sannsynligvis ha fødestua full av folk som følger med på hva som skjer, og de vil sannsynligvis ha "god" tid til å bestemme seg for keisersnittet. En venninne av meg hadde et hastekeisersnitt (bare en baby) på Haukeland. Det tok seks minutter før babyen var ute, og hun fikk et nydelig arr. (Jeg har styggere arr etter føflekker...) Men hun fikk sikkert narkose. Som fastlegen min sa: Hvis det er noe legene på sykehusene kan, så er det keisersnitt.

Spør også om setefødsel med tvillinger er mer eller mindre komplisert enn med en baby. Tvillinger er jo gjerne mindre, men så har du nr 2 som skal ut etterpå.

Fødsel + ks: Da har du SKIKKELIG uflaks. Jeg ser et par på tvillingforum som har hatt det, men de legene jeg har vært til kontroll til på RH mente at det var temmelig sjeldent.

Men jeg synes som sagt du skal snakke med legene på fødestedet ditt om dette, og se om du er fornøyd med svarene deres. Man kan prøve en del mer hvis man føler at man kan stole på legene sine. Jeg regner med at mine to gutter kommer i løpet av august (har tross alt UL-termin 31. august...), og etter at de er født vet jeg om jeg har gjort en kjempetabbe :-) Garanterer ikke at jeg orker å skrive om det før i oktober, da. :-)

Skrevet

Jeg var på kontroll i dag, og fikk absolutt inntrykk av at jeg kunne fått planlagt ks hvis jeg ville. Ble nesten litt bekymret :-)

Men jeg håper altså å slippe såret. LEI av å ikke kunne gå turer og ikke kunne bære noe særlig (har hatt sånn passelig bekkenløsning noen måneder nå). Dessuten så slipper jeg å møte fastende på sykehuset og sitte og vente :-)

Men jeg ville altså bli VELDIG overrasket om du ikke kan få planlagt ks hvis du vil. Skriv hvordan det går, da!

Skrevet

Har også lest at dersom mor virkelig ønsker KS er det vanlig å etterkomme dette. I samme bok sto det at det avgjørende er hvordan nr 1 ligger, og at det en evt er bekymret for er om nr 2 kommer seg greit ned i bekkenet. Dette kan man ikke vite før den første har kommet ut, og derfor begynner det å bli vanlig med planlagt KS.

Selv håper jeg på vanlig fødsel, da jeg tror det tar lengre tid å komme seg etter et KS, men nå vet jeg jo ikke hvordan de ligger. Utgangspunktet ditt med en i sete og en i tverrleie høres ikke altfor oppløftende ut. Vet du noe om hvor langt ut i svangerskapet de kan snu seg?

Skrevet

Det varier vel veldig mye hvor lenge de kan snu seg, men gyn og jordmor sa han med sete lå langt ned, godt til rette.

Skrevet

Mine to gutter lå lenge i tverrleie, rundt uke 28 snudde heldigvis nr 1 seg men nr 2 fortsatt i tverrleie. Fikk da beskjed om at det ble vaginal fødsel, jeg sa da ifra at jeg ville ha ks.. også redd for at nr2 skulle ende i hastesnitt. Legen sa da at jeg skulle få det men, ville se det ann til uke 35 for å se om nr 2 snudde seg også. På kontroll i uke 36 hadde også nr2 snudd seg. Ble da vaginal fødsel men, endte til slutt i ks.

Er du redd eller ikke lyst til å føde vaginalt så stå på ditt.

Lykke til..

Skrevet

Det er veldig ulike meninger blandt fagpersoner, og ulik praksis på ulike sykehus, har jeg forstått. Mine to er nå 3 1/2 mnd, og lå i seteleie. På Rikshospitalet hvor jeg fødte anbefalte de vaginal fødsel, men jeg sto helt fritt til å velge keisersnitt om jeg ønsket. Det var inget lett valg, men det ble planlagt ks, da jeg også var bekymret for nr to, og faren for komplikasjoner hastesnitt. De ville imidlertid ut ei uke før planlagt, så da bar det på sykehuset i ambulanse på natten. Vannet gikk og riene startet. Det gikk fort men bra, og i ettertid er jeg glad for at jeg gikk i fødsel selv. Da sitter jeg igjen med følelsen av at jeg tross alt har kjent litt på det med fødselen, ikke bare kommet fastende og sitte å vente som noen skrev. Jeg har en vaginal fødsel bak meg, og det var en ganske rar følelse denne gangen, å plutselig sitte der med to bebisa i armene, uten å ha jobbet særlig for å få de ut :) Tenker fremdeles litt sårt på hvordan det hadde gått om jeg valgte vaginal fødsel, ønsket jo det, kanskje kjempebra, men er først og fremst lykkelig over at fødsel gikk bra, og begge våre små troll er frisk og pigg! Lykke til :) og gled deg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...