Gå til innhold

Trenger svar fra noen som kan dette godt. Ammehjelper? Gjelder alkohol.

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 10 mnd og jeg ammer mye enda. Har ammet på natt frem til nettopp, men klarer nå å få henne til å sovne uten pupp iallefall frem til klokken 05.

Jeg har til nå ikke hatt barnevakt, og ikke vært på noe sosialt uten jenta mi. Har heller ikke hatt behovet. Men nå er jeg invitert på en fest på fredag som jeg har veldig lyst å dra på!

Mamma kan sitte barnavakt, jentami og mamma kjenner hverandre veeeeldig godt! De møtes mange ganger i uken.

Men så er det denne alkoholen. Jeg innrømmer glatt at jeg har lyst å ha med meg ei flaske vin. Tenkte kanskje drikke den fra 07 og slutte å drikke i 23 tiden. Kan jeg da amme ved krise på natten??? Jeg vet det ikke er innenfor de tilmåte anbefalte timene, men hva mener dere helt ærlig?

Mamma har vært på foredrag med overleger om dette, og de sier det er svært lite som barnet får i seg etter å ha gått igjennom både mor og barns lever.

Jeg vil gjerne ha svar fra dere som virkelig kan dette, det er så mange meninger rundt omkring...

Fortsetter under...

Vel, det varierer nok litt. Det sies 3 timer per alkoholenhet. Et glass vin er en enhet. Men det vet du nok. Dersom du slutter kl 23 og ikke ammer før kl 05 så går det sikkert bra, men kan du anngå det er det nok bedre. Alkoholen går ikke gjennom mammas lever før den går i melka (den går rett fra blodet, fordøyes ikke først). Det er riktig at det er små mengder som går videre i melka og dermed i babyen, men man må også huske at babyen har relativt små sjangser til å bryte med alkoholen. Det kan merkes godt i en så liten kropp. Velger du å amme da så skjer det nok ikke noe varig skade nei, men kanskje du kan pumpe før du frar slik at babyen kan få flaske akkurat den natten?

Valget er ditt, det går nok bra uansett.

Kos deg på fest. Det trenger du nå. Det er lov å koble ut litt. :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...