Gå til innhold

HJELP! (Besafe bilstol)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt testvinneren av Besafe bilstol, den som er i størrelsen etter nyfødt. MEN, nå har det seg at jenta vår "henger" med hodet når hun sovner. Hun ligger og dingler med hodet nesten ned i fanget, og det ser ikke godt ut. Vi har bare funnet to hakk på bilsetet, og med det ene hakket sitter hun rett i ryggen som en prest, så vi pleier å bruke liggefunksjonen, den heller ihvertfall litt. Har vi kanskje feilmontert den, eller er det andre som har samme problem?

Please hjelp meg noen!

Skrevet

Har ikke denne stolen, men generelt om bilstoler: noen bilstoler er svært rette i ryggen. I tillegg er enkelte bilseter konstruert veldig hellende, slik at kombinasjonen av dette blir ganske ille. Så hvis du har en bil hvor setene heller veldig nedover der voksne har rumpa, får man ofte dette problemet. Den nye stolen til Acta Graco har visst tatt hensyn til dette.

Siden jeg ikke har akkurat dette setet, må du ta følgende med en klype salt, men: er ikke liggeposisjonen kun ment til å bruke utenfor bilen? Og at det ikke er mulig å montere stolen i bilen i denne stillingen?

Hva sier bruksanvisningen da?

Skrevet

Vi brukte bruksanvisningen da vi monterte den, og det er sikkert rett som du sier at det er ikke meningen at de skal "ligge" i bilsetet, men jeg mener å ha sett barn som sovner i setet sitt og ikke henger med hodene sine?

Skrevet

Hei!

Vi har dette setet og samme problem! Grunnen til problemet er at setene i bilen vår heller mye, derfor blir bilstolen bratt i ryggen. Det jeg har gjort er at jeg har setet i riktig posisjon, så dytter jeg det nedover i ryggen og drar det oppover i fronten, slik at jeg lager en ligge stilling. Jeg "låser" bilstolen i denne posisjonen ved å ta forsetet bak, slik at den står helt inntil bilstolen.

Nå klarer ikke snuppa mi å bøye hodet nedover lenger :)

Du må ikke bruke liggefunksjonen under kjøring! Da er ikke stolen sikker i en kollisjon.

Dette ble sikkert litt rotete forklart, men håper du skjønte noe :)

Skrevet

Vi har også passasjersetet helt inntil, og låser dermed stillingen på barnesetet. Likevel henger hodet hennes og dingler når hun sovner. Er det kollisjonssikkert å gjøre det slik som du har gjort det?

Takk for svar!

Skrevet

er det ikke litt skummelt om setet står i spenn sånn som det der? vil det ikke kunne knekk i en krasj da?

Skrevet

Det står ikke så fast i spenn at det vil være urokkelig i en kollisjon, det er bare satt fast med håndmakt.

Skrevet

Du skal fint kunne bruke setet i hvileposisjonen mens man kjører. De setene er jo ikke mens for annet enn kjøring.

Det er babysetet, HTS BeSafe Izi Sleep, som ikke kan brukes i hvilestilling.

Skrevet

men om det står fast, vil det jo kunne havne feil vei (dvs ikke hele setet, men at det brekkes feil vei) om det får en rask og hard trøkk en vei..?

Skrevet

Det var dette jeg også trodde, og forresten er det ikke mye til liggestilling. Den kan bare rokkes 2 cm bakover fra sittestillingen. Kan umulig være skadelig. Vi sitter jo selv slik i fører/passasjesetene. Ingen sitter vel rett opp og ned i ryggen som statuer. Litt komfort må man ha på tur =)

HI

Skrevet

sikkerheten må da være viktigere enn komforten???

Skrevet

Rødhette, jeg gidder ikke å svare deg før du har satt deg inn i det som er svart. Å dra ting ut av konteksten er usakelig.

HI

Skrevet

hva i alle dager er det ikke rødhette har fått med seg her? det er jo det som skrives jo... satt på spissen; "jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan gjøre sånn, det skal jo være komfortabelt også"

jeg mener det er tull når man bruker tusener på bilstol, og så ikke bruker det som det skal. kan like gjerne legge ungen på hattehyllen. nok en gang satt på spissen, ja.

Skrevet

ingenting som går utover sikkerheten ;) Setet har 5 posisjoner man kan velge mellom. Setet blir ikke veldig liggende selvfølgelig, men man kan tippe det bittelitt bakover. Ingen fare med det!

Uff, så sure folk er mot hverandre på disse sidene... :(

Skrevet

jeg er iallfall ikke sur. For meg virka det som at HI mente komforten var vel så viktig, om ikke viktigere, enn sikkerheten. Reagerte på det. Men sur, nei.

Skrevet

jo, om man setter fast setet i "feil" posisjon ved hjelp av andre seter i bilen, så mener jeg det går utover sikkerheten...

og heelt enig i det andre...

Skrevet

prøvde forresten å se på nettsidene til HTS, men jeg finner ingen stol med bare 2 hakk, som en 2. stol...

Skrevet

denne skulle komme etter anetten, da :-p

Skrevet

mente ikke at du var sur heller! men generelt muggen stemning på disse sidene synes jeg!

Nei, setet har 5 posisjoner, ikke 2. med mindre de har en eldre modell evt... Jeg vet ikke hvordan de var.

Selger selv disse setene der jeg jobber, og har gått sikkerhetskurs hos HTS. Bruk den posisjonen som passer best i DIN bil! ;)

Skrevet

Jeg trodde at HI snakket om besafe izi sleep, det er dette setet jeg har. Så derfor sa jeg at du ikke måtte bruke hvilestilling. Sorry for misforståelsen.

Vi låser jo ikke setet dønn fast ved hjelp av forsetet, det blir bare støttet opp. Disse første setene står jo ikke akkurat dønn fast i bilen bare ved hjelp av sikkerhetsbeltet heller..

Mannen min selger også disse stolene, så vi vet at det er trygt slik som setet er plassert. Men nå som snuppa vår er 4 mnd, har vi snar tenkt å kjøpe nytt sete...

Skrevet

Mammaen til goingen:

man skal ikke låse "bilstolen til forsetet", slik som du beskriver at du gjør. Hele pointet med bilstolen er at det skal kunne gi etter/bevege seg ved en eventuell kresj. Har du stolen montert i baksetet, og ryggen på forsetet står inntil bilstolen, slik at setet blir "låst", vil ikke bilstolen bevege seg "med" krasjet...dette vil føre til å beibien istedet "settes i bevegelse", og kroppen hans/hennes får en større påkjenning en den skal ha.

Hvis mannen din gjør og sier at setet kan monteres slik, så er det bare nok et bevis på at mange av de som selger bilstoler ikke er fullt utlærte.

Skrevet

men i monteringsveiledninga så står det helt klart at bilsetet skal stå helt inntil setet forran..om setet festes i fremsetet, så må dachbordet brukes som støtte!

så det er riktig at setet skal stå helt inntil! (mitt står inntil pasasjersetet, men kan alikevel rikkes bittelitt)

eller så er det flere som sier at en kan rulle sammen et teppe å inntil seteryggen når du fester setet! da vil det helle litt mere!

jeg har ikke gjort det, har ganska rette seter i min bil.. men setet er jo festa i så mange punkter, at det skal MYE til for at det løsner/rikker seg i en kolisjon!( er jo festa med støtteben, inntil seteryggen, med bilbeltet, og de to ekstra bilbeltene som er festa mellom setet forran og bilsetet!)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har også kjøpt dette setet. Vi monterte det i helgen og merket straks at vi bare kunne bruke hvilestilling for at ungen skulle sitte beint i setet. Ellers satt han og tippet fremover.

Jeg var og hørte med butikken om løsning på problemet. De anbefalte ikke å bruke f.eks et håndkle eller teppe til å bygge opp bilsetet med. De anbefalte at vi monterte setet ved å feste trepunktsselen først, uten å stramme den til. Så kople sammen selene som henger i setet forran. Mens en sitter og presser ryggen på barnesetet ned, strammer den andre selene så godt som mulig. Slik at setet kommer godt ned i setet på kanten, der setet er på det høyeste. Etterpå fester du beinet så det står godt, og tilslutt gjekker du setet slik at trepunktsselen blir stram. Da vil også setet få enda mer "normal" stilling.

Satser på det ikke var for vanskelig å forstå. :D

Skrevet

dra til forhandleren og få de til og montere setet for dere. må jo være enklere det enn å sitte her inne å få forklart ting som man ikke forstår i samme farta. blir ikke mer sikkerhet i at dere diskuterer den minste filleting!. djeeses..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...