Gå til innhold

noen her med barn som har refluks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sønn er veldig plaget og skriker mye.

føler jeg til tider må diskutere og krangle meg frem til ting med legene.

er så lett for dem å si at, ja men bare vent litt til så kommer nok medisinene til å virke. men nå har vi prøvd i mange måneder, og jeg er helt utslitt,

noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff..ja,altfor god erfaring!!!

hva slags medisin går han på?

lillegutt gikk på losec,men ble bare enda dårliger,fordi en av bi-virkningene er faktis kvalme,og joda,han bare kasta opp enda mer,såå etter 3mnd,ca,måtte vi bare kutte det ut.

Har mer eller mindre vokst det av seg nå da,er 2år nå,og ikke kasta opp på ca.6-12mnd,men han har enda masse sure oppstøtt og "gulper" en del.

Vet alt om å krangle meg til å få han undersøkt,så du er ikke alene i den situasjonen!

Hvis det er noe trøst,så vet jeg hvordan du har det.

Er det noe du lurer på så bare rop ut,er som regel her inne å skjekker nicket mitt 1gang om dagen,eller send med em PM =)

hvor gammel er gutten din?

Skrevet

Hei!

Lurer også på hvor gammelt barnet er!

Jenta mi har/hadde refluks, og jeg vet alt (tror jeg) om å krangle med leger... Ingen som trodde meg på at noe var galt når jeg oppsøkte fastlege og helsestasjon uke etter uke i flere mnd fordi hun skrek mesteparten av døgnet, ikke sov og ikke spiste og kastet opp nærmest daglig. Måtte til slutt si på helsestasjonen at jeg ikke torde ta ansvaret for henne lengre, og at hvis jeg ikke fikk henvisning til barnelege umiddelbart kom jeg til å sette henne igjen på helsestasjonen! (Hadde kranglet noen mnd da, og hun hadde gått ned 800-900 gram på 12 dager - ganske mye når hun veide 8-9 kg og var 1,5 år...) Fikk da endelig lagt henne akutt inn på sykehuset, der legene presterte å si at de ikke regnet med å finne noe... Men, joda, det var refluks!

Hun gikk på Losec mups - som virket kjempebra på henne - begynte å spise og sluttet å kaste opp etter ca en uke. Tror at medisinene burde virket etter flere mnd. Til oss sa de at virkningen kom for fullt etter et par uker.

Har du prøvd å kutte ut melk og alt som inneholder melk i noen som helst form fra kosten til barnet ditt? Ca 40% av alle barn med refluks blir verre av melk. Da jenta mi måtte kutte ut medisinene pga fare for uakseptable bivirkninger, og symptomene med en gang kom tilbake, ble vi bedt om å prøve totalt melkefritt kosthold. Allerede etter noen dager merket vi bedring, og hun begynte å øke i vekt igjen og sluttet å kaste opp. (Hadde da gått litt ned og begynt å kaste opp i perioden uten medisiner. HUn har nå levd på melkefritt kosthold i 1 1/2 år, og vi merker ingenting til refluksen, selv om det ble påvist refluks på ph-målingen da hun var 1 1/2 år. (Hennes melkeallergi slår ikke ut på tester, er visstnok av en annen type enn den testene registrerer, så man må prøve ut. Virker tungvint, men det er virkelig verd det når det virker!)

Er legene helt sikre på at det er refluks? Er han testet med ph-måling? Røntgen med kontrastvæske?

Et alternativ til medisiner er operasjon. Dersom melkefri diett ikke hadde fungert for jenta mi, var det aktuelt for henne, men heldigvis fungerte dietten. Hvis du søker litt på internett kan du finne ut mer om dette. Skal visst være en veldig enkel operasjon som gjøres dagkirurgisk (ifølge internettkilder)! Husker dessverre ikke hva operasjonen heter eller internettsidene, da det er 1 1/2 år siden jeg tittet på dem. Tror operasjonen heter noen slikt som ... (navn) fundoplikasjon.

Min erfaring med leger er at vi som foreldre har rett (har flere ganger måttet mast mye for å få døtrene mine ordentlig undersøkt, og det har vist seg å være nødvendig med medisiner/alvorlig)! Så det er bare å mase og stå på til du får den hjelpen du føler du trenger. Refluks kan jo være veldig traumatisk for barnet også, i og med at det kan gjøre veldig vondt å spise. Vi har gått hos barnepsykiater i over 2 år med jenta vår, fordi hun hadde (og til dels fortsatt har) et helt forvrengt syn på mat, og ikke vil spise pga alle de negative opplevelsene hun har med spising.

Lykke til med masingen, vet hvor slitsom det er - men det er bedre å få masingen på legene overstått og få et friskt, normalfungerende barn enn å leve i en unntakssituasjon over lengre tid (slik følte vi det i hvert fall).

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Sjekker stort sett et par ganger i uka om det har kommet nye interessante innlegg.

Skrevet

Min eldste fikk bekreftet reflux da han var 5 uker, da hadde vi mast siden dag én siden det er mange med dette i familien og han var født med betennelse i spiserøret. Han er i dag 5 år og går på Losec og Zantac. Krev å bli hørt selv før en eventuell vektredusjon viser seg! Dette er veldig smertefult og trenger behandling.

Ph-måling viser hvor ofte barnet har oppstøt og hvor kraftige disse er, og er et nyttig verktøy i forhold til å avgjøre hvor stor dose barnet trenger.

Røntgen benyttes for å eliminere ting som brokk i spiserøret og annet som kan gjøre at maten "stopper opp" i halsen.

NB! Refluxbarn er ekstra utsatte for infeksjoner i øvre luftveier, så du har krav på ekstra dager hjemme med sykt barn.

Skrevet

hei, takk for gode svar.

gutten min er 13 mnd, og jeg oppdaget at det var noe galt med han da han var 2 uker ca, han skrek fryktelig og hadde sprut oppkast.

de tok øvd, radiografen mente det var trangt, men ikke legene, han har vært innlagt på barne avd, 5 ganger i løpet av sitt liv.

hvergang har legene sagt at neida det er bare kolikk, det går over, det er bare noen barn som gulper slik.

men min andre sønn som nå er snart 3 år var veldig plaget av kolikk, så jeg visste at det ikke var det.

etterhvert henviste barnelegen som jeg bruker, og som faktisk har hørt på meg hele tiden, oss til ph måling,

joda han hadde reflux.

ringte til barne avd i sommer, da losec ikke virket lenger, da var det en vikar der som gikk inn på journalen til gutten min mens jeg var på tlf.

han sa han aldri hadde sett slike resultater før!

og at det ikke var rart at gutten har vondt.

han skulle sende purring på kartlegging av opperasjon.

jeg fikk sjokk ingen har fortalt meg hvor ille prøvesvarene var,og absolutt ikke nevnt noe om opperasjon!

så kom han legen som har min sønn tilbake i jobb, og han nevner fortsatt ikke et ord om hvor ille prøvesvarene er eller opperasjon.

jo bare prøv medisiner litt til,og legg til gaviscon sa han.

men nå skal jeg ringe og kreve skopi...

sønnen min bruker og astma medisiner, han surkler mye og får fask krupp hoste av refluksen.

har lagt merke til at hvis begge sønnene mine får forkjølelse ol, henger det dobbelt så lenge i hos han med refluks, mens det normalt henger en uke hos eldste man er 2 uker eller lenger før yngstemann blir frisk.

virker og som han blir dårligere en han som er eldst.

nå skal han begynner i bhg, og lurer veldig på hvordan det skal gå.

med alle infeksjoner og skriking og alt.

sa til legen på barne avd at jeg ikke vil sende han, så dårlig som han har vært.

ja han skjønte jo det, men sa ikke noe om hva jeg bør gjøre!

vi får bare prøve og se.

er sykmeldt selv nå, så har anledning til å ha han der korte dager heldigvis.

men enting jeg lurer på er, det må jo være en grunn til at mage syren er sur.

hva kan en risikere med å ta medisiner, og gjøre den mindre sur?

Skrevet

glemte å si at han bruker losec 20 mg til dagen.

vi har også prøv zantac og novizol eller noe lignende, uten resultat

Skrevet

Huff, hørtes ikke ut som han har det noe godt... Gutten min går også på 20 mg Losec, har justert dosen både opp og ned uten særlig endringer i symptomene, så derfor har vi nå begynt på Zantac i tillegg og denne virker så godt at vi lurer på om Losec egentlig har fungert noe særlig for ham i det hele tatt... Vurderer å droppe den. Viktig å prøve forskjellige doser/kombinasjoner/typer, for det er ikke alle som reagerer likt, selv om legene mener at joda, dette burde virke.Det er du som kjenner ditt barn. Gaviscon har jeg ingen erfaring med. Har hørt noen som har fått Nexium, mens andre ikke gir dette til barn.

Jeg synes det er forferdelig å skulle gi gutten min medisiner hver eneste dag, men så dårlig som han er uten dem har jeg jo ikke mye valg... Losecen gjør at kroppen produserer mindre magesyre, i tillegg til at denne syren er mildere enn den skulle vært. Oppstøtene er derfor der fortsatt, men de blir mildere og gjørmindre skade. Zantac demper oppstøtene.

Vi ble forespeilet operasjon etter fylte 4 år, for først da har "klaffen" vokst seg så tett som den kan. Nå har vi fått en ny lege, som er svært negativ til operasjon. Som han sier, det er ikke bare å "snurpe sammen", for dette er en rekke muskler som samarbeider. Disse pulserer og dette kan man ikke fikse ved inngrep om det er her problemet ligger... Har hørt om flere som har operert. Noen er svært fornøyde, mens andre har store problemer både med å svelge store ting og det å kaste opp. Mye å ta hensyn til - jeg synes dette er kjemepvanskelig å skulle avgjøre, hva er best for barnet, om du skjønner?

Skrevet

da skal barnelegen ringe meg i morra igjen, og jeg skal prøve å få han til å henvise min elias til scopi.

spørs om jeg klarer å overtale han

Skrevet

i dag henviste barnelegen elias som haste, prioritetsak til scopi.

og vi fikk vite timen allerede i dag, det er 22 august, det blir i full narkose.

fikk og skjema jeg skal levere trygdekontoret om ekstra sykedager for mannen min og meg.

på den stod det at elias har alvorlig astma, jaja enda en ting jeg ikke visste, de har jo sagt at surklingen og det kan komme av refluxen eller astma.

men at han har alvorlig astma visste jeg ikke

Skrevet

hei =)

Huff..så trist å høre da,aldri noe gøy når barna blir syke!!

Lillegutt har/hadde jo refluks,men har jo mer eller mindre vokst det av seg.

Barnelegen hans mente også at det kunne være litt astma,derfor av pipingen på utpust,men at det også kunne være sammenheng med refluksen,så da han sluttet på refluks medisin,så startet han på astma medisin,og pipingen ga esg,og han ble en helt annen gutt,oppkastet forsvant mer og mer,men mest pga han ble eldre,han var ikke så hardt rammet,men hardt nok til at alle sammen måtte skifte klær gjennomsnittlig 6ganger pr dag pga oppkast,og alt som følger med det.

Når det gjelder astmaen hans så har det blitt verre med tiden,han har ikke, (som jeg vet) kronisk astma,men det var sist vi var på kontroll da,og det var i mars,skal tilbake til høste pga jeg ringte barnelegen på sykehuset for han har blitt verre,så da er det også snakk om å gå over på sterkere medisin.

Er det noe du lurer på så bare spør i vei =)

Har ikke hatt muligheten før idag å være her,men er som regel en gang om dagen,skjekker da PM og om noen har *ropt* på meg =)

Så bare å spør i vei om det er noe =)

Klem

Skrevet

Hei!

Jeg har også en gutt med Reflux. Han er 1.5 år. Kan noe fortelle meg litt om scopi, hva det er etc?

Luerre på om dette er noe som kan vaære aktuellt for min lille mann også,

Må jo nesten stiile diagnoeser selv på det sykehuset vi tilhørere....

Skrevet

Hei, jeg har ei jente med kraftig refluks, legen foreslo operasjon, da hun hadde 480 oppstøt i døgnet og dette hadde gjort skade på spiserøret hennes. Hun ble operert nå mandag og fikk lagt inn peg med det samme, hun spiser også dårlig så nå kan vi mate henne gjennom knappen/pegen da dagene hun spiser lite, bruker også knappen til å slippe ut luft, da de ikke kan hverken rape eller kaste opp etter en slik operasjon.

Skrevet

hei, jeg vet ikke hvor mange oppstøt min gutt hadde, men han ene legen hadde bare sett så ille resultater et par ganger før og han andre hadde aldri sett lignende.

han spye storset ikke, men du hører tydelig at han gulper og svelger igjen.

noen ganger kommer det sån høy rape`/brekningslyd.

skal inn på scopi nå den 22, håper jeg klarer å holde han frisk til da, siden han må ha narkose.

har akkurat begynt i barnehage, og der er det mye forkjølelse nå, men vi håper...

var opperasjonen koplisert? vet du hvordan de gjorde det?

og hadde hun mye smerter etterpå?

det er vel ikke vanlig at de får peg etter en sånn opperasjon? eller må de ha det? kanskje for at magesekk og lukkemuskel må være i ro etter opr?

scopi er en slange med kamera som man fører ned i magen så man kan se på hvordan lukkemuskelen på magesekken ser ut.

Skrevet

Hei hei.

Ang operasjonen så sydde de magesekken rundt nedre del av spiserøret, de kan ikke rape eller kaste oppe etter en slik operasjon.

Jenta mi fikk peg i samme operasjon, så hun lå på operasjonsbordet i litt over 3 timer. Hun plages masse med luft, så vi slipper ut luft gjennom pegen.

Ønsker dere lykke til, er spent på om det ble noen colonskopi på dere i dag......

Skrevet

Colonskopi er undersøkelse i tarmene det....jeg mener selvfølgelig gastroskopi.... :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Barnelegen vi går til har faktisk skrevet om dette og mener det er en sammenheng mellom astma og reflux, så det er ikke usannsynlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...