Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er ca 10 uker på vei. har de siste fem ukene vært utrolig kvalm, trøtt og slapp. orker nesten ingenting. jobber som 50% nattevakt på et sykehus. er sykepleier. før jeg ble gravid, jobba jeg ganske mye ekstra, og kom opp i 100%. men hva skjer hvis jeg blir sykmeldt? får jeg da i fødselspenger bare 80% av min faste lønn (som jo bare er 50%)? er livredd for å bli sykmeldt, for vi har nettopp kjøpt oss hus og trenger virkelig mi inntekt også... men samtidig er jeg jo aller mest redd for å gjøre noe som kan skade lille gullet i magen... noen som har noen gode råd om hva jeg skal gjøre? tør ikke spørre på NAV der jeg bor. de er SÅ lite serviceinnstilte, og jeg er redd for at de vil tro jeg spekulerer i dette. kan jo være ganske tøft å gå nattevakt, så derfor er jeg veldig usikker...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9939031-hvordan-beregnes-f%C3%B8dselspengene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror d er fra de siste 6 mnd før du føder. Er du sykemeldt da så får du jo lønn fordet, tror ikke det er no stress, nå er ikke jeg helt sikker da, men på www.nav.no under familie og omsorg kan du kanskje finne svar på det du leter etter..

Lykke til.

Sykepenger og fødselspenger beregnes på samme måte. Har du fast jobb tas det utgangspunkt i den faste månedslønnen.

Har du varierende inntekt, skal det beregnes et gjennomsnitt. Det er ikke noe bestemt som sier at det er de 6 siste månedene som skal skal brukes.

Har hørt at alt fra 2-12 måneder kan brukes, men det blir en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...