Gå til innhold

liten oppfølging av helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg er en jente på 23 år som snart er 23 uker på vei.:)

Mitt problem er at jeg har fastlege der jeg kommer fra, flyttet til bergen i fjor for å studere. Jeg har fått beskjed om å bytte fastlege, men vet ikke hvem jeg skal velge.

Da jeg fant ut at jeg var gravid gikk jeg til legen min,han trodde jeg var 7-8 uker på vei.Ble sendt på undersøkelse/ultralyd i bergen, og det viste seg at jeg var 17-18 uker på vei.. :)

På ultralyden fikk jeg beskjed om at jeg skulle få innkallelse til ny ultralyd uken etter, siden det var vanlig når man var komt så langt.

Fikk til slutt inkallelse som var 5 uker etterpå. Ringte for å få oppklaring, og etter endel masing fra min side, fikk jeg time tidligere. Da jeg kom til ultralyden viste det seg at de hadde skrevet feil mål, derfor hadde jeg fått time så sent. Jeg var da akkurat 20 uker på vei:)

fikk med nydelige bilder av barnet:)

På ultralyden fikk jeg beskjed om at jeg måtte ringe hjem og få jordmoren der til å ordne time til meg i bergen.

Jeg ringte, men det gikk ikke.

Etter masse om og men fikk jeg time hos jordmoren hjemme den 17juli,

det var deilig å endelig få litt informasjon.

Minuset var at jeg selv må ordne med jordmor i bergen, har fått time hos jordmor den 6. september, og lurer på om det er normalt at det går så lenge mellom hver gang, og hvem jeg evt skal kontakte om jeg har spørsmål.

Er jo tross alt førstegangs fødende ,og gleden av graviditeten blir litt overskygget av at jeg må ordne alt selv.

Puh, ble litt langt dette her:)

Håper noen har tips til meg.

mvh tone

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes kjent ut...

Hvis en har havnet litt utenfor det faste systemet er det ingen som tar ansvar og en må stå på selv. Det er jo ikke så lett når en er 1.gangs og ikke vet hvilen rettigheter man har eller når det er vanlig at ting skjer.

Det er ikke koselig å få beskjed om at "det skulle du hatt, men det er for seint det nå".

Jeg var i utlandet da jeg ble gravid og ringte ikke til lege før jeg kom hjem, ca 8 uker på vei.

Siden fastlegen er en travel dame så fikk jeg ikke time med en gang. Jobber på nordsjøen og må på jobb innimellom. Legen hadde Påskeferie, sekretæren ville ikke hjelpe meg å få tidlig UL og når jeg endelig fikk time hos legen "glemte" hun å gi meg beskjed om at jeg kunne få fostervannsprøve . Legen henviset meg heller ikke til gynekolog før vanlig UL, som for meg ble i uke 19/20, selv om hun vet at prøven skal taes før uke 16. Så jeg fikk ingen prøve :-/

Jeg har tatt denne svikten opp med henne og hun beklaget, samtidig som hun mente det hadde å gjøre med at jeg ikke var så mye hjemme i byen... !

I starten av svangerskapet er vi til undersøkelse en gang i måneden. Så du skulle vel hatt en time hos lege eller jordmor ca 17 august.

Du kan velge om du vil gå til lege eller jordmor, spiller ingen rolle.

Du kan vel ikke ha to fastleger, en "hjemme" og en i Bergen... så du bør vel skaffe deg en i Bergen. Det er vel der du kommer til å tilbringe mesteparten av svangerskapet og kommer til å føde?

Fødested kan du forresten velge selv.

Er det ingen i Bergen du kan spørre om hvilken lege som er brukende?

Du sogner til en helsestasjon, bestemmes av adressa di. Der skal de svare deg og gi deg time hos jordmor, om de ikke har egen jordmor på stasjonen. I disse ferietider kan det være de har smått med ledige timer, men to måneder!

Det er ikke i alle tilfeller fastlegeordninga er til det beste for en som trenger legetilsyn!

Det er også mye kjekk informasjon på disse sidene, let og lær :-)

Lykke til!

Skrevet

Litt plundrete ang din ordinære UL, men: Alle må jo skaffe seg fastlege på det stedet de faktisk bor på, og alle må ta initiativ til å få seg jordmor og time hos denne selv. Sånn er det overalt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg flyttet til nytt sted helt i starten på svangerskapet og ordnet ny fastlege med en gang. det tar ca 2 min utter å bytte fastlege. ba om en i nærhetan av der jeg bodde. her er det bare to legesentre da. de på fastlegekontoret burde kunne hjelpe deg til å finne et legekontor nær deg. eller du kan bruke gule sider på nett å lete litt før du bytter lege. så vet du hva som er nært og noen legekontor har presentasjon av leger på web sider.

jeg fikk legetime hos den nye fastlegen min tre uker etter at jeg bestilte time, det ble litt småplunder, men det var fordi dette var midt i fellesferien. nå går alt forhåpentligvis på skinner framover. ny time på fredag å etter det er det jordmor som han setter meg i kontakt med.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...