Gå til innhold

Hvordan aktivisere baby på 6 uker...Føler at jeg burde gjøre mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er vel ikke så mye å gjøre..Vi går litt rundt omkring i leiligheten, hun ligger på fanget mitt og vi "prater" med hverandre, også ligger hun i vognen. Føler at hun trives godt alene i vognen (bruker den som dagseng), da ligger hun og titter rundt seg, men jeg får litt vondt av henne og føler at jeg burde sitte ved siden av henne hele tiden når hun er våken. Hva gjor dere for å gi babyen en spennende dag?

Skrevet

Akkurat det samme som du gjør! Babyen trenger ikke oppmerksomhet hele tiden.

Skrevet

Da hun var 6 uker; ikke mye. Omtrent det samme som deg. Man skal jo heller ikke overstimulere disse små, og de har nok med å se og lære den første tiden. Kos deg med babyen og vær glad for at hun har evnen til å slappe av for seg selv. Det er også en viktig egenskap :-)

Skrevet

Men kjære deg :)

Dette høres jo helt fint ut.

Ikke bra å overstimulere heller...

Jeg tror det er godt for de små med lit alene-tid og ro for seg selv. Vær glad du, for at hun trives i sitt eget selskap!

Vi har d som deg, pusler rundt med henne, bærer litt, prater litt, hun ligger litt i vippestolen og ser på lekestativet litt hver dag, bader noen ganger i uken. Ellers dreier det meste seg om spising og soving... :)

Ettersom de vokser til kommer de nok selv til å aktivisere seg mer og mer, så bare nyt den fredelige iden du har nå du :)

Helsesøster sa forresten at det var lurt å legge henne på magen i våken tilstand, evnt med litt støtte under brystet, for å styrke rygg og nakke. Hun kunne ligge på et bord feks, slik at vi kunne sitte foran henne og oppmuntre henne til å løfte hodet og se på oss, og se seg rundt...

Skrevet

kan ikke si jeg gjorde så mye nåår a var så liten..men jeg var der jo hele tiden da,klarte ikke legge henne fra meg..fant kanskje frem en fargerik leke som hun kunne se på..ikke mer!Er jo begrenset hva man kan gjøre når dem er små:-)Mer enn bra nok det du gjør da:-)

Skrevet

Ok, tusen takk! Føler meg som en litt kjedelig mor for tiden:) Godt å se at jeg gjør det riktige da!

Skrevet

Kjenner meg såå igjen i det du skriver HI!!!! Jeg holdt og bar min gutt til han var 8 uker, da jeg fikk dårlig samvittighet hvis jeg ikke koste/pratet/bar på han!!!

Nå når han er 3 mnd virker det som han er glad for litt fred fra moren sin:)

De har veldig godt av å ligge litt for seg selv. Ligge på gulvet er veldig bra for motorikken!

Du har mye igjen for det senere...

PS. gutten min er veldig rolig og grei, og selv om jeg mest sannsynlig har overdrevet kosen så kan jeg susse han god natt om kvelden og gå ut så sovner han av seg selv....:)

Skrevet

en ting man kan gjøre fra 6 ukers alder er babysvømming.

det gjorde vi (fra 8 uker), -ikke fordi jeg følte at hun trengte stimuli,men fordi det virket som en koselig ting å gjøre sammen.og det var det også :-)

nå er hun 6 måneder og jeg strever litt med å få henne til å ligge for seg selv. sitter akkurat nå og hører på litt klaging når hun ligger alene,-. men føler hun må trene seg på å ikke bli holdt og båret absolutt hele tiden.

Skrevet

Min baby er blitt 8 uker, og koser seg nå under babygymmen. Vi kan regulere høyden så hun treffer noen av lekene når hun vifter med armene. Jeg pleier å sitte i nærheten og prate litt med henne uten å stimulere henne direkte hele tiden. Jeg fant en fin side forrige dagen med tips til leker og aktiviteter ved forskjellig alder: http://barnemix.no/foreldre/guide.php

Ellers vil jeg anbefale et kurs i "Musikk fra livets begynnelse". Jeg gikk på det med min eldste, og det var en super aktivitet både for mor og barn! Man kan begynne når babyen er ca 3 måneder eller eldre.

Skrevet

Syns det høres akkurat ut som oss jeg, da han var ca 6 uker. Tror de får mer enn nok stimuli gjennom det der, gutten min interesserte seg ikke for leker osv før for et par uker siden, han er 11 uker nå. Er bare fint at de kan ligge litt alene, da venner de seg til å ikke bli aktivisert hele tiden :) Her ligger han alene under babygymmen sin i opptil 1/2 time i strekk før han blir lei. Og da ligger han å pludrer og fekter etter lekene og storkoser seg :) Da får jeg gjort litt annet i heimen også. Ellers så synger vi masse, mens han ligger i fanget mitt, vi ser på bilder, skrur på og av lys, ligger på magen på matta på gulvet (det begynner å bli mer stas nå), eller er ute og triller i vognen.

Jeg føler litt på det at jeg syns jeg "forsømmer" han når han ligger alene jeg også, men det er jo bare tull ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...