Gå til innhold

hjelp med amming!

Anbefalte innlegg

Skrevet

'jeg har en sønn på en uke idag. Jeg har hele tiden hatt problemer med å få nok melk. Det er melk men får bare ut ca 20ml hvis jeg pumper begge brystene 10 min. Det er jo alt for lite. Blir ganske stressa av dette, har gitt han tilegg så han får i seg nok mat. Han er helt vill etter å amme så han gjør dette også. jeg vil så gjerne få til å full amme han. Har noen opplevd dette og har dere noen tips? Syntes det er vanskelig å få tid til å pumpe så mye som jeg burde mellom ammingene og stellet. Er også veldig usikker på hvor mye tilegg jeg skal gi pr måltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Kan jo fortelle hvordan jeg har gjort det, er ingen ekspert, men snuppa mi har lagt fint på seg hele veien og er blid og fornøyd. Hun er 9 uker gammel, og jeg har hele tiden slitt med for lite melk. MEN - produksjonen har tatt seg oppover hele veien! :-)

Kjenner akkurat hvordan du har det, har hatt, og har, det sånn jeg og! Holdt også på med pumping mellom måltider, og fikk heller ikke ut særlig mye. Omtrent sånn som deg, noen ganger litt mer. Fytterakkern så det stresset meg, selv om jeg forsøkte å tenke på noe annet og ikke fokusere på mengden jeg klarte å pumpe. Husk at babyen klarer å suge mye mer enn du pumper! Det er virkelig tilfelle, og det hjelper meg med å slappe av å vite dette. For det blir en ond sirkel av å tenke på mengden man pumper, for det stresser deg jo, og dermed produserer du adrenalin som hemmer melkeproduksjonen. Det som har hjulpet meg er å tro på melka. Tro på at dette tar seg opp. Jeg er enda ikke helt i mål, men gir meg ikke. Må innrømme at jeg har kuttet ut pumpinga - det gjør meg rett og slett for stressa, fordi det ikke kommer så mye. Og etter jeg sluttet med pumpinga har produksjonen tatt seg opp. I stedet for å pumpe har jeg forsøkt å legge snuppa mi til så ofte jeg kan, for meg har det hjulpet. Ikke sikkert dette er "riktig", men man må jo gjøre det som er riktig for en. Stress er iallfall ikke bra for produksjonen! Også skal man jo kose seg med babyen også, ikke bare tenke på at man sliter med ammingen!

Når det gjelder mengden tillegg har jeg gitt så snuppa har blitt mett. I begynnelsen var det vel rundt 60ml i tillegg til pupp som var tilstrekkelig. Men husk ALLTID å amme før du gir tillegg. Hvis gutten din er så "glupsk" at det blir veldig mange timer mellom hver amming hvis du gir han til han blir mett, så ville jeg minsket litt på det for å sørge for hyppig amming. Gi til han er fornøyd, men kanskje ikke proppmett. Det fungerte hos oss. Jeg foretrekker altså heller hyppig amming enn pumping i mellom måltidene. Som sagt så stressa pumpingen meg mer enn den gjorde godt.

Jeg har nå kjøpt inn hjelpebryst for å forsøke å få opp produksjonen enda mer - målet mitt er også å fullamme. Info om hjelpebryst finner du på ammehjelpen.no. Da får babyen i seg tillegget ved å die på ditt bryst. Ferdiglagd hjelpebryst kan kjøpes på Alliance-apotek og heter Medela hjelpebryst. Koster 273,- kr.

Lykke til! Forsøk å ikke stresse sånn (vet det er veldig vanskelig), og tro på at dette vil ordne seg! Husk at en blid og fornøyd gutt er det du vil se, og det vil jo han være og! Ukentlig veiing på helsestasjonen kan også være lurt - det har iallfall hjulpet meg, stressinga mi og produksjonen min å vite at hun legger fint på seg!

:-)

Skrevet

Mange gode råd her:-)

Du må bare ta det med ro, og ikke stresse! For oss tok det 8 uker med slit og tårer før vi var skikkelig igang, og kunne legge vekk pumpe +++.

Vi ammer fremdeles - snart 15mnd etter:-)

Gutten din er bare en uke, og ofte tar det litt mer tid før melkeproduksjonen er skikkelig igang.

Noen ekstra råd på veien som funket for oss:

-Spis havregrøt/suppe - hjelper på å øke melkeproduksjonen

-Drikke ammete (fra Helios, fås bla på apotek og helsekost)

-Akupunktur (hadde ingen tro på det, men fikk fantastisk god effekt, hjalp på både melkeproduksjonen og fikk stresset ned)

-Søk evt. råd på ammepoliklinikken eller andre med kompetanse om amming

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...