Gå til innhold

hva kan man finne ut gjennom benmargsprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bare kreft eller andre ting også? evt hvordan kreft? blod kreft, eller hva?

pappa går å venter på svar nå.... legene finner ikke ut hva som er med han:( får helt vondt inni meg altså...... blir så redd når jeg tenker på det. skulle ta en til ti uker før man får svar, nå har det gått 8dager uten at de har hørt noe.. håper det er positivt...

Fortsetter under...

Skrevet

Vet de sjekker MS gjenneom benmargsprøve.

Skrevet

det er nok ikke det han har. for han har lav blodprosent og masse vekttap osv......

og dte har vel ingen ting med ms å gjøre, si vidt jeg vet:)

Skrevet

I benmargen blir blodcellene produsert, og ved en benmargsprøve ser man etter forrstyrrelser i produksjonen av blodceller.

Man kan avdekke mangesykdommer, ikke bare kreft men også anemier ( mangelsykdommer).

Skrevet

ok.... godt å høre det kan være noe annet da. men hvordan anemier kan det være da.. kan det være fralig også? ( sorry at jeg spør altså, men kan ingen ting om sånt:( )

Annonse

Skrevet

Anemi kan være så lite som jernmangel eller mangel på b12 for eks :) Ikke bekymre deg unødig, ta sorgene når og hvis de kommer.

Skrevet

Det er vel farlig i den forstand at hvis blodprosenten blir veldig lav så kan det være farlig, men de fleste merker symptomer lenge før blodprosenten blir så lav at det er farlig.

Der er gode behandlingsmuligheter hvis det skulle vise seg å være kreft. Veldig mange som blir friske.

Skrevet

nei jeg tar ikke sorgene på forskudd , er alltid positiv til siste stund. heeelt sant.

men det er mer i historien da....

han har også b12 mangel, men har fått tilskudd av det tre ganger UTEN at blodverdien stiger.. vekten raser enda ned ( opptil 700gram i døgnet), blodverdien var på syv( skal jo helst være 14), så fikk han tilført 1liter blod, og da steg blodverdien til 9 ( jippi), men ikke mer opp, men holdte seg der en stund- forhåpentlig enda-

det er noe som spiser om de røde blodcellene hans uten at de vet hvorfor. han har hatt hevelse på milten ( noe legen sa kunne være pga en infeksjon, og som jeg har lest meg til skjer om man har blodkreft).

nå har han "fri" fra sykehuset til torsdag da de skal ha (håper vi) mer svar.....

legen er nøye med ofte å si at det kan være noe så enkelt som en infeksjon, mne motsier seg selv også ved å si at de ikke skjønner ditt og datt. som hvorfor blodprosenten er så lav osv.

han føler seg egentlig god form, uten om vekten, mindre matlyst i perioder og så blir han anpusten av ingen ting- kan være nok å prate. ogs å blir man jo litt psykisk sliten når man går med noe sånt i bakhodet hele tiden da.

men jeg håper jo selvsagt på at det ikke er noe farlig- i det lengste skla jeg tro det.

mne dum som jeg er så leser jeg på internett og da får man mye rart i hodet.

Skrevet

Det at han blir andpusten skyldes nok den lave blodprosenten.

Det er positivt at du tenker positivt:-)

Og jeg mener at det også er positivt at dere ikke har hørt noen svar på 8 dager, ( men jeg har kun jobbet med dette i utlandet) og der kunne vi ha svar på benmargsprøver i løpet av et døgn hvis det var noe som hastet.

Skrevet

takk for svar:)

godt å høre det ikke MÅ være kreft selv om han har tatt sånn prøve hvertfall.

skal bli litt "deilig" å høre hva de har å si på torsdag hvertfall!

ha ne fortsatt fin kveld da:)

Skrevet

Ja det er kjedelig å vente på svar.

håper på det beste :-)

Skrevet

Faren min fikk konstatert hjerneblødning gjennom benmargsprøve...

Håper alt er bra med faren din!!! XXX Lykke til!

Annonse

Skrevet

uff, søren!!! litt sliten og trøtt(syk)! leste litt feil, jeg.

så jo, du har helt rett i at det var ryggmargsprøve *rødme*

siden vi er inne på det...; hva er forskjellen?

Skrevet

:-) helt ok, er sent nå.

Benmargsprøve blir oftes tatt i hoftekammen, og man ta ut et bittelite stykke benmarg, for å se om denne fungerer som den skal

Ryggmarsprøve taes i ryggen her tar man ut litt væske som ryggmargen, og hjernen "svømmer" i , for se etter sykdommer her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...